22_03_29_erdmost_nincskep

A bőgőzés poénnak indult

22_03_29_erdmost_nincskep

A bőgőzés poénnak indult

Két formációban is láthatjuk-hallhatjuk az Érdi Jazz Fesztiválon szeptember 11-én. Itt debütál saját triójával, majd a nemsokára 15 éves, 18 főből álló Modern Art Orchestrával lép fel. Az érdi kötődésű Bögöthy Ádám nagybőgőssel, basszusgitárossal beszélgettünk.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Érden hallhatjuk először a triódat (Bögöthy Ádám – nagybőgő, Szaniszló Richárd – vibrafon, Mester Dániel – szaxofon), és itt mutatod be először a saját szerzeményeidet. Hogyan tudnád ezeket meghatározni?

Elsősorban a bebop és a cool, azaz a 40-es, 50-es, 60-as évek jazz-zenei világából táplálkoznak a zenéim. Vannak köztük virtuózabb darabok, de azért hallgatóbarát szerzemények. Olyan zenét szeretek szerezni, ami úgy tud őszinte lenni, hogy közben a közönségnek is tetszik.

Nem először lépsz fel az Érdi Jazz Fesztiválon, de úgy tudom, másfajta kötődésed is van a városhoz.

Igen, itt nőttem fel, a Sándor utcában. Érden jártam iskolába, itt érettségiztem. A gitározás ötlete is itt pattant ki a fejemből. Azok közé a diákok közé tartoztam a gimiben, akiknek nem volt hobbija, nem jártam úszni, lovagolni, sportolni. Amikor egyszer elmentünk a közelünkben lévő hangszerbolt mellett, megemlítettem, hogy jó lenne gitározni. A szüleim megörültek, hogy végre valami érdekel, és vettek nekem egy gitárt. Akkoriban elsősorban a könnyűzenei műfajok iránt érdeklődtem, így egy pesti tanárhoz jártam. Ez később megváltozott, a klasszikus zene és a jazz kezdte el kitölteni a hétköznapjaimat.

A nagybőgő hogyan jött a képbe?

Az érettségi után bejutottam a Váci Bartók-Pikéthy Zeneművészeti Szakgimnázium jazz tanszakára, mint gitáros. Itt voltak zenekari gyakorlatórák is, ahol azzal kellett szembesülnünk, hogy gitárosunk, dobosunk, zongoristánk van bőven, nagybőgősünk viszont nincs. Azért vettem a kezembe, hogy kiküszöböljük a hiányt, és hogy a zenekari gyakorlatok működhessenek. Eleinte inkább poénnak tekintettem a bőgőzést, de aztán egyre jobban megszerettem a hangszert. Olyannyira, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz tanszakára már nagybőgősként vettek fel. Ezzel párhuzamosan a Kodolányi János Főiskolán gitárosként folytattam a tanulmányaimat.

A Bögöthy trió mellett szeptember 11-én a Modern Art Orchestrában is játszani fogsz. Hogy kerültél a big bandbe?

Számomra mindig meghatározó zenei élményt jelentettek a nagyzenekarok. Lenyűgöz az a fajta hangzás, amit egy szimfonikus zenekar vagy egy big band tud produkálni. A Modern Art Orchestrában (MAO) korábban is besegítettem beugrós bőgősként, elsősorban próbákon, aztán 2017 decemberében hívott fel az alapító, Fekete-Kovács Kornél, hogy lenne-e kedvem csatlakozni hozzájuk. Érden a Bartók Béla-esttel fogunk szerepelni. Ennek érdekessége, hogy a 15 magyar parasztdal egy tizenöt tételes zongoradarab, amit Fekete-Kovács Kornél, Subicz Gábor, Bacsó Kristóf és Ávéd János hangszerelt át big bandre, méghozzá úgy, hogy majdnem mindegyik tételhez saját zenei reflexiót is komponáltak. Az albumot a szakma is elismerte, Fonogram- és Artisjus-díjat nyertünk vele.

A karantén alatt a zenei világ szereplői közül sokan padlóra kerültek az elmaradt koncertek miatt. Te hogy élted meg ezt az időszakot?

Lehet, hogy sok ismerősömet meglepem ezzel, de a márciusi bejelentés után nagyon bepánikoltam. Isteni gondviselésnek tekintem, hogy végül nem kellett olyan munkát vállalnom, amivel nem tudtam azonosulni. Szerencsére az oktatást is tudtam folytatni, illetve a Modern Art Orchestra kapcsán is volt, illetve van online munkánk. Fekete Kovács Kornél ugyanis Art of Virus (A vírus művészete) néven elindított egy projektet, amiben a járvány terjedését akarta zenében modellezni. Szétküldött egy kilenc hangból álló, ritmus és harmónia nélküli dallamot tíz zeneszerzőnek szerte a világon, illetve a MAO hangszerelőinek. Az volt a feladat, hogy a kapott dallamot meghangszereljék, és aztán tegyék hozzá a saját ötletüket, továbbra is harmónia és ritmus nélkül, majd az egészet küldjék el két-két további zeneszerzőnek. A projektnek még nincs vége, most már több mint négyszáz zeneszerző vesz részt benne Új-Zélandtól Svédországon át Japánig, és ami iszonyú nagy szó, maga Kurtág György is csatlakozott hozzá. Mi, a MAO tagjai pedig felvesszük a saját részünket otthon, és hétről-hétre megosztjuk az együttes Facebook-oldalán, hogyan terjed ez a zeneművészeti vírus.

Az idei Érdi Jazz Fesztivál részletes programjairól korábbi cikkünkben és a fesztivál honlapján tájékozódhat.

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email