Két ünnep között a boltok forgalmának jelentős részét azok teszik ki, akik visszaviszik a karácsonyra kapott ajándékot. Nagyon fontos megkülönböztetni: hibás a termék, vagy csak a megajándékozott számára nem használható?
Ha olyan hibája van, ami feltehetően gyártási vagy anyaghibából ered (például varráshiba miatt kabátunkon nem tudjuk a húzózárat felhúzni), akkor vásárlóként jogunk van a vállalkozásnál minőségi kifogással élni. A vállalkozás köteles jegyzőkönyvet felvenni kérelmünkről, szavatossági vagy jótállási igényünket rögzíteni, a terméket a szükséges feltételek esetén bevizsgálni, igényünk elfogadásáról, vagy megtagadásáról nyilatkozni. Ha a vállalkozás kérelmünknek helyt ad, akkor kerülhet sor a szavatossági jogok törvényes igényérvényesítési sorrendje szerint javításra, cserére, árleszállításra, vagy elállásra. Az elállás azt jelenti, hogy a terméket a vállalkozás visszaveszi és a vételárat a fogyasztó visszakapja – részletezi a Budapesti Békéltető Testület honlapja.
Ami a legfontosabb: ha nem tudjuk felmutatni a vásárlást igazoló bizonylatot, a vállalkozás reklamációnkra nem köteles eljárni, bevizsgáltatni a terméket, szavatossági igényünknek helyet adni.

A legtöbb karácsonykor kapott ajándékot a vásárlók többnyire szubjektív szempontok miatt viszik vissza a boltokba: nem tetszik a színe, anyaga, nem jó a mérete, vagy akár többet is kaptak belőle – azaz a termék nem hibás, nem sérült. A legtöbb kereskedő ilyen esetekben megengedő: egy hétig, 10-20 napig, de akár 30-60-ig engedi a blokkal történő visszavételt, ám az már boltfüggő, hogy a visszavett ajándék árát visszafizetik, levásárolhatóvá teszik vagy egyszerűen jóváírják például ajándékkártyán – írja fogyasztovedelem.hu.
Fontos ugyanakkor, hogy a kereskedők nem vesznek vissza/cserélnek minden árucikket, így például sokszor nem lehet cserélni olyan árut, amelynek visszavétele egészségügyi, illetve higiéniai okok miatt nem lehetséges (pl. fülhallgató, fejhallgató, alsónemű, parfüm stb.), csak ha gyárilag hibás termékről van szó. Sokszor nem él a cserelehetőség vagy visszavétel akkor sem, ha kifejezetten egyénileg gyártott termékről van szó, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, illetve olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.

És mi a helyzet az interneten megrendelt termékekkel? Ezekre 14 napos indokolás nélküli elállási joga van a vásárlónak függetlenül attól, hogy kiszállítással vagy személyesen vette át. Vagyis a hazai e-kereskedőknek 14 napon belül visszaadhatjuk a terméket, ám a visszajuttatás költsége ez esetben minket terhel, hacsak maga a bolt ezt nem vállalja át. Visszaküldés esetén a kereskedő visszafizeti a vételárat.
Az elállási jog sem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik: ilyen a koncert- vagy fesztiváljegy, az élelmiszer, a kibontott csomagolású CD, DVD, szoftver vagy letöltött számítógépes program. (Ha valaki online felületen kap ajándékba játékot, előfordulhat, hogy a szolgáltató meghatározott keretek között ad arra lehetőséget, hogy a játékot kipróbálja az ember, és ha nem tetszik neki, akkor elállhat a vásárlástól, és visszakapja a vételárat).
Természetesen az online kereskedők is dönthetnek úgy, hogy a 14 napon felül, saját üzletpolitikájuk miatt többet vállalnak, de mint az offline kereskedőknél is, itt is érdemes már a vásárláskor tisztában lenni ezzel. Nem győzik ugyanakkor sem a hatóságok, sem a fogyasztóvédők elégszer hangsúlyozni, hogy csak megbízható kereskedőktől vásároljunk az interneten.