22_03_29_erdmost_nincskep

Új autóbuszjáratok indulnak Érden

22_03_29_erdmost_nincskep

Új autóbuszjáratok indulnak Érden

A szeptembertől közlekedő járatokkal könnyebben elérhetővé válik Érd, Felső-Parkvárosban megnyíló új iskolája is.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Új buszjáratot kap Érd, amely elsősorban az új fenyves-parkvárosi iskolát szolgálja ki, ugyanakkor közvetlenül összeköti az egyes városrészeket is. A városvezetés próbaidőszaknak tekinti a következő heteket, figyelnek a lakossági észrevételekre, készek a menetrenden és az útvonalon is változtatni.

Az új járatok részletes útvonalát és menetrendjét ide kattintva tudja megnézni.

Szeptember 1-től megnyitja kapuit Érd modern, új építésű iskolaépülete, sportcsarnoka és uszodája, a Fenyves-Parkváros Köznevelési és Sportcentrum. A központosított oktatásirányítás illetékese, a tankerület korábban úgy döntött, hogy nem új iskola indul a Favágó utcában, hanem az Érdi Teleki Sámuel Általános Iskola munkatársai és több száz diákja kezdi itt a 2022-2023-as tanévet, akik a nyáron már át is költöztek a korszerűtlen Törökbálinti úti épületből az új komplexumba. Mivel az új iskolától a legközelebbi – Iparos úti – buszmegálló több mint egy kilométerre van, az önkormányzat mindent megtett azért, hogy a gyerekek és szüleik, illetve a Teleki tanárai közösségi közlekedéssel juthassanak el az új intézménybe. Már csak azért is fontos ez, mert agglomerációs településként Érdet is egyre jobban sújtja a személygépkocsik számának emelkedése, sűrű a forgalom, állandósultak a dugók, amire részleges megoldást a közösségi közlekedés fejlesztése kínál – írta az Érdi Újság.

Átszállás nélkül

A szeptembertől induló 738-as jelzésű busznak a reggeli időszakban hét, a délutáni napszakban pedig újabb hét járata lesz. Ebből egy, a kora reggeli (indulás 5:55-kor) a Stop Shoptól indulva szinte a teljes várost keresztülszelve érkezik meg az iskolához a Favágó utcába. További kettő eredetileg 734-es, illetve 736-os számmal indul el 7 óra 5 perckor a városi autóbusz-állomásról, majd a Bem tértől 738-as jelzéssel továbbmegy a Köznevelési Centrum irányába. Azaz három olyan járat lesz reggel, amellyel a városközpontból átszállás nélkül lehet eljutni a Teleki új épületéhez.

Délután szintén három ilyen járat lesz, ebből egy 16:50-kor indulva 738-as számmal megy a Stop Shoppig, kettő pedig a Telekitől 14.00, illetve 16.00 órakor 738-asként indulva, a Bem térről 733-as jelzéssel továbbközlekedve az Iparos úton és az Ötvös utcán keresztül a városközpontig közlekedik.

Azaz most először lesznek olyan helyi buszjáratai Érdnek, amelyek közvetlenül összekötik az egyes városrészeket: a városközpontot a Tusculanummal, a Fundokliával, Fenyves-Parvárossal. A Favágó utcát Parkvárossal, Érdligettel és a városközponttal.

Közös nevező

A lehető legoptimálisabb megoldás kidolgozása nem volt egyszerű: a 738-as járat útvonaláról, menetrendjéről, a megállók kihelyezéséről több mint egy éve folynak az egyeztetések. A Polgármesteri Hivatal Városfejlesztési és Beruházási Főosztálya az állami fenntartású iskola vezetésének közreműködésével megkérdezte a szülőket, hogyan járatják a gyerekeket suliba. Továbbá a szakemberek figyelembe vették a beiskolázási körzet kiterjedését, határait is. Ezek után több körben egyeztettek a Volánnal, ugyanis a közlekedési cég előírásait, szakmai szempontjait, a buszok műszaki paramétereit is figyelembe kellett venni. Így például a járműveknek burkolt úton kell közlekedniük. S ugyan az utóbbi években a város saját forrásból több mint negyven utcát leaszfaltozott, még mindig nagy a lemaradás, sajnos az érdi utak 40-50 százaléka még mindig poros, murvás – ezek (például a Búvár vagy a Bognár) nem jöhettek számításba.
A kertvárosias Érd utcáinak jelentős része az átlagosnál szűkebb – ilyen az utak többsége a Köznevelési Centrum körül –, a buszoknak viszont van egy fordulási sugara, amit figyelembe kellett venni, amikor a közlekedési szakemberek kijelölték az útvonalat, átszabták a forgalmi rendet. Ugyanis a szűk utcákban nagy ívben kanyarodó busz könnyen maga alá gyűrheti a kikanyarodó személyautókat. Így több utca ismét kiesett, de akadt olyan út is, ami ideális lett volna az iskola megközelítésében a Bem tér felől, ám túl meredek volt a buszok számára.

Ugyanakkor a város és az állami közlekedési cég szakemberei törekedtek arra is, hogy az új járat menetrendjét összhangba hozzák az Érden közlekedő többi helyi és helyközi járat menetrendjével, különösen azon buszokéval, amelyek érintik a Bem teret, amely így a városi buszhálózat egyik középpontja lett.

Átmeneti megoldás

„Mindez azt jelenti, hogy 10-15 szempontot kellett figyelembe venni az új, 738-as járat menetrendjének kidolgozása során” – nyilatkozta lapunknak László Ferenc. Az önkormányzat kommunikációs vezetője azt mondta, az összes probléma arra az egy okra vezethető vissza, hogy a 2019 előtti, előző városvezetés egyszerűen nem gondolta végig, mivel jár egy ekkora oktatási és sportkomplexum beillesztése Érd kertvárosi részébe, ahol olyan szűk utcák keresztezik egymást, hogy rendszerint a személyautók is nehezen férnek el egymás mellett, nemhogy két busz. Ráadásul a helyzetet súlyosbíthatja, hogy sokan autóval viszik majd a gyerekeket az új iskolába, aminek nemcsak a helyiek nem fognak örülni, de a buszközlekedést is fékezheti majd a megnövekedett forgalom.
László Ferenc szerint a városvezetés igyekszik ebből a helyzetből a legjobbat kihozni, ezért még a járat indulását megelőző napokban is figyeltek a lakossági észrevételekre. Csőzik László polgármester a Volán és az önkormányzat közlekedési szakembereivel pénteken újra bejárta a 738-as útvonalát, egyeztetett az érintett utcák több lakójával is. Néhányan a menetrenden szeretnének változtatni, vannak, akik áthelyeznének egy-egy buszmegállót, mások azt kifogásolják, miért pont az ő utcájukban közlekedik majd a busz. Ugyanakkor a városháza szóvivője kiemelte:

a polgármester és a Volán is próbaidőszaknak tekinti a következő heteket, tehát sem a menetrend, sem az útvonal, sem a forgalmi rend nem tekinthető véglegesnek, a városvezetés rugalmas, a következő hetek tapasztalatai alapján kész változtatni.

 

Figyelni fogják az utasforgalmi adatokat, megnézik, melyik megállóban hányan szállnak fel és le, milyen a járatok kihasználtsága, meghallgatják a lakosság észrevételeit. Mint László Ferenc elmondta, a buszmegállók is ideiglenesen lettek kihelyezve, azokat is át lehet helyezni, ha indokolt.

Ugyanakkor a közeljövőben megtörténhet végre az iskola körüli utak (így a Favágó utca egy része, a Búvár és a Burkoló jórésze) rendbetétele és burkolása, ami számos problémát megoldana. Erre van elnyert uniós pályázata az önkormányzatnak, a kiviteli tervek már elkészültek. A munkálatok befejezése után lehetőség nyílik majd az új buszjárat útvonalának újbóli áttervezésére.

Fotók: Kling József, Kiemelt fotó: Draskovics Ádám

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email