digital-nomad-5005249_1920

Az Ügyfélkapu halálával még nem jött el a világvége

digital-nomad-5005249_1920

Az Ügyfélkapu halálával még nem jött el a világvége

Ha egyelőre nem sikerült digitális állampolgárrá válnia, no para, nem késett le semmiről.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Először is lássuk be, elketyeg az élet anélkül, hogy percenként bebocsáttatásért esedeznénk ügyfélkapunk előtt toporogva. Megtehetjük ezt az elkövetkező hetekben is büntetlenül, ráérő időnkben. Sehonnan nem leszünk kizárva, semmitől nem leszünk megfosztva addig is. Hogy január 16-ától megszűnik az ügyfélkapu egyszerű beléptetési rendszere, hát „zákson” mondaná apukám, ha még élne, majd regisztrálunk a pluszra, amikor muszáj. A saját kálváriámat mindenesetre megosztanám, hátha lesz még, akinek segít.

Szokásom szerint az utolsó előtti napra hagytam, a haladó boomerek magabiztosságával, hogy megoldjam a feladatot. Nem vagyok egy masztodon, használom a telefonomat sok célra, és használom az ügyfélkaput is. Például éppen tegnap azon keresztül belépve fizettem az MVM felületén három háztartás villanyszámláit. Úgyhogy feltételeztem magamról, hogy megbirkózom egy nyavalyás ügyfélkapu+ regisztrációval.

Úgy kezdtem, mint a főzést: a hozzávalókkal. Végy egy e-személyit. Aktiváld. Töltsd le a DÁP (Digitális Állampolgárság Program) applikációt. Olvasd le vele a QR-kódot…

De hogy a pokolba aktiváljam az e-személyimet? Mivel eddig nem éreztem szükségét, a távoli jövőbe toltam a feladatot, és az a távoli jövő most itt dörömböl. Fél órányi keresgélés után szerencsére eszembe jutott, hova a csudába tettem a kártyaaktiváló kártyát. Az eszemelyi.hu felülettel történt rövid ismerkedés után letöltöttem az applikációt a telefonomra. Olvasnám vele a kódot, de figyelmeztetésbe ütközöm: a készülékem „nem támogatja az NFC kártya olvasást”.

No, ez hosszabb lesz, mint gondoltam, miközben olvasom: „A Digitális Állampolgárság Program (DAP) célja, hogy megkönnyítse az ügyeink intézését. Olyan egységes és kiváló felhasználói élményt nyújtó digitális környezetet teremt, amely leegyszerűsíti az állampolgárok és a kormányzat különböző szervei közötti kommunikációt.”

Bár az érdekeink közösek, én azt szeretném, hogy egyetlen kormányablaknak se kelljen a közelébe mennem, ők azt, hogy ne is lássanak, valahogy mégsem jön a „kiváló felhasználói élmény”. A fura 3 betű, az NFC, bezavar. Rákeresek, hogy mi ez, és megtudom: NFC-nek hívják azt a vezeték nélküli kommunikációs technológiát, amit a bankkártyák is használnak érintéses fizetés esetén, és amihez, ezek szerint, az én jó öreg Iphone-om nem elég okos. Hát nem baj, nem fogom lecserélni, mivel ezt leszámítva a 9 éves matuzsálem minden olyan igényt kielégít, amit elvárok tőle. Például kényelmesen zsebre tudom vágni.

Még sosem kértem az én Iphone-omtól, hogy NFC-t olvasson, mivel nem használom pénztárcának. Így csak most derült ki, hogy mivel tudásában épp egy hajszállal alatta marad az iOS 16 verziónak, számomra a digitális állampolgárság ugrott.

Sebaj, gondoltam, elleszek nélküle továbbra is. Viszont az Ügyfélkapu+ az kéne, lássuk, hogyan tovább. Hamar kiderült, hogy iOS 16 alatt ezzel a telefonnal digitális hullának számítok (mások is, Android 7 verzió alatt). Elvileg nem kéne, hogy így legyen, hiszen a lényeg a kétfaktoros hitelesítés, és azt a bankok is meg tudják oldani különösebb fakszni nélkül, sms-küldéssel. De nyilván létezik, gondoltam, más olyan kétfaktoros hitelesítést biztosító alkalmazás a DÁP-on és az eSzemelyiMen kívül, amely képes összeköttetést találni az Ügyfélkapu+-szal és belépéskor minden alkalommal más kódot küldeni.

Lássuk, mit ajánl a digitális hulláknak az Ügyfélkapu+. Nos, a Verifyr és a TOTP.APP programokat, amelyek, mint azt a 24.hu megírta, nem tudnak magyarul. Angolul valamennyire tudok, úgyhogy belenéztem a 24.hu 12 pontba szedett használati útmutatójába. Mivel már a 4. pontnál végleg elveszítettem a fonalat, úgy határoztam: inkább a kormányablak. Valamivel éjfél előtt sikerült is másnapra időpontot foglalnom. Az ügyintézést megkönnyítendő, ajánlotta a rendszer, töltsem le a telefonomra az eSzemelyiM alkalmazást. Püff, gondoltam, ha az működne, nem kéne most időpont a kormányablakba.

Sosem tudtam meg, mi lett volna a hivatalos megoldás, mert egy ismerősöm reggel a Google Hitelesítő alkalmazást ajánlotta. Ez, mint kiderült, meg is volt a telefonomon, és kábé három perc múlva, ha az állampolgárságot nem is, de a bebocsáttatást elnyertem a digitális vadászmezőkre. Halleluja, gondoltam, meg azt is, hogy sokat nem bajlódtak az informálással azok, akiknek ez dolguk lett volna.

Nemcsak azért, hogy mégse érezze magát balféknek, akinek nem elég „kúl” a telefonja, hanem azért is, hogy mentesítsék a saját hivatalaikat a segítséget igénylők rohamától. Lám, az utolsó előtti napra például a szoftver fejlesztője megszülte azt a megoldást is, hogy e-mailben kapott kóddal is be lehessen lépni az Ügyfélkapu+ felületre. Állítólag erről értesítették azokat, akik január 14-ig nem regisztráltak – én például ilyen e-mailt nem kaptam.

Szerencsére a független sajtó az utolsó két napban elvégezte a munkát a közigazgatási szervek helyett, a telex.hu például részletes leírással segít azoknak, akik valahol elakadtak az Ügyfélkapu+-ra való átregisztrálás közben.

Fotó: pixabay

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email