tiktoker_freepik

A tiktokerek fő célja a szórakoztatás és önkifejezés

tiktoker_freepik

A tiktokerek fő célja a szórakoztatás és önkifejezés

Egy friss kutatás szerint leginkább az alacsony iskolai végzettségűek használják a hazánkban is népszerű videós közösségi médiafelületet.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság honlapján olvashatjuk a Médiapiaci Együttműködési és Kutatási Igazgatóság legfrissebb kutatását, amiben a TikTok nevű médiaplatformmal kapcsolatos magyarországi szokásokat kutatták. A kutatás a 10–17, valamint a 18–49 éves korosztályok TikTok használatát szemlélték.

Mint írják, a közösségi oldalnak pillanatnyilag az emberiség 25 százaléka, azaz 2 milliárd ember a felhasználója. Ahogy itthon is igen sokan, a 18–49 éves lakosság több, mint fele, vagyis mintegy kétmillióan használják a platformot. A szakemberek ennek a népszerűségnek próbáltak meg a nyomába eredni.

A vizsgálatból kiderült, hogy a 18–49 évesek több mint fele regisztrált már TikTok-fiókot, azonban a kedvencük mégis a Facebook maradt, míg a TikTok csak a negyedik legnépszerűbb közösségi felületük.

Ennek ellenére a regisztráltak csaknem a fele így is legalább napi egy órát tölt tiktokozással. A legtöbbet a 30 éven aluliak, az alacsonyabb iskolai végzettségűek, valamint a megyeszékhelyeken élők, míg a legkevesebbet a 40 éven felüliek, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők és a fővárosiak töltik a platformon.

Noha a TikTok próbálkozik az egyre hosszabb videók engedélyezésével is, a közösségi oldalt továbbra is a rövid, tömör és gyorsan fogyasztható videókért szeretik a legtöbben. Arról már nem is beszélve, hogy a felhasználók többnyire rábízzák magukat az algoritmusra, és az általa ajánlott tartalmakat fogyasztják.

A 10–17 évesek jellemzően szintén elégedettek az algoritmus kínálatával, bár gyakran félelmetesnek érzik, mennyire pontosan képes eltalálni az érdeklődési körüket. Élő adásokat a felhasználók közel fele szokott nézni, ajándékot, vagyis anyagi támogatást pedig összesen 14 százalékuk küldött már valamelyik tartalomgyártónak.

A 18–49 éves felhasználók mintegy 40 százaléka maga is osztott már meg tartalmakat a platformon, de jellemzően nem üzleti célból, a saját vállalkozást népszerűsítő videókat is csupán 9 százalék szokott megosztani. A legnépszerűbb tartalmak egyébként a humor, a gasztronómia és a zene.

A 10–17 évesek jellemzően passzívabbak, ők inkább csak fogyasztják a tartalmakat, ugyanakkor a legfiatalabb tizenévesek többet posztolnak, mint idősebb társaik. A tanulmány szerint a késői tinédzserévekben megjelenő passzivitás fő oka egyrészt, hogy egyre inkább szeretnék a saját adataikat biztonságban tudni, másrészt, hogy egyre jobban félnek a negatív kritikától. Az önkifejezés és a kapcsolattartás platformja számukra sokkal inkább az Instagram.

A tartalomgyártás célja a legtöbb esetben inkább az önkifejezés, a saját hang hallatása, és persze a többi felhasználó szórakoztatása. A felnőttek közül a legtöbbet a harmincas korosztály posztol.

A felnőtt felhasználók kétharmada kiemelten fontosnak tartja az adatai biztonságát, és közel ennyien fektetnek külön figyelmet az adatvédelmi beállításaikra is. Konkrét adatvédelmi aggálya azonban a felhasználók mindössze egyharmadának van, és tízből csupán egy felhasználó tekint a platformra kiberbiztonsági kockázatként.

A fiatalok többsége átlagosan 10–12 évesen kezd tiktokozni, de a kutatás alapján sokan már korábban, 8–10 éves korukban regisztrálnak a platformra. A fiatalok jellemzően naponta használják a TikTokot, hétköznapokon pedig általában egy-két órát töltenek el rajta.

A kutatás külön kitér a felület használóinak tudatosságára. A szakemberek úgy vélik, a legnagyobb veszélyt az jelenti, amikor a felhasználók nincsenek is tudatában a használati szokásaikból fakadó negatív következményeknek, mint amilyen a függőség veszélye, vagy éppen a platformra pazarolt idő mértéke.

A felhasználók alig 4%-a, sőt még a naponta legalább két órát a platformon töltőknek is alig a tizede vallja be/ismeri fel, hogy a TikTok erős befolyással van az életére.

Amíg a TikTokot nem használók egyértelműen meg tudják mondani, hogy miért maradnak távol a platformtól, például érdektelenségből, az ellenszenves formátum, a közönség miatt, addig a TikTok-ot kedvelőkben sokkal kevésbé tudatosul, hogy mi az, ami átlagosan napi egy órát oda köti őket. A vizsgálat végső soron megállapítja, hogy a TikTok-használat nem tudatos szinten dől el.

Címlap és belső képek: Freepik, grafika: NMHH

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email