hasznaltauto_220526

Ez a helyzet a használtautó-piacon

hasznaltauto_220526

Ez a helyzet a használtautó-piacon

Az utóbbi hónapok tapasztalata, hogy nagyon felment a használt autók ára, ráadásul a gépjár művek átlagéletkora is egyre csak növekszik idehaza.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Ennek okairól kérdeztem Bohon Ákost, az Autócentrum Szabó értékesítési igazgatóját. Arra is választ kapunk, vajon számíthatunk-e arra, hogy előbb-utóbb olcsóbbak lesznek az autók.

Bohon Ákos szerint két oka van, hogy az utóbbi egy évben drasztikusan megemelkedtek a használtautó-árak. Az egyik, hogy az új autók is jelentős áremelésen estek át ebben az időszakban, ami értelemszerűen befolyásolja a használt autó piaci árazását is. A másik ok, hogy az elmúlt időszakban az új gépjárműveknél jelentkező autóhiány a vásárlókat kényszerből a használt autó felé terelte. A használt gépkocsik iránt emiatt az érdeklődés nemhogy csökkent volna, hanem azt lehet mondani, ott is hiány alakult ki, vagyis közel sincs már akkora kínálat, mint korábban. Minél kevesebb az elérhető új kocsi, annál nagyobb lesz az érdeklődés a használt járművek iránt. „Azt is látjuk, hogy az importőrök, illetve a kereskedések nagyon magas szállítási határidőt tudnak csak adni, és ilyenkor a legtöbben azt mondják, ők nem tudnak ennyi időt várni, úgyhogy inkább használt autót vásárolnak.”

 

Jelenleg 10 év körüli autót egymillió forintért sem találunk, nyilván ez is az oka annak, hogy egyre nő az autók átlagéletkora hazánkban. Bohon Ákos azt mondja, az emberek megveszik ezeket a járműveket, ezért persze, hogy öregszik a magyarországi autópark. „Rendkívül sok autót hoznak be külföldről a használtautó-kereskedők, melyeknek az átlagéletkora nagyon magas. Ezeket a 15 éves kocsikat még mindig keresik, hiszen az az árkategória az, ami sok ember számára még megfizethető.”

 

Hozzátette, ezek az autók már nagyon szervizigényesek, jól meg kell nézni az előéletüket. Egy ilyen idős kocsi megvásárlása előtt mindenképpen javasolt egy márkaszerviz általi átvizsgálás, anélkül nem szabad megvenni, hiszen lehetnek olyan hibái, melyek ha ilyenkor kiderülnek, a vásárló megkíméli magát egy nagyobb kiadástól.

 

Bohon Ákos arra is felhívta a figyelmet, ha magánszemélytől vásárolunk, mindenképpen nézzünk utána az autó előéletének, ezt különböző portálokon alvázszám szerint megtehetjük. Az is jó döntés, ha viszünk magunkkal egy szakembert, aki ránéz, és meg tudja mondani, érdemes-e egyáltalán gondolkozni az adott gépjármű megvásárlásán.

 

„Ha használtautó-kereskedésben vásárolunk, ezt akkor is érdemes megtenni, de a szakmárka-kereskedésekben – legalábbis nálunk – minden használt autóra hivatalos állapotlap készül, amit meg tudunk mutatni az ügyfélnek. Ezen fel van tüntetve az összes hiba vagy bármi, amiről a vevőnek tudnia kell.”

 

Bohun Ákos hangsúlyozta, ha szakszervizből vásárolunk használt autót, nem kell magasabb költséggel számolni, hiszen a kereskedések is a piacot szondázzák folyamatosan, és úgy árazzák a járműveket, hogy versenyképesek legyenek, viszont biztonságot adhat a vásárlónak, ha szakszervizben vásárol, hiszen féléves szavatosságot kell vállalniuk az autókra.

 

Amikor az ember használt kocsit vesz, bizonyos igényeiről le kell mondania. Az értékesítési igazgató azt tapasztalja, hogy használt autó vásárlásakor a fő szempont, hogy garantált legyen a kilométer, de a bevezetett intézkedések ellenére is elég sok olyan jármű akad – zömében külföldről behozottak –, melyek esetében ez a kérdés nem teljesen tiszta. Ezután jönnek az alapfunkciók, de ma már egy klíma vagy egy elektromos ablak olyan alap, hogy 10 éves korig szinten minden autóban megtalálható. Ezt követik az esetleges sérülések, javítások a karosszérián, utána pedig az dönt az azonos árkategóriájú járművek között, hogy melyikhez van esetleg téligumi-garnitúra vagy olyan kiegészítő, ami pluszt jelenthet a vásárlónak, akár egy tetőcsomagtartó, egy tolatószenzor vagy épp az ülésfűtés.

 

Mint megtudtam, a vásárlók nem feltétlenül egy márkához, sokkal inkább egy irányvonalhoz ragaszkodnak, amit például a japán, a francia vagy olasz kocsik testesítenek meg, de használt autóknál azért nem ez az elsődleges szempont. A szakember tapasztalata szerint egyébként a használt autók között a legkeresettebbek a 2–6 év közöttiek. Ezek még jó állapotban vannak, nem futottak olyan sok kilométert, de az autók drasztikus áremelkedése miatt jóval kedvezőbb árkategóriában vannak.

 

A szakember szerint a világpiaci trendeket, a nyersanyagdrágulást figyelembe véve nem számíthatunk arra, hogy csökkenni fog a gépjárművek ára, sőt inkább még feljebb megy majd. „Valószínűsíthető, hogy a gyártók is mesterségesen visszafogják a gyártást, inkább profitot, mint darabszámot akarnak realizálni, mivel a kapacitások jelenleg a nyersanyaghiány miatt jóval korlátozottabbak.”

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email