Lassan egy éve már, hogy átadták a forgalomnak a 40a vonalat a 30a-val összekötő egyvágányos, bő egy kilométer hosszú villamosított pályát. Segítségével a pécsi vonalon fekvő Érd állomásról lehet lejutni a fehérvári vonalra Érd alsó felé, és vissza – írja az Indóház Online.
Az összekötővágánynak két fontos funkciója, van, illetve lett volna:
- A 40a vonal Kelenföld–Érd szakaszának felújításakor jöhettek volna erre a tehervonatok a hosszú, dízeles és költséges Fehérvár–Börgönd–Pusztaszabolcs kerülőút helyett;
- A személyforgalomban új, jobb alternatívák vezethetők be.
Az összekötőt csak 2022. októberében kötötték be fizikailag a 30a-ba, így azóta csak néhány pályafenntartási menet, mérővonatok, pár karbantartásra igyekvő Flirt motorvonat és néhány kósza tehervonat próbálta ki.
A 30a-vonalba beépített kitérőknek legalább egyszer viszont már jó hasznát vették, amikor Tárnok bejáratán maradt fekve egy startos mozdonyvonat, és a kitérőknek hála a forgalmas 30a-n az egyvágányos rész csak egészen rövid lett – a késések pedig nem szabadultak úgy el, mintha már Nagytététnytől egyvágányoztak volna.
A MÁV-Start augusztus 28-ától több vonalon módosít a vonatok menetrendjén, erről részletesen ebben a cikkben írtunk. A változtatás egyik fontos eleme, hogy a reggeli órákban három gyorsított személyvonat Érd állomásról a 30a vonalra kanyarodik rá, és ott folytatja útját Kelenföldre. Ez lesz tehát az első alkalom, hogy az összekötővágányt arra használják, amire megépítették.
A legelső érintett járat augusztus 28-án hétfő hajnalban, kora reggel a 8099-es vonat lesz, ez Dombóvárról 3:48-kor indul, Érd állomáson 5:49-kor jön el, Érd alsón pedig két perccel később, 5:52-kor áll majd meg.