22_03_29_erdmost_nincskep

Május 1-től minden autóst érintő változás jön

22_03_29_erdmost_nincskep

Május 1-től minden autóst érintő változás jön

2021. május 1-től új, több információt tartalmazó energiacímkéket kapnak a személyautók, buszok és tehergépkocsit gumiabroncsai. Emiatt egységes besorolás lesz az abroncsok műszaki jellemzőiről, a gördülési ellenállásról, a nedves felületen történő fékezésről és a külső zaj nagyságáról is.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Mint az a Magyar Gumiabroncs Szövetség honlapján megjelent, az új energiacímkék célja, hogy több információt nyújtsanak a fogyasztóknak a minőségi paraméterekről, ideértve a biztonsági és környezetvédelmi normák teljesítését is.

„Az európai gumiabroncsipar teljes mértékben elkötelezett a gumiabroncs-címkézési rendelet és annak sikere mellett.” – nyilatkozta Fazilet Cinaralp asszony, az ETRMA, az európai gumiabroncs gyártók szövetségének főtitkára.

Azt írják, az új címkén segítenek megalapozott döntéseket hozni, az egyszerűen áttekinthető 3 fő paraméter és a 2 kiegészítő információ alapján könnyen eldönthetik, mi a fontos számukra. Megjegyezték, a címkék a gyártókat is újításokra, fejlesztésekre késztetik.

„A címke bal oldalán az energiahatékonysági osztályokat találjuk. A skála az A-tól (leghatékonyabb) az E-ig (legkevésbé hatékony) terjed. A csúcskategóriás, zöld címkét kiérdemelt gumiabroncsok gördülési ellenállása kisebb, ezért az ezeket az abroncsokat használó járművek kevesebb energiát igényelnek, ami alacsonyabb fogyasztást jelent. A címke bal oldala az abroncsok vizes tapadásáról nyújt információt. A skála szintén az A-tól (rövidebb fékút nedves aszfalton) egészen E-ig (leghosszabb) terjed; minél sötétebb kék színű a nyíl, annál rövidebb a fékút.

A címke alján az abroncsok által kibocsátott külső zaj besorolása olvasható le: ez vagy A lehet (kevés zaj a járművön kívül) vagy B, ami a nagyobb zajszintet jelzi, a C osztály az új besorolás szerint már nem megengedett. Ez a decibelben is jelzett zajszint nem azonos azzal az értékkel, amelyet az autó belsejében érzékelhetünk – ismertette közleményében a Magyar Gumiabroncs Szövetség.

Az új rendelet értelmében a gyártóknak/forgalmazóknak lehetőségük van arra is, hogy a zajszint ikon mellett egy kiegészítő ikont helyezzenek el, utalva a jeges és / vagy nehéz hóviszonyok melletti tapadásra. Erre a „3 hegycsúcs és hópihe” vagy más néven az „alpesi” szimbólum szolgál, amely ismerős lehet a téli abroncsok oldalfaláról is. A jeges felületeken használt skandináv, szöges téli gumiabroncsok (hazánkban ezek nem forgalmazhatók) új szimbólumot kapnak, egy jégcseppet. A címkén feltüntetett, a gumiabroncsok tulajdonságait jelző 5 paraméter megállapítására egységes teszteket használnak, amelyeket az egyes nemzeti hatóságok ellenőrizhetnek. A címke jobb felső sarkában elhelyezett QR-kód leolvasásával az Európai Bizottság adatbázisába – European Product Database for Energy Labelling (EPREL) – juthatunk be, de csak 2021. május 1.-ét követően.

Az új címkék kötelező jelleggel először a 2021. május 1-ét követően gyártott és piacra dobott abroncsokon – tehát a 1821-es DOT számú abroncsokkal kezdődően – tűnnek majd fel, a régebben gyártott és forgalomba hozott abroncsokon nem kell lecserélni a régi címkét, ezek kifutó rendszerben el fognak tűnni. A rendelet alapján megengedett, hogy a régi címke mellett a forgalmazó az új rendszer szerinti címkét is feltűntesse. A változtatás célja egyértelmű közérdek: ha minden egyes vásárló az energiahatékonyság szempontjából legmagasabb osztályú gumiabroncsokat választaná, az EU éves energiafogyasztása akár évi 45 TWh-val is alacsonyabb lehetne, ami egyúttal évente nagyjából 15 millió tonnával kevesebb CO2-kibocsátást is jelentene.

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email