Fotelből beszólogatni az év 365 napján lehet, de csak egy van olyan, amikor az istenadta nép személyesen kérhet, javasolhat, véleményt nyilváníthat. E téren ismét az idősebb korosztály aktív, akárcsak tavaly, most is sokan megjelentek csütörtökön 18 órakor a Polgárok Házában, hogy tiszteletreméltó komolysággal elmondják, nekik személy szerint mitől lenne jobb Érden élni.
A közmeghallgatás olyan, akár egy kórusmű: vannak visszatérő motívumok, a szólamok egymásnak felelgetnek, néha az egyik vagy a másik fölerősödik. Idén a legerősebb szólamot a gyalogosok panasza adta, ezért összefoglalónkban is ezt emeljük ki.
Nincs ebben semmi meglepő, hiszen ha egy városban sorra aszfaltozzák az addig poros-kátyús utakat, és továbbra sem csökken a beköltözési kedv, nő a lakosság száma, járdák viszont nincsenek, akkor ott az autók veszik át az uralmat, és gyalogolni egyre nagyobb kaland lesz.
A Kossuth Lajos utcát és környékét egy egész padsor képviselte: ott ültek idős asszonyok két és fél órát, ölükbe ejtett kezük kalapot, kabátot szorongatott, és várták, hogy szót kapjanak. Járda csak az egyik szélen van, panaszolták, és azon az járhat, aki arra az oldalra született.
Más a folyamatosan haladó autósor kénye-kedvének kiszolgáltatva bukdácsol át: anyukák babakocsival, idősek bevásárlószatyrokkal.Az út szélén állnak az öregek tanácstalanul a Zámori és Fehérvári út kereszteződésében is, ahol az épülő körforgalomban semmi sem segíti az átkelést. Míg a Kossuth Lajos utcaiak ígéretet kaptak gyalogátkelőhelyek létesítésére, a Fehérvári útiaktól leginkább türelmet és megértést kért a városvezetés.
Variáció ugyanerre a témára: a gyorshajtás, a sebességkorlátozások megszegése gyakorlatilag Érd valamennyi utcájában. Lámpát kérnek a Kutyavári út környékén lakók, mivel a gyalogosokat támogatni hivatott tiltó táblákat, útfelfestéseket csak akkor veszik észre az autósok, ha kék-fehér csíkos autó áll az út szélén.
Ha lámpát nem is tesznek ki, nyolc gyalogátkelőt kap a Kutyavári út, például az óvodánál lesz az egyik – válaszolta a körzet képviselője, Andrasek Mónika.
A gyorshajtás problémáját egyébként az aszfaltozás csak fokozza, hisz a sima utakon még akadálytalanabbul lehet száguldozni. A mellékutakra vonatkozóan többen is felvetették, hogy a lakó-pihenő övezetté nyilvánítás talán segítene.
De mint Horváth Andrea a Városfejlesztési és Beruházási Főosztály vezetője elmondta, annak szigorú feltételei és velejárói vannak – például nem lehet az utcán parkolni. 30-as zónák kialakítása is megoldás lehetne – ha az autósok betartanák -, kivéve, ahol forgalomvonzó létesítmény van, például akár egy óvoda.
Csőzik László polgármester meglátása szerint valódi visszatartó erőt csak a fizikai akadályok jelentenek. Nogula Tamás rendőrkapitány hozzátette, hogy a sebességmérés is az, szigorú bírsággal megfűszerezve, de azt csak ott alkalmazzák, ahol statisztikailag is számottevő változást, tehát kellő visszatartó erőt tudnak vele igazolni.
A mellékutakon tehát nem fognak mérni, ott az autósok mértéktartására számítanak, mindenki biztonsága érdekében.