Lassan hagyománnyá válik, hogy a szeptemberi AVL-Érdi Jazz Fesztivál kvázi előzenekaraként (bocs a képzavarért) a Regensburgi Egyetem Képzőművészeti és Esztétikai Nevelési Intézetének fiataljai a nyár közepén tematikus tárlatot rendeznek városunk Galériájában az AVL Hungary Kft. támogatásával.
Hogy miért pont a belső égésű, hibrid, illetve elektromos motorok és hajtásláncok fejlesztésével foglalkozó cég karolja fel a művészetet? Mert ahogy Dirk Janetzko, a cég ügyvezető igazgatója mondta nekünk nem olyan régen egy interjúban, a kultúra támogatása egyike az AVL legfontosabb értékeinek.
Az ügyvezető mellett Josef Mittlmeier, a Regensburgi Egyetem professzora, a művészeti projekt egyik kezdeményezője is sorban állt a mikrofonért, amit a konferanszié szerepében fellépő Madár Tamás kollégánktól elsőként polgármesterünk, Csőzik László ragadhatott magához.
A városvezető megnyitójában, amit első körben német nyelven abszolvált, elmondta, mennyire örül, hogy Érd lett az AVL magyarországi székhelye, hogy stratégiai partnerként és szövetségesként tekint a cégre. Fontosnak tarja, hogy ez a modern iparág életben tartja a várost, forrásokat biztosít a fejlődéshez, és számos munkahelyet kínál az itt élőknek.
„Bárcsak sok ilyen cégünk lenne itt, mint az AVL. Csúcstechnológia, főiskolai diplomások nagy százaléka és környezetbarát működés. Ez a jövő.”
A megnyitó beszédből azt is megtudtuk, hogy a cég érdi jelenléte egyre erősebb. A tavaly elindított, 6,3 milliárdos járműcsarnok-beruházás néhány hónap múlva elkészül. Emellett az érdi székház is jelentősen bővült, az 5600 négyzetméteres mellé egy 3250 négyzetméteres, háromszintes iroda épült, ami újabb 300 embernek ad helyet.
Így összesen 750 igen magasan kvalifikált szakember (zömmel mérnökök) dolgozik majd itt.
Dirk Janetzko is hangsúlyozta beszédében, mennyire fontos mérföldkő az AVL életében az érdi központ megépítése, illetve társadalmi szerepvállalásuk a város életében. Jól rímel erre a mostani kiállítás, hiszen a falakon látható mintegy húsz festmény mindegyike a társadalmi együttélés lehetőségeit és dilemmáit kutatja.
Végül Josef Mittlmeier is szót kapott. Mesélt arról, hogy immár tíz éve tart a szoros együttműködés a Regensburgi Egyetem képzőművész hallgatói és az AVL ottani vállalata, az AVL Software & Functions között, és már kilenc éve vannak jelen ilyen tárlatokkal Magyarországon.
Magyarországra 2014-ben érkezett meg először a kiállítássorozat. Akkor a Műszaki és Közlekedési Múzeum mutatta be az alkotásokat. A következő években Budapesten, majd Zsámbékon láthatta a nagyérdemű. Érden 2017-ben lehetett először látni a minden évben más-más aktuális téma köré épülő alkotásokat.
A nagy átfogó a művészet és technika találkozása, a szűkebb tematika idén a kötetlen együttlét, a boldog közösség.
Hogy miért festenek ma a 20-30 éves piktorjelöltek figurális képeket? Egy lépéssel közelebb szeretnének lépni a közönséghez. Pozitív képzeteket szeretnének a nézőkben kelteni. Ez amúgy az oktatási koncepció része a Regensburgi Egyetemen, tudtuk meg Mittlmeier úrtól. A képek lényege pedig a szavakkal ellentében éppen az, hogy nincs konkrét, definiálható jelentésük. A befogadón múlik, hogyan értelmezi őket.
Jelentsenek bármit is ezek a képek, tessenek vagy ne tessenek, a jelentőségük megkérdőjelezhetetlen.
Madár Tamás kollégánk felidézte a Churchillnek tulajdonított állásfoglalást a művészet fontosságáról:
A második világháború alatt a brit parlament – a hadi költségek miatt – állítólag átmenetileg meg akarta szüntetni a művészet támogatását. Válaszként a legenda szerint Churchill visszakérdezett: „De akkor miért harcolunk?”
És tényleg, akkor miért?
A kiállítás augusztus 20-ig látható az Érdi Galériában.
Fotó: Kling József