Aszfaltozás a Bányász és a Bognár utcában

Ennyi pénzből évente 25-30 poros utcát burkolhatna le a város

Aszfaltozás a Bányász és a Bognár utcában

Ennyi pénzből évente 25-30 poros utcát burkolhatna le a város

Évi 742 milliós veszteség éri a várost a gépjárműadó elvonásával. Pedig ezt az adót azért fizetik be – most már a kormánynak – az autótulajdonosok, hogy normális utakat kapjanak cserébe.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Minden nyomorúságunk ellenére van egy dinamikusan terebélyesedő vagyoneleme az országnak: a gépjárműállomány. Csaknem 6 millió gépjármű után fizet az ország népe kötelező felelősségbiztosítást. Nem meglepő módon az agglomerációban a legdinamikusabb a növekedés üteme: míg 2010-ben 418 ezer volt a Pest megyei személygépkocsik száma, 2022-ben már 618 ezer. A növekedés tehát mintegy 50 százalékos, és ez az úthasználat, a közlekedési dugók és a levegőszennyezést mellett számos egyéb terhet jelent a városoknak.

Korábban még létezett az önkormányzatoknak olyan bevételük, amelyből valamelyest kompenzálni tudták a települések gépjárműforgalom okozta terhelését, és ez a gépjárműadó volt. 2013. január 1-től azonban az Orbán-kormány elvonta ennek a bevételnek a 60 százalékát.

Majd a 92/2020. Kormányrendelet arra kötelezte az önkormányzatokat, hogy a teljes gépjárműadó bevételt engedjék át a központi költségvetésnek, amely ezt a Járvány Elleni Védekezési Alapba olvasztotta. Ezen kívül szolidaritási hozzájárulást is beszedett a településektől, a területükön működő kis- és közepes vállalkozásoknak iparűzésiadó-kedvezményt adott, tovább csökkentve ezzel a helyi bevételeket. Továbbá megtiltotta az önkormányzatoknak, hogy adót emeljenek, vagy akár strukturálisan változtassanak a helyi adóikon.

A járvány ugyan véget ért, a vészhelyzet viszont a kormány döntése nyomán hatályban maradt, így továbbra is a központi kincstár nyeli be évről évre azt az adót, amit az érdiek azért fizetnek, hogy jobb utakat használhassanak. Hogy utak épüljenek, hogy a legyen kátyúzás. Ám ezt a pénzt 2013 óta részben, 2020 óta pedig teljes egészében úgy nyeli el a Pénzügyminisztérium, hogy abból nem jut vissza egy fillér sem az érdi utakra, hiszen azok többsége önkormányzati fenntartású.

Mint már 2020 júniusában megjelent a sajtóban, a kormány 2024-ig szóló költségvetési kitekintése tartósan az állami bevételek közt tartja számon a kiskereskedelmi különadó és a szolidaritási hozzájárulás mellett a gépjárműadót is. Annak ellenére, hogy a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége azonnal jelezte, hogy a települések 70 százalékának semmilyen bevétele nem marad.

Szentes polgármestere, Szabó Zoltán odáig merészkedett, hogy megpróbálta visszakérni a gépjárműadót, arra hivatkozva, hogy a járvány elleni védekezés már nem aktuális, az energiaválság és infláció által is sújtott településen viszont „már a kötelező feladatok ellátását is veszélyeztető finanszírozási gondok körvonalazódnak”.

Érd vezetője, Csőzik László a Megyei Jogú Városok Szövetségének ülésein – ahogy azt korábban a Szabad Európának adott interjújában elmondta – több alkalommal megkérdezte a pénzügyminisztert, Varga Mihályt, mikor kapják vissza a gépjárműadót a magyar önkormányzatok, de konkrét időpontra ígéretet nem kapott.

A gépjárműadó összbevételen belüli aránya a kistelepüléseken a legnagyobb, így az érvágás is a kicsiket sújtja leginkább, de például az iparűzési adóbevételekben szűkölködő Érdet is igen jelentős veszteség érte emiatt.

2019-ben az érdiek 260 millió forint gépjárműadót fizettek be, és ez a város saját, tehát nem költségvetési bevételeinek kb. 8-10 százalékát tette ki.

2022-ben a NAV nyilvántartása szerint Érden 29 070 adózónak 45 587 gépjármű után 741 971 703 forint gépjárműadó kötelezettsége keletkezett.

Ha ezt megkapta volna a város, háromszor annyi utcát aszfaltozhatott volna le, mint ennek hiányában, vagy költhette volna bármi másra, ami a város érdekét szolgálja.

László Ferenc, az Érdi önkormányzat szóvivője szerint

ennyi pénzből, illetve a város szabad felhasználású forrásaiból évente 25-30 poros, murvás utcát burkolhatna a város, ezért a városvezetés folyamatosan lobbizik a többi önkormányzattal összefogva – a Magyar Önkormányzatok Szövetsége és a Megyei Jogú Városok Szövetsége keretében – azért, hogy ezt az adót visszatérítsék a települések kasszájába.

fotó: ÉrdMost archív

További cikkeink

További cikkeink

Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében óvodai dajka
Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében pedagógiai asszisztens

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email