22_03_29_erdmost_nincskep

A megmaradt csecsemőkori reflexek lehetnek felelősek sok tanulási nehézségért

22_03_29_erdmost_nincskep

A megmaradt csecsemőkori reflexek lehetnek felelősek sok tanulási nehézségért

A megmaradt csecsemőkori reflexek okozta problémákról és ezek terápiás leépítéséről tartott gyakorlati előadást Sarlós Erzsébet, a Komplex Szenzomotoros Tréning kidolgozója, a Lukin László Zeneiskola szakmai projekthetének keretében.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

A csecsemőkori reflexeknek természetesen megvan a maga szerepe, vannak ezek között olyanok is, amelyek már méhen belül kialakulnak, és segítenek például a gyermek megszületésében, azonban, ha megmaradnak, akkor rengeteg gondot okoznak gyerek- és felnőttkorban egyaránt, Sőt, ahogy arra Sarlós Erzsébet felhívta a figyelmet, ezt fel nem ismerve szép számmal diagnosztizálnak gyerekeket autizmussal, diszlexiával, diszgráfiával, hiperaktivitással. Pedig van megoldás, amit akár a közoktatásban is mindenki számára elérhetővé lehetne tenni.

Annak, hogy miért maradnak meg a csecsemőkori reflexek, számos oka lehet, a szakértő szerint: a méhen belül vagy a szülés során jelentkező problémáktól az ingerekben gazdag környezetig, amikor a gyermek idegrendszerének esélye sincs arra, hogy megnyugodjon. A csecsemőkori reflexek ideális esetben a gyermek 2 -7 éves korára eltűnnek, mert a szervezet öntudatlanul is törekszik ezek kioltására. Ha például a széken ficánkol vagy nem tud megülni a helyén egy kisgyermek, akkor simán lehet, hogy épp a csípő-ágyéki reflex kioltásán dolgozik ezerrel a szervezete, aminek nyilván nem segít, ha folyton rászólunk, hogy ne csinálja ezt. A megmaradt reflexek ugyanis később gyakorlatilag az élet összes területén gondot okozhatnak. Vannak, akiknek az olvasás, másoknak a zenélés, megint másoknak például az úszás megtanulása mehet sokkal nehezebben ezek miatt, de felnőtteknél megmaradt csecsemőkori reflexek már például a lelki életüket is befolyásolták – negatívan. De sok, az első osztályt éppen elkezdő gyermeknek is elveheti a kedvét az állandó kudarcélmény a tanulástól, ha a megmaradt csecsemőkori reflexek miatt nem tud úgy teljesíteni, mint társai.

Egy 2017-es tanulmány alapján, az autista, ADHD-s, beszédproblémás gyerekek vizsgálatakor bebizonyosodott, hogy akár több csecsemőkori reflex megmaradt mindegyiküknél. Erzsébet azt meséli, neki is voltak olyan páciensei, akik autizmus spektrumzavarral fordultak hozzá, de kiderült róluk: nem autisták, csak a megmaradt csecsemőkori reflexek miatt éppen olyan tüneteket produkáltak. Erzsébet több száz gyermeknek dolgozott ki egyéni terápiát, amely persze sok-sok mozgásból áll, mert a szakember tudja jól, hogy ennek óriási jelentősége van, hiszen a mozgás kihat az idegrendszerre, és fordítva: az idegrendszer irányítja a mozgást. Kidolgozott csoportos terápiát, egy 20-25 perces tornát is, amit akár a közoktatásban is be lehetne vezetni, hogy kevesebb gyereket diagnosztizáljanak tévesen, vagy egyszerűen csak hogy könnyebb, sikeresebb és boldogabb legyen az életük. 

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email