biciklistopshopEU_220713

Biciklivel a zebrán

biciklistopshopEU_220713

Biciklivel a zebrán

Az autósok rendszeresen leüvöltik a fejemet, amikor a zebrán áttekerek a biciklimmel. Tényleg szabálytalanságot követek el, vagy a volán mögött ülőknek kellene dühkezelési problémákkal pszichológushoz fordulni? Ezt a fogós kérdést tettem fel Pető Attilának, alias Kreszprofesszornak.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Kling József

 

Az autósok rendszeresen leüvöltik a fejemet, amikor a zebrán áttekerek a biciklimmel. Tényleg szabálytalanságot követek el, vagy a volán mögött ülőknek kellene dühkezelési problémákkal pszichológushoz fordulni? Ezt a fogós kérdést tettem fel Pető Attilának, alias Kreszprofesszornak.

A zebra hivatalos neve: kijelölt gyalogos átkelőhely. Nomen est omen, vagyis egyértelműen a gyalogosoknak fenntartott terület. Bár a gyalogos bárhol átkelhet az úttesten, de egyedül a kijelölt gyalogosátkelőn van elsőbbsége a járművekkel szemben. Ez a kiindulópont – szögezi le a Kreszprofesszor.

A biciklisek többsége – sok autós legnagyobb bosszúságára – gondolkodás nélkül átteker a zebrán. Kérdés, hogy ez mennyire szabályos, vagy mennyire nem?

Pető Attila rendet vág a káoszban: „A gyalogos és a kerékpáros két külön szereplő a közlekedésben. A biciklis ugyanis járművezetőnek minősül. Ha a gyalogosnak elsőbbsége van a zebrán, akkor ebből az következik, hogy a biciklisnek a zebrán nincs elsőbbsége abban az esetben, ha átteker rajta. Ha leszáll a kerékpárról, akkor gyalogosnak minősül, így elsőbbsége van az autósokkal szemben.” A másik fontos kérdés, hogy egyáltalán tekerheti-e a kerékpárt a zebrán? Bármilyen furcsa, de ezzel kapcsolatban semmilyen tiltás nincs a KRESZ-ben, hangzik a meglepő válasz.

„A szabály alapvetően azt mondja, hogy biciklivel közlekedni az úttest jobb szélén kell, de a legtöbb helyen az úton vissza lehet fordulni. Zebrán is megengedett járművekkel a visszafordulás. Ha tehát a biciklis az úttest jobb szélén suhan, majd gondol egyet, és balra fordulva átteker a zebrán, a túloldalon pedig visszafordul, és az úttesten halad tovább, ez megengedett és szabályos.” A csavar ott van, hogy a biciklis nem közlekedhet a járdán. Márpedig a legtöbb esetben a kerékpáros is a járdát használja, amikor pedig odaér a zebrához, gondolkodás nélkül átteker rajta, majd a túloldalon, szintén a járdán folytatja az útját. Tehát a zebra előtt és a másik oldalon, a járdán szabálytalanul közlekedik a kerékpáros. A Kreszprofesszor hozzáteszi, járdán kerékpározni csak akkor megengedett, ha az úttest jobb széle kerékpározásra alkalmatlan, például tele van kátyúkkal vagy pocsolyákkal. (Itt kell megjegyezni, hogy csak 12 év alatti gyerek biciklizhet a járdán, ráadásul ők szabályosan áttekerhetnek a zebrán, de elsőbbségük nekik sincs.)

Milyen egyéb veszélyeket rejteget még a zebrán áttekerő kerékpáros? Sokan nem tudják, pedig alapvető szabály, hogy bár a gyalogosnak elsőbbsége van a zebrán, átkelés előtt köteles körülnézni és minden olyan magatartástól tartózkodni, ami megzavarhatja a járművezetőket. Egy gyalogos sem csinálhatja azt, hogy sétatempó helyett, mint az őrült, ki letépte láncát, vágtat át a zebrán. Az autós a zebrán csak az andalogva átkelő gyalogosra számít, pláne nem egy átrobogó biciklisre. Ebből következik, hogy a kerékpáros, aki a gyalogostempónál gyorsabban megy át a zebrán, megzavarja az autóst, ezáltal veszélyes, ráadásul balesetet is okozhat. Tehát még azzal sem vigasztalhatom magam, hogyha áttekerek, jót teszek az autóssal, hiszen előbb érek át, ergo ő is előbb szabadul kényszerű fogságából.

Az érdi Stop Shop előtt speciális a helyzet. Itt található ugyanis nemcsak Érd, de valószínűleg az egész világegyetem legrövidebb bicikliútja. (Egyértelműen kerékpárút, de persze még jelölve sincs.) A semmiből támadva az Európa sétánytól indul, a járdával párhuzamosan halad a Stop Shop mellett, a körforgalom előtt átvezet a másik oldalra, majd ott a semmibe vész. Ominózus része a körforgalom előtti szakasza, amelyet a zebra mellett ütött-kopott, de azért még látható sárga felfestés jelöl. Én itt mindig egy lendülettel, persze alaposan körülnézve és az aktuális autóssal a szemkontaktust felvéve áttekerek, de szinte heti rendszerességgel akad egy-egy úriember a volán mögött, aki cifra káromkodások közepette megígéri, hogy amennyiben nem szálok le a bicikliről és nem tolom, letépi a fejemet, és azzal fog labdázni. Mindig elcsodálkozom, hogy mi, magyarok még az ilyen stresszes helyzetekben is képesek vagyunk a műveltségünket fitogtatni, és Vörösmarty Előszó című verséből idézni. Hiszen mi másra gondolhatott az autós, mint a költő veretes soraira: „A vész kitört. / Vérfagylaló keze / Emberfejekkel lapdázott az égre, / Emberszivekben dúltak lábai.” A vers mindenkinek szellemében a magyar költészet legjavát fejből fújó autósok a volán mögül láthatóan nem tudják értelmezni a sárga szaggatott vonalat, azt hiszik, a zebrán robogok át. Pedig nem. Innen üzenem, a sárga szaggatott vonal óvó ölelésében teljesen szabályosan átkelhetek, hiszen nem a zebrán, hanem a bicikliúton tekerek keresztül.

Jobb helyen, ahol a zebra mellett van kerékpáros átvezetés, a biciklisnek kihelyezik az elsőbbségadás kötelező táblát, tudom meg a Kreszprofesszortól. Mondanom se kell, itt ilyen nincs. Azért jobb, ha úgy csinálok, mintha lenne. Vagyis elsőbbséget adok az autósnak, és aztán, amennyiben nem érkezik jármű, szépen szabályosan áttekerek a másik oldalra, ahol már csak azzal a néhány kedves gyalogos kollégával kell dűlőre jutnom, aki a járdáról a bicikliútra tévedve elém veti magát.

A biciklisek és a gyalogosok békés egymás mellett haladása azonban már egy másik történet. Egyszer talán arról is megkérdezem a Kreszprofesszort. Addig is legyünk sokkal empatikusabbak egymással, necces helyzetekben pedig Vörösmarty helyett szavaljunk a másiknak Weöres Sándor verseket, és tűzzünk virágot egymás gomblyukába.

További cikkeink

További cikkeink

Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében óvodai dajka

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email