erd_batta_kerekparu1

Elkészült az Érd–Százhalombatta szakasz engedélyezési terve

Az Eurovelo 6 nemzetközi turisztikai célú kerékpárút érdi szakasza igazán mesés, abban az értelemben, hogy van is meg nincs is. Viszont egyre valószínűbb, hogy lesz – legalábbis végre határozott lépés történt a megvalósulása felé.

Van-e, akiben tavasszal nem kezd buzogni a kerékpározási kedv? Ha buzog, merre is vezetne az útja, mint a Duna-partra – hiszen hol máshol lehet Érden biciklizni? Lehetni persze mindenhol lehet – e sorok írója szerint kell is -, legfeljebb nem túl nagy öröm. Az óvárosi Duna-parton (a gáton), aztán föl a római úti kaptatón, végig a magas parton, a Batta felé vezető murvás úton, le egészen a battai kompig pedig még öröm is. Nos, épp ez az örömút az EV6, amely régóta van, miközben hivatalosan nincs, hiszen se tábla, se térkép nem jelzi kerékpárútvonalként. A nyomvonala sem régóta létezik, heves vita volt körülötte egy időben, amikor fölmerült az ötlet, hogy az érdi Duna-parton cölöpökre épüljön a magas part alá, az ártérre. Szóba jött még a Molnár utcán végigvezetett útvonal is, amely a volt téglagyár mögött emelkedett volna föl a magas partra, és a battai téglagyárnál ereszkedett volna vissza – ennek egy alvariánsát pedig a Battai útra kívánták kivezetni. Végül 2017-ben a Mély útról a Battai útra kanyarodó verzió kapott többséget a közgyűlésen.

Ezt követően a beruházás gazdája, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megkezdte az Eurovelo 6 kerékpáros útvonal Érd-Százhalombatta közötti részének terveztetését. Először megrendelte az előzetes vizsgálati dokumentációt és tanulmánytervet, majd 2018 májusában elindult az engedélyes és kiviteli tervek elkészítése, a szükséges engedélyek megszerzése.

Megállt az idő 
Most tehát ott tartunk, hogy ha az EV6 valóban a kivitelezés útjára lép, akkor előbb lesz nemzetközi szintű kerékpárút Érd határában, mint akár néhány méternyi bringasáv magában a városban. Ha tehát az EV6 turista Érdnél letér az útról a város felé, igencsak meg fog lepődni. Úgyhogy össze kellene kapnunk magunkat, hogy legalább a központban legyen valami kezdetleges bringás infrastruktúra.
Az első kerékpáros koncepció 2009-ben készült el – Csőzik László az akkori alpolgármesteri keretéből finanszírozta –, és ma már bizton állíthatjuk, hogy messze meghaladta korát. Az azóta eltelt 12 év alatt a város népessége igencsak megsűrűsödött, bringás szempontból azonban megállt az idő. A kerékpáros közlekedés terjedését hátráltató 2009-ben felsorolt tényezők – egy kivétellel – ma is érvényesek. 
•    „Az úthálózat kialakítása nem motivál a kerékpározásra. 
•    A vasúton és a főútvonalakon való átkelés nehézségekbe ütközik. 
•    A domborzati adottság nem kedvez a kerékpározásnak, de az előnyök hangsúlyozásával többen választanák a kerékpárt. 
•    Az infrastruktúra (tárolók és biztonságos útvonalak) hiánya. 
•    Kerékpározással kapcsolatos negatív előítéletek.
•    A gépjárművezetők nem figyelnek kellőképpen a kerékpárosokra, így az nem része a forgalomnak.
•    Az agglomerációs szerepkörből adódóan az autózás szükségletté és presztízzsé is vált.” 

Előítéletből mára kevesebb, kerékpárosból viszont több van, az akkor rövidtávú megvalósításra (2012-ig!) ajánlott intézkedésekből azonban nem lett semmi: forgalomcsillapítás nem történt, nem építettek közterületi tárolókat (később, a központban, keveset) nem terveztek kerékpársávokat, nem lett a vasútállomások közelében kerékpáros szolgáltató központ, egyáltalán, Érd városa hangyaarasznyit sem lett kerékpárosbarátabb. Örüljünk hát, hogy közelebb került az EV6 megépítése, hátha maga után húzza a város bringás infrastruktúrájának fejlődését!

Civil aggályok
Az EV6 kijelölt útvonala kezdettől magában hordozott egy veszélyt. Méghozzá azt, hogy itt nemcsak a kerékpáros turisták nyernek egy jó minőségű utat, hanem a két város közt autózók is. A Battai út eddig is kizárólag célforgalom számára volt megengedett, de ahogy ezt eddig sem igazán tartotta be senki, úgy ezután is 

Fennáll a veszélye, hogy hiába épül elsősorban kerékpárosoknak, gépjárművek is előszeretettel fogják használni, olyan sűrűséggel és sebességgel, amely már elveszi a kedvet a békés családi/baráti túrakerékpározástól. 

Miután a NIF által megbízott RODEN Mérnöki Iroda példás módon a helyi kerékpáros civil szervezetek képviselőit is bevonta az előkészítés folyamatába, ez az aggály már az első egyeztetésen felvetődött, 2020 júliusában. Megoldásként a polgármesteri hivatal azt javasolta, hogy a Fehérkereszti útnál jelenleg is meglévő „mindkét irányból behajtani tilos, kivéve célforgalom” tábla, és a 30 km/h sebességkorlátozás maradjon, továbbá az új aszfalt burkolatra épüljön hét trapéz keresztmetszetű, kikerülhetetlen szélességű „fekvőrendőr”, 330 méterenként. Ugyanitt elhangzott az is, hogy a terület mezőgazdasági jellegéből adódóan olyan aszfaltutat kell építeni, amely elbírja a mezőgazdasági nehéz gépeket is.

A következő egyeztetésen a civilek részéről már az is megfogalmazódott, hogy egyáltalán „miért építünk egy 5,5 méter burkolatszélességű, gépjármű közlekedést vonzó aszfaltozott kapcsolatot a két település közé egy családbarát, emberközpontú, nyugodt és attraktív kerékpáros létesítmény helyett? Esélyes, hogy a fejlesztés eredménye nem a megálmodott, családos kerekezés lesz, hanem egy kis forgalmú közút, ahol mindig figyelni kell, hogy jön-e autó. Ha azt szeretnénk, hogy jobb legyen itt kerékpározni, mint autózni, akkor érdemben alakítani kell a terveken.” A bírálók erre tettek műszaki javaslatokat is (fekvőrendőrök helyett a burkolatszélesség csökkentése, a teljes szakasz átjárhatóságának korlátozása, netán lezárása a gépjárművek elől, figyelembe véve a környező földúthálózatot, stb.). 
Érd város főépítésze, Fehérné Tölgyesi Ildikó azonban a vitában azt a határozott véleményt képviselte, hogy a nyomvonalat, vagy annak egy részét nem lehet elzárni az autók elől, tekintve, hogy a Duna irányában található telkek jó része a kerékpárútról nyíló kis bekötőutakról közelíthető csak meg. „A másik oldalon, ahol a nagyobb parcellák vannak, elképzelhető, hogy a mezőgazdasági forgalom tud más utakon közlekedni, ezt egyeztetni kellene a gazdákkal. Én az útszűkítések, sebességkorlátozások minél hatékonyabb eszközeinek alkalmazásában láhttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg a megoldást.”

Nem lehet mindenkinek jó
A tervezési egyeztetések utolsó szakaszában Süle Zsolt, az Érd Körbe Egyesület egyik alapítója megszervezte a helyszín kerékpáros bejárását, amelyre meghívta többek között Kürti Gábort is. A Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint a jelen pillanatban a legnagyobb gond az, hogy nincs kerékpáros kapcsolat a legnagyobb agglomerációs település és a főváros között, és hogy Érd borzasztóan lemaradt a kerékpáros fejlesztések terén. Annak idején a Kerékpárosklub is kifogásolta, hogy a fenntartható városi közlekedés fejlesztésére 2017-ben Érdnek megítélt 7 milliárd forint európai uniós támogatásból a város egy fillért sem szánt a kerékpározás támogatására. Holott egy ilyen méretű agglomerációs városban, amelynek központjából két vasútvonalon is el lehet jutni a fővárosba, 3-5 kilométeres körön belül ideális „ráhordó” eszköz a kerékpár.

„Az Eurovelo 6 megépítésével Érd rákerül az európai kerékpáros hálózat térképére – hangsúlyozza Kürti Gábor. – Amikor ősszel bejártuk az útvonalat, magam is meglepődtem, milyen pompás, Dunakanyar szintű látvány nyílik a folyóra fentről, azóta kétszer is elhoztam ide a családomat. Meg kell mondanom, az út ebben a formájában is jól kerékpározható – inkább csak a kilátópontok megközelítése jelentett gondot a kétoldali szúrós bokrok közt hullámzó sártengeren át. Burgenlandban jól megfér egymással a mezőgazdasági és a turisztikai célú úthasználat, sok helyen megy együtt a mezőgazdasági gépek útja a kerékpáros forgalommal. Van, hogy aszfalton, van, hogy stabilizált kavicsos úton. Autóval tilos áthajtani, szigorú büntetés terhe mellett. A vegyes használat konstrukciója tehát működőképes, csak ki kell alakítani a szabályokat.”

Jelenleg tehát egy olyan problémára keresünk megoldást, amely eddig nem létezett, épp most állítjuk elő: a nagy érdi útínségben fölcsillant a remény, hogy végre elkészül egy igazán professzionálisan megtervezett és kivitelezett út – kerékpárosoknak, korlátozott autózhatósággal. Megkérdeztük Barna Zsolttól, a városháza közlekedésfejlesztési tanácsadójától, mit gondol a faramuci helyzetről.
„Érd számára rendkívül fontos, hogy a várost mind délről, mind északról meg lehessen közelíteni az EuroVelo útvonalon. A Százhalombatta felé vezető szakasszal kapcsolatban felvetett aggályokat mindenképp érdemes megvizsgálni, és megkeresni a módját annak, hogyan lehet ez az út elsősorban a kerékpárosoké, hogyan lehet biztonságos és vonzó a családos kirándulóknak is – mindezt úgy, hogy közben a környező területek autós elérhetősége is megmarad. Megoldást kell találni arra, hogy a fejlesztés következtében az úton a gépjárműforgalom nagysága és sebessége ne növekedjen. Lehetőségként felmerülhet forgalomcsillapító küszöbök elhelyezése, virágládákkal történő útszűkítés, azonban ezek alkalmazása kivilágítatlan külterületen megfontolandó. Vizsgálhatók a szakasz teljes átjárhatóságának korlátozását kikényszerítő megoldások is.”

Bár az EV6 érdi szakaszának alapkőletétele 2006-ban megtörtént, egyelőre a tervezési szakasz zárult le, messze a megvalósulás. Még nincs meg a pénz a megvalósításra, nem dördült el a startpisztoly. Ami pedig a legjobban hiányzik, az a Nagytétény-Érd közötti szakasz, amely ezernyi problémával terhelt, és még mindig nem tudott kikecmeregni az „újratervezés” fázisából.
 

További cikkeink

Országos tendencia, hogy a mammográfiai szűrő-vizsgálaton – amely az emlőrák kiszűrésére szolgál – a behívottaknak csak egy töredéke jelenik meg. Dr. Nahn Krisztina mammográfia szakmai

További cikkeink

Ha már van Érden egy kiváló futópálya, ráadásul van egy csodás Duna-partunk, ami szintén
A budaörsi rendőrök kérnek segítséget egy sofőr azonosításához, aki balesetet okozott, majd elhajtott a

Facebook

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email