„A vasútállomás rekonstrukciója, a terület teljes átrendezése indította el a közös gondolkodást, hogy hol lehetne elhelyezni az eredetileg 1934-ben készült ma is álló emlékművet”
– fogalmazott Lukács Bernadett, beszámolva arról is, hogy szervezeti vezetőkkel, képviselőtársaival és civilekkel is konzultált az emlékmű új helyéről, amely után a képviselő-testület egyhangúlag támogatta azt.
„Ez egyébként még 2020 februárjában volt. Szerettük volna az áthelyezést a tavalyi 100. évfordulóra megvalósítani, de a covid járvány felülírta az elképzeléseket, így elhalasztottuk egy évvel”
– jegyezte meg Lukács Bernadett, kitérve rá, amikor a projekt idén elkezdődött, a műszaki emberek megállapították, hogy az emlékmű nem helyezhető át, mert az egy öntött szobor, amelyet ha megbontanak és daruval kiemelnek, valószínűleg eltörik, de mindenképp sérül.
„Így megint jött az újratervezés, azután a döntés, hogy egy két méter magas gránit obeliszk helyettesítse az eredetit”
– húzta alá az önkormányzati képviselő, aki ismertette, hogy az új obeliszk egy négy méter átmérőjű kör közepén lesz felállítva, az eredetihez hasonlóan Magyarország címerének és a „régi-új” Magyarország térkép is rajta lesz, mellette pedig a magyar zászló fog díszelegni.
„Ami még egy érdekesség, hogy ezt a kör alapzatot öt darab sziklakő fogja körbevenni, melyek az elcsatolt országrészeket szimbolizálják. A sziklaköveken is lesznek feliratok. (Erdély, Kárpátalja, Felvidék, Őrvidék, Délvidék)”
– fogalmazott Lukács Bernadett, aki a Hírtükörnek elárulta, a talapzat már elkészült, a kőfaragó pedig már elkezdte a feliratozást, a héten érkeznek sziklakövek a süttői mészkőbányából, a felfúrandó táblák és plakettek pedig a grafikusnál készülnek.
Lukács Bernadett kitért arra is, amennyiben a járványügyi intézkedések lehetővé teszik, terveik szerint a Trianoni békediktátum 101. évfordulóján, június 4-én, 18 órakor tartanának városi megemlékezést a Szent István téren, melynek záró akkordjaként avatnák fel az új emlékművet.