A Lánchíd budai oldalán csütörtökön kezdik felállítani és összeszerelni a toronydarut, amelyet a kivitelező A-Híd Zrt. az építkezés kiszolgálására használ. Az átkelő felújítása során a pesti és a budai oldalon is egy-egy daru működik majd, amely a hídelemeket mozgatja.
Közben már épül a hídon végigvezető sínpályarendszer, amelyen a Lánchídra telepített két bakdaru közlekedik majd, a középső medernyílásban pedig készül a láncok korrózióvédelméhez szükséges állványzat. Megkezdődött továbbá a járdaszegélyek bontása is.
A felújítási munkákhoz használt gépek beszállítása miatt július 1-jén, csütörtök este 22 órától másnap reggel 6 óráig lezárják a Budai alsó rakpartot a Halász utca és a Döbrentei tér között, majd másnap, péntek este 22 órától reggel hatig ismét forgalomzárásra kell számítani az útszakaszon.
Az összeszerelésre váró toronydaru 12 tonna teherbírású, horogmagassága 29,75 méter – vagyis ilyen magasra tud emelni –, a gémje pedig 45 méterre nyúlik ki. Az alvázas kialakítású darut központi vasbetonsúlyokkal rögzítik, ezek tömege 100 tonna. A pesti oldali toronydaruhoz hasonlóan ennek is cölöpözni kellett az alapját, mert az előzetes felmérések szerint a talaj csak így bírja el a szerkezet terhelését.
Folyamatosan és ütemezetten haladnak a munkák
Május közepén kezdődött a Duna fém- és lőszermentesítése, majd a szakemberek a pesti oldalon felállított toronydaru alapozásán dolgoztak, elkezdték átépíteni a Clark Ádám teret, közben pedig elkészült a Lánchíd függesztett állványzata. Június 16-án, szerdán hajnali négy órakor teljesen lezárták a hidat és annak környezetét a gyalogos és közúti forgalom elől. Június 25-én, pénteken egy másfél mázsás török kori ágyúgolyó kiemelésével zárultak a víz alatti munkák.
A közúti forgalomnak várhatóan 2022 decemberében adják vissza a hídpályát, a gyalogos járdák azonban a munkák 2023-as befejezéséig munkaterületek maradnak. A Lánchíd felújítása mellett a pesti rakpart átépítése, valamint a Blaha Lujza tér hamarosan kezdődő átalakítása is változást hoz a fővárosban közlekedők életébe.