Levelet írt egy férfi, akinek egyéves kislányát és feleségét pár hete hajszál híján elgázolta egy száguldva előző autó a zebrán. A Lőcsei utcán a megállóból kikanyarodó busz előzékenyen átengedte a nőt a kislánnyal. Amint elindultak, az álló buszt nagy sebességgel kerülte egy BMW, és fél méteren múlt, hogy el nem ütötte őket.
A „mi történhetett volna” gondolattól sokkos apa feljelentést tett ismeretlen tettes ellen, az eljárás azonban eredménytelenül zárult, mert a Volánbusz fedélzeti kamerájával készült felvétel alkalmatlan volt az autó beazonosítására, a környéken pedig (Lőcsei és Börzsöny utca sarka) nem működött térfigyelő kamera.
Az apa keserű levelet írt a város parlamenti képviselőjének, Aradszki Andrásnak, és a polgármesternek, Csőzik Lászlónak, melyben számonkéri, hogyan lehet az, hogy „politika/anyagi okok miatt” nincsenek beüzemelve a kamerák. „Ha holnap ugyanez az őrült autós elgázol bárkit, legyen az fiatal vagy idős, melyikük vállalja a felelősséget?” veti föl a férfi.
„Mikor tervezik végre Érden bekapcsolni a térfigyelő kamerákat? Mikor jut végre PÉNZ Érdre?” A főutak mellett egy oldalon van közvilágítás, állandó sötétségben, járhatatlan utakon száguldoznak az autók, járda nélküli utakon, nyitott vízelvezető csatornák mentén poroszkálnak a gyalogosok – írja számonkérő hangon az apa.
„Leírhatatlan szégyen, hogy Európa közepén ilyen állapotok vannak. Csak a műanyag körforgalom miatt mind a kettőjüknek sitten kellene ülnie, talán T. Mészárossal együtt, mert az a választópolgárok kiröhögése, szembeköpése és megalázása. Aradszki úr mondjuk felhagyhatna az ostoba debileknek szóló kormánypropagandával a facebookján, és szerezhetne inkább pénzt a választói városának, Csőzik úr meg dolgozhatna aktívabban azért, hogy a kormánytól függetlenül is lehessenek fejlesztések Érden.”
Az édesapa indulata érthető, amikor felveti azok felelősségét, akik Érd közlekedésbiztonságáért tenni tudnának. A probléma a közmeghallgatáson is élesen fölvetődött, és válaszul meghallgathattuk a város rendőrkapitányától, hogy milyen szempontok alapján kapcsolják be – illetve ki – a kamerákat. Ehhez most újabb információkat tett hozzá a férfinak írt válaszlevelében Csőzik László polgármester.
Hosszú leveléből, amit kérésünkre megosztott szerkesztőségünkkel, kicsendül az együttérzés, és a gyalogosokat fenyegető mindennapos veszélyek érzékelése és komolyan vétele. Ugyanakkor az is, hogy az alapdolgokban sajnos – forrás hiányában – nem várható rövid időn belül változás. Idézzük:
„Őszintén reménykedtem abban, hogy egy ciklus alatt sikerül fölszámolni ezt a több évtizedes infrastrukturális elmaradottságot, ami Érdet jellemzi. Nemcsak arról van szó, hogy hatalmas a lemaradás a többi közeli agglomerációs településhez képest, de rendkívül gyorsan is növekszik: vele a problémáink száma is exponenciálisan nő.
Ugyanakkor igyekszünk mindent megtenni, ami tőlünk telik, amit szűkös pénzügyi forrásaink lehetővé tesznek. Az Önkormányzat eddig 133 kamerát szerelt fel városszerte, melyek jó része kifejezetten modernnek számít (44 rendszámfelismerő, 25 forgatható). A Városházán 4 diszpécser figyeli a kamerákat, a felvételeket kérésre készségesen átadjuk a rendőrségnek. Ezekben a napokban éppen folyamatban van a 133 kamera tisztítása, karbantartása. Ugyanakkor zajlik a rendszer bővítése is újabb 74 kamerával. Szó sincs arról tehát, hogy a térfigyelő kamerák ne lennének „beüzemelve politika/anyagi okok miatt”: a fejlesztést még az előző városvezetés kezdte el, mi folytatjuk és a projekt anyagi fedezete is biztosított.”
A városban több száz kereszteződés és 144 buszmegálló van, nyilván nem állhat minden sarkon kamera, csak ahol a baleseti és bűnügyi statisztikák, valamint a forgalmi adatok alapján indokolt. Baleset kameráktól függetlenül is bárhol történhet, ennek eshetőségét olyan közlekedésbiztonsági eszközökkel és intézkedésekkel lehetne minimálisra csökkenteni, amelyekre a városnak pénze jelenleg nincs.
„Ha nyílik erre lehetőség és kiírásra kerül olyan pályázat, amin indulni tudunk, mindig pályázunk – folytatja levelében a polgármester – például állami támogatást kértünk a Tárnoki úti és a Diósdi úti járda megépítésére is. Az utóbbi esetében jelentős önrészt vállaltunk, mert biztosra akartunk menni, de hiába, Érdre nem jött pénz ezekből a pályázatokból. Folyamatosan újítjuk fel a járdáinkat (Diósdi út, Budai út, Béke tér, Szabadság tér, Alsó utca, Felső utca, Edit utca stb.), ám az újak építése sajnos igencsak forrásigényes, ugyanis nemcsak az építésük, a terveztetésük is komoly összegeket emészt fel. Ha van pénzünk egy projektre, hónapok, olykor évek telnek el, amíg a terveztetéstől a közbeszerzéseken keresztül a kivitelezésig eljutunk.”
A polgármester szavaihoz hozzátehetjük, hogy olykor föl-föltűnik a távolban egy fehér vitorla, sok-sok EU-s forrással megrakodva – majd elúszik a horizont mögé, anélkül, hogy városunkban horgonyt vetne. Öt éve hallottunk először magyar „okosváros” kísérleti programokról. Előbb Tatát, majd Monort szemelték ki, hogy majd a Digitális Jólét Program mintavárosa lesz, de aztán valami valahol megrekedt.
Most az Érdhez hasonló megyei jogú városok a keddi közgyűlésen is emlegetett TOP Plusz programtól várják a megváltást. A Fidesz-KDNP frakció elő is terjesztette egy közlekedésbiztonsági mintaprojekt tervét, melyet a madárnevű utcákban javasolna megvalósítani. Modulárisan felépíthető okos oszlopok, ezeken térfigyelő és légszennyezettség-mérő eszközök, wifi, közvilágítás – megannyi Érden sosem látott csoda.
Simó Károly javaslata végül nem kapott többséget, mert a Szövetség Érdért frakció nem találta sürgősnek, hogy pénzt adjon ki a csőd szélén egyensúlyozó város egy olyan projekt tervezésére, amelyre még kiírt pályázati lehetőség sincs.
Nálunk, úgy tűnik, egyelőre áll az idő, lélegzetért küzd a város. „Higgye el, nem panaszkodom, ám sajnos ezek makacs tények – így zárja levelét a polgármester. – Azt viszont szentül megfogadtam, hogy ami szabadon felhasználható forrásunk van, azt az infrastruktúra fejlesztésére fordítjuk. Tudom, hogy a levelem nem ad megnyugtató választ minden felvetésére, mégis szeretném a türelmét és megértését kérni.”
Vigyázzunk magunkra!