Lezárult az Érdi Közterület-fenntartó Intézmény ellenőrzése

Az Érdi Közterület-fenntartó Intézmény 2018-ban biztosította a közpénzek szabályszerű elszámolását, azonban a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése során maradtak fenn hiányosságok. Az integritási kontrollokat nem építették ki, így a korrupciós kockázatokkal szemben nem volt védett.

Az önkormányzati intézmények integritás és belső kontrollrendszerének szabályszerű kialakítása és működtetése kiemelten fontos, mivel ezek nélkül nem valósítható meg a közpénzek átlátható, szabályos, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználása. A belső kontrollrendszer azt a célt szolgálja, hogy a költségvetési szervek működésük és gazdálkodásuk során a tevékenységeket szabályszerűen hajtsák végre, teljesítsék elszámolási kötelezettségeiket és megvédjék az erőforrásokat a veszteségektől, a károktól és a nem rendeltetésszerű használattól. Az önkormányzati intézmények integritás- és belső kontroll ellenőrzése során az ÁSZ működésük irányítottságát, korrupció elleni védettségüket értékeli. Az ellenőrzés megállapításai alapján megfogalmazott számvevőszéki javaslatok hasznosítása elősegíti a feltárt hibák megszüntetését. A jó gyakorlatok bemutatásával pedig az ÁSZ hozzájárul az önkormányzati alrendszer szabályozott, átlátható, kiegyensúlyozott és fenntartható működéséhez.

Az Érdi Közterület-fenntartó Intézményt (intézmény) 2015. január 1-jei időponttal alapította Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata. Az intézmény önállóan működő és gazdálkodó közszolgáltató költségvetési szerv, amely saját gazdasági szervezettel rendelkezik, működési területe Érd város területe. Alaptevékenységei: szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése, települési hulladék begyűjtése, szállítása, út-, autópálya építése, építményüzemeltetés, általános épülettakarítás, egyéb takarítás, zöldterület-kezelés, város-, községgazdálkodási szolgáltatások, közcélú foglalkoztatás, közhasznú foglalkoztatás, közmunka, köztemető-fenntartás és működtetés. A Magyar Államkincstár adatai alapján az intézmény költségvetési kiadása 2018-ban 2 milliárd 888 millió forint, a költségvetési bevétele pedig 1 milliárd 435 millió forint volt.

Az ellenőrzés célja annak megállapítása volt, hogy az önkormányzati intézmény belső kontrollrendszere biztosította-e az átlátható, szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás feltételeit. Az ellenőrzés keretében az ÁSZ értékelte azt is, hogy a költségvetési szervnél kiépítették-e a korrupciós kockázatok kezelését szolgáló integritási kontrollokat, továbbá adottak-e egy teljesítményellenőrzés lefolytatásának a feltételei.

Az ÁSZ ellenőrzése megállapította, hogy az Érdi Közterület-fenntartó Intézménynél a kiadások teljesítése és a bevételek beszedése a jogszabályi előírások szerint történt. Az intézményvezető a szervezet tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követését biztosító rendszert szabályszerűen működtette. Azonban az intézménynél nem határoztak meg több, a szabályszerű működést támogató belső szabályt. Az integrált kockázatkezelési rendszert az intézmény vezetője – az előírások ellenére – nem alakította ki, ennek hiányában nem is működtette, így a költségvetési szerv tevékenységében, gazdálkodásában felmerülő kockázatok kezelését nem biztosították.

Az intézmény információs és kommunikációs rendszerét sem alakították ki és nem működtették. Így nem biztosították, hogy a szükséges információk maradéktalanul, megfelelő időben eljussanak az illetékes szervezethez, szervezeti egységhez, személyhez.

A szervezet integritás elvű működése nem volt biztosított, a szervezeten belül az integritás kockázatokat nem mérték fel, a vagyonnyilatkozat-tételei kötelezettséggel járó munkaköröket nem határozták meg. A szervezeti teljesítmény mérésére alkalmas követelményeket nem alakították ki, ezáltal a teljesítmény mérésének feltételeit nem biztosították.

Az intézmény vezetője a jogszabály szerinti nyilatkozatában értékelte az intézmény 2018. évi belső kontrollrendszerének minőségét. A nyilatkozat tartalmát az ellenőrzés megállapításai nem igazolták.

Az ellenőrzés megállapításai alapján az Állami Számvevőszék az Érdi Közterület-fenntartó Intézmény intézményvezetője részére 10 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre az érintettnek 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie.

Kapcsolódó cikkeink

További cikkeink