“Közösen kell megoldásokat találnunk!”

Az élhető agglomerációról, fókuszban a közlekedési helyzetről tartottak kerekasztal megbeszélést péntek este Érden a Szepes Gyula Művelődési Központban. Az est konklúziója, hogy Budapestnek és az agglomerációs településeknek szorosabb együttműködésére és közös fejlesztési megoldásokra van szüksége.

Túlnépesedő települések, hiányzó infrastruktúra, csökkenő zöldfelületek: közös agglomerációs gondok, amelyek elválaszthatatlanok a fővárosi lakhatási, közlekedési és élhetőségi kérdésektől. A központi régió több mint 3 millió ember otthona, ez Magyarország szíve. Ezért Karácsony Gergely és társai úgy döntöttek, hogy útnak indítják az Egységben Magyarország Szívéért elnevezésű kezdeményezést, ami most Érdre érkezett egy kerekasztal megbeszélésre.

A fórumon Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere, Orosz Anna, az ellenzék közös jelöltje (Budapest 02. számú választókerület), Jószai Teodóra, az ellenzék közös jelöltje (Pest megye 08. számú választókerület), Dr. László Imre, Újbuda polgármestere, Dr. Csőzik László, Érd polgármestere, valamint Dr. Bősz Anett, az ellenzék közös jelöltje (Pest megye 01. számú választókerület) beszélgettek.

Karácsony Gergely (Fotó: Balogh Alex)

Karácsony Gergely kiemelte, hogy Budapest és az agglomeráció közel 3 millió ember otthona, 81 település közössége, itt állítják elő a hazai GDP közel felét: Budapesten 37 százalékot, Pest megyében 11 százalékot.  A főpolgármester szerint a legégetőbb egy közös közösségi közlekedési hálózat megvalósítása egységes tarifa- és jegyrendszerrel, ugyanis egy évtized alatt 40 százalékkal nőtt az autóforgalom az agglomerációban; ebben a helyzetben elkerülhetetlen az autóhasználattal versenyképes közösségi közlekedés kialakítása. Az egységes jegy- és tarifarendszeren túl szükséges ehhez az elővárosi kötött pályás közlekedés, vagyis az elővárosi vasutak fejlesztése, egy egységes közlekedési applikáció kialakítása és P+R parkolók hálózatának kiépítése – tette hozzá. Szintén szükséges a kommunális szolgáltatások összehangolása és az egyes településeken a közszolgáltatások kiépítése, annak érdekében, hogy ezek ne csak a fővárosban legyenek elérhetőek. Karácsony Gergely hangsúlyozta, hogy mindennek eléréséhez szükséges az önkormányzatok társulásának kiépítése, illetve az önkormányzatok és a társulás partneri viszonyának kialakítása az állammal, illetve a kormányzattal. Végül kifejezte reményét, hogy az április 3-ai országgyűlési választások után olyan kormánya lesz Magyarországnak, amely nem elnyomni akarja az önkormányzatokat, hanem partnerként kezeli azokat.

Bősz Anett (Fotó: Balogh Alex)

 

Dr. Bősz Anett, országgyűlési képviselőjelölt azt hangsúlyozta, hogy ideje átfogóan kezelni az agglomerációval kapcsolatosan régóta fennálló közös kihívásokat, hiszen a rendszerváltás óta több százezren költöztek ki Budapestről valamely Pest megyei településre, és ma is évente tízezrek hagyják el Budapestet úgy, hogy egyébként megtartják a fővárosi munkahelyeiket. Bősz Anett szerint meg kell teremteni a lehetőséget arra, hogy az emberek választhassanak a környezetbarát közlekedési módok közül, és jó lenne, ha mindenki megtehetné, hogy csökkenti az ökológiai lábnyomát. Egy Budapestet körülölelő körvasút szükségességét is említette:

“A modern agglomerációs stratégia alkotásához nemcsak arra van szükség, hogy továbbfejlesszük az M0-st, de arra is szükség van, hogy a helyi tömegközlekedés-fejlesztés során a helyben megteremtett járatok mellett adott esetben egy Budapestet körülvevő S-Bahn-szerű körvasút is épüljön”

– húzta alá.

Csőzik László (Fotó: Balogh Alex)

Csőzik László, Érd polgármestere a beszélgetés során olyan érdi sajátosságokat emelt ki, mint például, hogy a város lakossága a karantén időszaka alatt egy falunyi emberrel növekedett. Míg 2019 őszén 68 ezer volt, egy év múlva már 73 ezer, mostanra ez a szám 75 ezer körül van. Ennek apropóján megemlítette, hogy társadalmi vita van arról jelenleg is, hogy Érd vajon megtelt-e. Ennek orvoslására egyébként új helyi építési szabályzat kialakításán dolgoznak. Az érdi városvezető beszélt arról is, hogy a sok kiköltözőnek köszönhetően a vállalkozások száma is nőtt, a korábbi 7700-ról, mostanra 13.000 vállalkozás működik Érden, ami persze jó az adóbevételek szempontjából, de messze elmarad az elégségestől tekintve, hogy elvonták a gépjárműadót és az iparűzési adót. Csőzik László felszólalásában megemlítette, hogy lassan a temető is megtelik és, hogy a dugók nemcsak a főváros, vagy az M0-s sajátossága, bizony a rengeteg autónak köszönhetően Érden belül is rendszeresek a torlódások.

Az eseményen valamennyien felszólaltak és közös megoldásokat sürgettek. Egyetértettek abban, hogy Budapest és az agglomeráció problémái és a kihívások közösek, ezért a megoldások is csak közösek lehetnek.

“Mindenki érdeke, hogy áprilisban olyan kormány jöjjön létre, amely nem tesz különbséget hátrányos módon település és település között, annak érdekében, hogy “mindenki egyformán arányosan tudjon fejlődni”

– hangsúlyozták.

fotók: Balogh Alex

fotók: Balogh Alex

Kapcsolódó cikkeink

További cikkeink

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email