A BFK az elmúlt hónapokban részletes tanulmányt készített a budapesti agglomeráció állomásainak megközelítéséhez szükséges P+R és B+R fejlesztési stratégiáról.
Ma három ingázóból kettő autóval jön a fővárosba
A fővárosba vezető 11 vasútvonal és az összes HÉV valamennyi érintett agglomerációs állomásán és megállóhelyén, 108 település összesen 171 helyszínén vizsgálták meg, hogy mennyi a jelenlegi kapacitás, mennyire lenne igény most és a számítások szerint a jövőben hogyan fog növekedni a forgalom.
„Sok helyen a pillanatnyi férőhelyszám többszöröse is megtelne.”
Az agglomerációból nap mint nap Budapestre zúduló autóáradat mérséklésére lépéseket kell tenni, hiszen ma három ingázóból kettő személyautóval jön a fővárosba. Új egyensúlyra van szükség a budapesti közlekedésben, amelyhez az agglomerációs közösségi közlekedés versenyképességének növelése kulcsfontosságú.
Megduplázódhatnak a P+R és B+R férőhelyek
A P+R és B+R parkolók fejlesztése az agglomerációban nemcsak az ingázók, hanem a budapestiek érdeke is. A belváros forgalomcsillapításának előfeltétele az agglomerációs közösségi közlekedés versenyképesebbé tétele.
„Az egyik legfontosabb eszköz a módváltó utazások elősegítése, vagyis az, hogy a gépkocsit és a kerékpárt a vasútállomáson lehessen hagyni.”
Természetesen még jobb, ha az utas autó helyett már a vonathoz is közösségi közlekedéssel jut el, a projektnek ezért része a buszfordulók, buszmegállók megtervezése is, ahol ezek hiányoznak.
A kormányhatározat hét vasútvonal,
- az 1-es hegyeshalmi,
- a 30a székesfehérvári,
- a 70-es váci,
- a 71-es veresegyházi,
- a 100a ceglédi,
- a 120a újszászi
- és a 150-es kunszentmiklósi.
elővárosi szakaszát érinti.
Ezek vasútállomásai és megállói közül várhatóan több mint negyven helyszínen készülnek el a parkolók megépítéséhez szükséges engedélyezési és kiviteli tervek 2022-ig.
A pontos helyszínekről a tervezés előrehaladásával folyamatosan tájékoztatást ad majd a BFK. Az érintett vonalak mentén az intézkedések hatására a P+R és B+R férőhelyek összességében megduplázódhatnak.
Kerékpárhálózat-fejlesztési stratégia is készül
Az európai uniós forrásokból megvalósuló nagy elővárosi vasútfejlesztések megkezdése óta az elmúlt 13 évben összesen 6470 P+R autóparkoló épült a vasútfejlesztési beruházások keretében az agglomerációban. Jelenleg folyik a Budapest–Hatvan és a Budapest–Pusztaszabolcs vonal rekonstrukciója. Ezen beruházások keretében is készülnek P+R, illetve B+R férőhelyek, az esztergomi vonal fejlesztésének utolsó ütemeként is dolgoznak a P+R kapacitás bővítésén, a fenti értékek és helyszínek ezeken a már megindult projekteken felül értendők.
A kormányhatározatban a BFK lehetőséget és forrást kapott egy budapesti agglomerációs kerékpárhálózat-fejlesztési stratégia megalkotására is.
„Ebben fel kell vázolni egy olyan összefüggő kerékpáros hálózatot, amely nemcsak a vasúti megállók elérését teszi lehetővé az agglomerációban, hanem azt is, hogy a Budapest körüli településekről közvetlenül is el lehessen érni a budapesti célpontokat.”
Ezt a munkát a Fővárosi Önkormányzattal együttműködésben végzik majd.
Az agglomerációs vasút- és HÉV-állomások megközelíthetőségének fejlesztési feladatait a Budapest Fejlesztési Központ Fürjes Balázs államtitkár felügyelete mellett, 797 millió forint központi költségvetési támogatás segítségével végzi.