Sokan még mindig az első hóeséshez kötik a téli gumi cseréjét, és az érdi szerviz vezetője is azt tapasztalja, hogy ilyenkor megrohamozzák a gumisokat a gépjármű-tulajdonosok. Valójában azonban akkor kellene felrakatni a téli gumiabroncsot, amikor a nappali hőmérséklet hét fok alá süllyed. „Van, aki előre gondolkozik és már augusztusban időpontot kér októberre, de az általános még mindig az, hogy amikor leesik az első hó, hosszú sorok kígyóznak a műhely előtt” – mutatott rá a szervizvezető.
Az autóra bizony költeni kell, és ehhez hozzátarozik a téli–nyári gumiabroncs cseréje is. Sokan közlekednek nyáron is téli gumival. Többen azzal érvelnek, hogy 20-30 éve nem is létezett téli és nyári gumi, és ha ez akkor működött, most is felesleges lecserélni. Csakhogy ezek már nem azok a keverék gumik, amelyekkel 20-30 évvel ezelőtt közlekedtünk, hanem kimondottan a jelenlegi útviszonyokra kialakított keverékek – a téli gumi nyáron, 30 fokban használva tönkremegy, és a következő télre egy égett, rossz minőségű abroncs lesz belőle, amivel nem tud megállni a jeges úton a sofőr.
És mire számíthat az, aki télen is nyári gumival közlekedik? Nem kell ahhoz hó, hogy baj történjen; Orosz Olivér szerint már az is veszélyes lehet, ha a legkisebb eső vagy a pára ráfagy az útra. Az a keverék, amiből a nyári gumi készül, a hidegben megkeményedik, és a gumi alkalmatlan lesz arra, hogy télen közlekedjünk vele. „Sok olyan ügyfelet látok, aki korábban nem tartotta fontosnak a gumicserét, de miután veszélyes szituációba keveredett, megcsúszott, vagy közel került ahhoz, hogy összetörje az autót és saját magát, megváltozott a véleménye” – sommázta a szakember, hangsúlyozva: a téli és a nyári gumi szerkezetében és anyagában is eltér – a téli gumi puhább keverék, ami jobban tapad.
Az autótulajdonosok előszeretettel vásárolnak négy évszakos gumit. Egy tapasztalt, idős szakember, aki már nincs köztünk, évekkel ezelőtt csak legyintett erre, mondván: rövid ujjú télikabát sem létezik. Orosz Olivérnek sincs kifejezetten pozitív véleménye a négyévszakos gumiról, amiből egyebként egyre többet szereltek fel az utóbbi időben. „Kis autóra, városi használatra alkalmas lehet, de egy komolyabb teljesítményű járműre, amivel nem csak a városba járnak, és amit minden időjárási körülmény között használnak, ezek a gumik alkalmatlanok. Nyáron nem nyári gumik, télen nem téli gumik.”
A szervizvezető azt is elmondta, hogy ők csak úgy szerelik fel a gumit, hogy előtte centrírozzák és ellenőrizik a szelepeket, a felnit és természetesen az abroncsot is. Mint mondta, sok esetben alakul ki konfliktus abból, hogy nem szerelnek fel olyan abroncsot, amit veszélyesnek ítélnek, még akkor sem, ha az ügyfél azzal érvel, hogy ez az ő felelőssége. „Sok esetben öreg, megrepedezett abroncsokat szeretnének velük felrakatni, de hiába jó a profilmélység az abroncson, ha öreg, akkor az már nem használható.”