Rajtvonalon az ellenzéki jelöltek

Több témában megismerhették a nézők az előválasztáson induló politikusok véleményét az Érd Médiacentrum által rendezett vitában. Bár dr. Bősz Anett (DK), Ollero Marco (Momentum) és Tetlák Örs (LMP) egymással nemigen vitatkoztak, a közöttük lévő különbségek és hasonlóságok így is megmutatkoztak.

Pest megye 1. számú választókerületének mindhárom jelöltje kiemelte, az előválasztás igazi verseny, ahová - mint Ollero Marco fogalmazott - mindannyian győzni jöttek: számára az is fontos, hogyha nem ő kerül ki győztesen, a nyertes minél többet átvegyen a Momentum programjaiból. Tetlák Örsnek érdi alpolgármesterként az volna az igazi siker, ha Érd a ciklus végére jogot formálhatna a megyeszékhely státuszra, jelöltként pedig szeretné legyőzni Aradszki Andrást áprilisban. Bősz Anett szerint akkor lenne a legsikeresebb az előválasztás, ha „nemcsak mi itt hárman, hanem minden egyes ellenzéki előválasztási körzetben azt tudnák mondani utána a győztesnek: gratulálok, holnaptól téged segítelek abban, hogy legyőzd a Fidesz-KDNP jelöltjeit”.

Arra a kérdésre, hogy a cégek betelepítése vagy a környezetterhelés csökkentése-e a fontosabb, Tetlák Örs elmondta: szerinte elhibázott a jelenlegi finanszírozási modell, hiszen a települések azon kénytelenek versenyezni, hogy minél több nagyvállalatot tudjanak a közigazgatási határaikon belülre tuszkolni, pedig azokat az önkormányzatokat is díjazni kellene, amelyek lépéseket tesznek a zöldterületek megőrzése, növelése érdekében. Bősz Anett úgy véli: az igazságosság elve alapján kellene finanszírozni a településeket, és nem ipari parkokban, hanem infóparkokban kellene gondolkodni az agglomerációban. Ollero Marco emelné a normatív támogatásokat, és első lépésként visszaadná az elvont iparűzési és gépjárműadót. Egyetértettek abban, hogy a lakott települések közelébe nem nagy-, hanem kis- és középvállalatokat kell telepíteni.


Szóba került a nemrég épült, Tárnokhoz közel eső ipari park is, amelynek egyelőre nincs bérlője. Bősz Anett elmondta: az agrártárcához és a NIPÜF-höz fordult, javasolva egy másik, Százhalombattához közeli, optimálisabb területet, de elutasították. Mint mondta, kormányváltás kellene ahhoz, hogy az Elvira melletti területek a génbankhoz kerüljenek. Tetlák Örs azt hangsúlyozta: K+F cégekre van szükség és nem összeszerelő csarnokokra és akkumulátorgyárakra. Hozzátette: a „nemzetbiztonsági szempontból kiemelt beruházás” kategóriát meg kell szüntetni, mert bizalmatlanságot szül és kockázatot jelent. Ennek szükségességét Bősz Anett is hangsúlyozta, aki a sóskúti elektrolitüzemmel kapcsolatban még elmondta, hogy a sóskúti polgármesterrel egyeztetve, Tárnok polgármesterével közösen találkozik a vállalat vezetőivel az elkövetkező hetekben. Ollero Marco szerint elkerülő útra lenne szükség, hogy az áthaladó forgalom ne a tárnokiakat terhelje, ennek kiépítése szerepel is a terveik között. Elmondta azt is: vissza kell állítani az önkormányzatiságot, hogy a helyiek is beleszólhassanak az építési ügyekbe.

A vitában sok szó esett a (közösségi) közlekedésről is. Tetlák Örs szerint az ingázás csökkentése, a távmunka és a közösségi irodák, a helyi munkahelyek hozhatnak igazi megoldást, nem a további P+R parkolók építése. Bősz Anett szerint meg kell teremteni a lehetőséget arra, hogy az emberek választhassanak a környezetbarát közlekedési módok közül, és jó lenne, ha mindenki megtehetné, hogy csökkenti az ökológiai lábnyomát. Ollero Marco a vasúti közlekedés és a hozzá kapcsolódó kiszolgáló infrastruktúra fejlesztésére helyezte a hangsúlyt. Bősz Anett egy Budapestet körülölelő körvasút szükségességét is említette.

Arra a kérdésre, hogy megválasztásuk esetén mi volna az első három javaslatuk az Országgyűlésben, Ollero Marco a közalkalmazottak bérrendezését, a zajszennyezés csökkentését és a korábbi városvezetés által ígért, átfogó érdi útépítési program beindítását említette. Tetlák Örs ismét benyújtaná a veszélyes üzemek telepítéséről szóló, már kidolgozott törvénytervezetet, ami korábban nem juthatott el a plenáris tárgyalásig, a másik javaslat egy átfogó zaj- és sebességkorlátozási rendszer bevezetése lenne, a harmadik pedig az önkormányzati törvény volna, rendezve a finanszírozást és a korábban elvett hatás- és jogköröket.

Bősz Anett új agglomerációs törvényt nyújtana be, ami intézménylétesítési kötelezettséget határozna meg bizonyos lakosságszám felett, tarifaközösséget hozna létre (egy bérlettel bármilyen tömegközlekedési eszközt használhatnának a lakók), és fontosnak tartja az önkormányzatiság megerősítését is

A teljes vitát itt megnézhetik:

 

 

Fotó: Draskovics Ádám