Ha beülünk az autóba és ismeretlen helyre indulunk, akkor az útvonal megtervezését már általában otthon megtesszük. Erre a legjobb megoldás az okostelefonos Google Maps, melyben az így megtervezett útvonalat el is menthetjük, így a kocsiba ülve induláskor már nem is kell bajlódni a címekkel.
Sőt, ha nem akarjuk a mobil internetünket használni, akkor az így lementett útvonalat akár le is tölthetjük még este otthon wifi segítségével a telefonunkra. Így aztán menet közben offline is navigálhatunk.
Miután a Google erősen piacvezető szerepet tölt be (nem csak) az autós navigálás területén, nem csoda, hogy az autókba épített hiper-szuper multimédiás egységek is már inkább abban merülnek ki, hogy okostelefonunk képét tükrözhetjük az autó kijelzőjére, vagy jobb esetben már maga a jármű Android Auto funkcióval érkezik.
És akkor azt még nem is említettem, hogy ugye a Google Térkép mellett ott van a Waze is, mely szintén a Google berkein belül segíti az autósokat.
A Google figyeli a balesetveszélyes utakat
A Google pár hete jelentette be következő nagy fejlesztését, mellyel navigációja megpróbálja majd leterelni az autósokat a balesetveszélyesnek tűnő utakról. Az ehhez szükséges adatbázist mi magunk, közlekedők szolgáltatjuk majd, mint minden eddigi esetben is, amikor például a Google a térképen az utak forgalmának sűrűségéről informál minket.
Az új funkció például azt figyeli, melyik úton vagy útszakaszon gyakoribb az átlagnál a vészfékezéses esetek száma. Az így összegyűjtött adatok alapján az ilyen útszakaszokat idővel potenciálisan veszélyesnek fogja titulálni, és megpróbálja biztonságosabbnak tűnő utakra terelni róluk a járművezetőket.
A Google az elemzéseket a telefonokba szerelt szenzorok által generált adatokból tudja értelmezni. Ilyenek például a gyorsulásmérők és a giroszkópok, melyek segítenek meghatározni, hogy mikor következik be hirtelen lassulás, mely lehet egy potenciális vészfékezés is.
Ugyanakkor azt maga a Google is elismeri, hogy kizárólag a szenzorokra támaszkodni kockázatos dolog, pusztán azért, mert sok olyan körülmény létezhet, mely hirtelen fékezés hatását érzékeltetheti. Ilyen lehet például az is, ha valaki egyszerűen bedobja a telefonját a pohártartóba. Ezt érzékelheti a telefon úgy is, hogy vészfékezés történt, mely hamis következtetéseket generálhat.
Az ebből fakadó hamis riasztásokat és pontatlan információkat a Google egy intelligens rendszer segítségével dolgozza fel. Ha egy hirtelen fékezést jeleznek a telefon érzékelői, a Google új AI-alapú rendszere megnézi, hogy mi történt pontosan a Google Mapsen és feltérképezi, hogy hirtelen lassul-e az útvonal mentén a forgalom.
A többi közlekedő autós információi alapján és a mesterséges intelligencia segítségével a Google rövid időn belül képes lesz kiszűrni a balesetveszélyes útszakaszokat.
A Google szerint ha sikerül megfelelően implementálni a funkciót, és persze a sofőrök megfogadják a navigáció tanácsait, akkor évente több millióval is csökkenhet a vészfékezések száma, ezáltal pedig kevesebb lehet a balesetek száma is.