A hatósági ár eltörlésével újra vissza tudunk térni a normál piaci működéshez, de egyik napról a másikra nem fog minden megváltozni – mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az ÉrdFM 101.3 Bundáskenyér című műsorában. A szakember rádiónknak nyilatkozott első alkalommal azóta, hogy a kormány megszüntette az üzemanyag-ársapkát.
Hangsúlyozta: a kedvező változások azonnal érzékelhetőek lesznek, a pánikvásárlások, sorállások megszűnnek, csak az vásárol, akinek üzemanyagra van szüksége.
A probléma még fennáll, nincs elegendő benzin, gázolaj, amit a töltőállomásokra ki tudnak szállítani. Ebben azért remélhetőleg lesz változás: a Dunai Finomító problémája megoldódott, kapacitásának 100 százalékos szintre emelése folyamatban van. De ez néhány napot igénybe vesz , és azért is szurkolhatunk, hogy a felfuttatás során ne ütközzenek újabb technikai akadályba.
„Egy-két héten belül viszonylag normális lesz a piaci helyzet. Nem tudom ígérni, hogy a mennyiségi korlátozások egyik napról a másikra megszűnnek a töltőállomásokon – lesz egy átmeneti időszak, hiszen annak, hogy minden problémánk megoldódjon, az a feltétele, hogy az import újra megfelelő szintet érjen el.”
Tavaly november 15-e, azaz a hatósági benzinár bevezetése előtt a hazai ellátás 70 százalékát az itthoni finomító által termelt üzemanyag, 30 százalékát az importőrök által behozott áru tette ki. Az import fokozatosan fog visszatérni, és hónapokba telhet, mire újra biztosítani tudják a tavaly november eleji szolgáltatási szintet – amikor a nap 24 órájában korlátlanul lehetett üzemanyaghoz jutni.
Grád Ottó elmondta: a jelenlegi piaci árakkal (641 forintos benzin- és 699 forintos gázolaj-átlagár) óvatosan kell bánni, hiszen visszatér az ársapka bevezetése előtti állapot, ami korábban teljesen természetes volt: akár 30-50 forintos differencia is lehet két töltőállomás között.
„A piaci verseny újraindul, az árak szintjét alapvetően a kőolaj jegyzési árai és a hazai fizetőeszköz kondíciója fogja majd meghatározni. Tehát azért kell szurkolnunk, hogy erősödjön a forint, és menjen még lejjebb a kőolaj jegyzési ára a 80 dolláros szintről. És normalizálódjon az üzemanyag-ellátás egész Európában, főleg a gázolaj-fronton. Akkor lassanként egyre jobban közeledünk majd a hatóságilag korábban 480 forintban maximált árhoz. De hogy elérjük-e egyszer, azt megjósolni nem lehet.”
Grád Ottó hangsúlyozta azt is: az ársapka bevezetése nem szakmai, hanem politikai döntés volt, a szakmai véleményt a Magyar Ásványolaj Szövetség folyamatosan megfogalmazta és továbbították is a kormány számára.
„Már tavaly november 15-én kimondtam, hogy hibás döntés az ársapka,
mert az ilyen politikai döntéseknek sosem lehet előre modellezni a műszaki, gazdasági következményeit. Most saját tapasztalatainkból kellett ezt megtanulni. Nemcsak az ársapka alkalmazásában, hanem a részleteiben voltak alapvetően a hibák, és nem volt készség ezek felülvizsgálatára.”
„A szakma elmondta, hogy ilyen mennyiségű többletfogyasztásra – hogy fél Kelet-Európát mi lássuk el gázolajjal – nem vagyunk felkészülve: az első hat hónapban húsz százalékkal volt magasabb a fogyasztás, mint a megelőző években. Ennek jelentős részét, legalább félmilliárd liter gázolajat, a nemzetközi fuvarozás hordta ki az országból.”
„Ennek biztosítását csak a tartalékok terhére lehetett megoldani. Ez kockáztatta a mennyiségi biztonságunkat, és készség sem volt a kormányzatban arra, hogy időről időre felülvizsgálják az ársapkával kapcsolatos szabályozást – ahogy Horvátországban tették, ahol szintén volt ársapka, de havonta megvizsgálták, hogy a nemzetközi olajpiaci helyzet függvényében hol van ennek realitása.”
A teljes beszélgetést itt hallgathatják meg: