22_03_29_erdmost_nincskep

Az infrastruktúra fejlesztések programja

22_03_29_erdmost_nincskep

Az infrastruktúra fejlesztések programja

Az idei évben a közgyűlés elfogadta a Késő Géza Közmű-, és Közlekedésbiztonsági Programot, amely ütemezi a város útfejlesztési feladatait, de emellett számos más területen is fejlesztéseket indít el. A programról Simó Károly alpolgármesterrel beszélgettünk.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

-Elfogadta a közgyűlés a Késő Géza programot. Miről szól pontosan ez a fejlesztési program?

-Az, hogy ezt a programot elfogadtuk, tulajdonképpen egy keretbe foglalása annak, amin eddig is dolgoztunk. A Késő Géza programnak három fő része van, nem csak útépítésről szól. Egyrészt tartalmazza a közúthálózat, másodsorban az ehhez kapcsolódó közműhálózat fejlesztését, harmadrészt a szintén ehhez kapcsolódó közösségi közlekedés és parkolás fejlesztését. Azért függ minden mindennel össze, mert sokszor azzal szembesültünk, hogy nem lehet csak az aszfaltot leteríteni, ha az adott úton a közművek rossz állapotban vannak és előbb cserélni kell őket. Más oldalról nézve hiába a szép aszfaltos út, ha például a gyalogos közlekedés biztonsága még nem tökéletes. Ezért ezeket egymás mellett kell tervezni és kivitelezni is.

-Miért Késő Géza nevét kapta ez a program?

-Ennek legalább három oka van: sokan az ő nevéhez kötik a fogalomkörös utcanévrendszer kidolgozását. Kevesen tudják, de ő volt az első, aki igazán nagy közműfejlesztési programban vett részt itt Érden, a város főmérnökeként az ivóvízhálózat kiépítésében vállalt komoly szerepet. Illetve a város arculatának alakításában is jelentős szerepe volt, hisz akkoriban a főmérnök szerepe a családi házak építésénél is jelentős volt. Ha várost építünk – márpedig Érdet építjük – akkor nem is találhattunk volna jobb nevet, mint aki valóban a város építésében évtizedeken keresztül részt vett. 

-Az eddigi munkát is keretbe foglalja a program, az útépítés terén mik lesznek a következő lépések?

-Az elmúlt 13 évben az útépítési program két ütemét hajtottuk végre, most következik a harmadik ütem. Az első útépítési ütem a szennyvízcsatornázási programban volt, ami az eddigi legnagyobb közműfejlesztést jelenti. Ehhez kapcsolódóan nagyon sok utca megépült, megújult 2017-ig. A második ütemben a főútvonalak megújításán volt a sor, a Modern Városok Program pénzügyi keretéből. Ilyen volt például a város keleti részén a Csaba utca, az Ürmös utca, a Diófa utca, a Cseresznyefa utca, az Eperfa utca, az Alsóerdősor utca, a Folyondár utcának egy része és a Szövő utca. A város nyugati részén megújult a Szent István út, a Tárnoki út, a Lőcsei út, a Szovátai út, a Sóskúti út. Ezt követően a csomópontok fejlesztésére szereztük meg a pénzt, a tervek elkészültek és a következő hetekben, hónapokban a munka el is indul. Ezen kívül az elmúlt 13 évben a lakóutcákra is fordítottunk városi forrásokat, képviselői keretből aszfaltoztunk nagyon sok utcát. Az idei évben 10-ről 20 millió forintra emeltük a választókerületi alapot, összesen tehát 200 millió forintot különítettünk el a költségvetésben erre. Viszont a most következő programhoz az eddigiekhez képest nagyságrendekkel nagyobb pénzre van szükség. Becsléseink szerint közel 60 milliárd forintra van szükségünk, de ebben már van közműcsere, csapadékvíz-elvezetés, illetve ivóvízvezeték-csere is. 

-Most következhetnek azok az utcák, ahol már szükség van a régi vezetékek cseréjére?

-Egyrészt, másrészt pedig azokra az utcákra kerülhet most sor, amelyek magasabban helyezkednek el. A csapadékvíz-elvezetést tekintve a kritikus pontokon néhányszor már sikerült beavatkozni, de ez a program nagyjából az egyharmadánál tart most. A csapadékvíz-elvezetést nem lehet a dombtetőn kezdeni, az alsóbb szinteken kell előbb dolgozni. 

-Hogyan lesznek ütemezve a munkák?

-A várost 12 részre osztottuk, hogy mindenhol egyszerre folyhasson az útépítési munka, és egy-egy területen belül, ahol egymást nem akadályozzák a munkálatok, ott lehessen dolgozni. Úgy kell építeni az utakat, hogy közben ne bénítsuk le teljesen a várost. 

-A program fontos része a forgalomszabályozás kidolgozása is. Erről mit lehet tudni?

-Az aszfaltozott úton gyorsabban lehet haladni, ilyenkor a lakók részéről mindig felmerül az igény a gyalogos közlekedés biztonságára. A várost nagyobb területekre osztva a forgalmi rendet egy-egy városrészben kell megvizsgálni. Ez nem politikai döntés, hanem szakemberek feladata. Az ő dolguk azt kidolgozni, hogy mindenhova biztonságosan el lehessen jutni, megfelelve minden szabálynak. Itt Érden már két területen tettünk egy próbát a forgalomcsillapított övezet tekintetében, ez az ún. lakó-pihenő övezet. Vannak újabb, innovatív megoldások, amikre három városrészben kértünk is ajánlatokat szakértő cégektől: ez azt jelenti, hogy egyirányúsítással és terelésekkel úgy alakítják a forgalmat, hogy ne lehessen hosszú szakaszokon felgyorsulni. Ilyen például a Szendrői utca környéke, ahol a Sóskúti útról kanyarodva mennek gyorsan az autósok, de ott van például a Szilfa utca és a Törökbálinti út környéke, ahol szintén lakó-pihenő övezet vizsgálatot csináltatunk. Illetve a Felsővölgyi útnál, ahol ugyan ki van téve a 30-as tábla, de túl gyorsan mennek. Meg kell tehát találni azokat a forgalomcsillapítási eszközöket, amivel a gyalogosok, kerékpárosok továbbra is biztonságosan tudnak közlekedni. A főútvonalakon a járdaépítésre is biztosított forrást a Közgyűlés, remélhetőleg minél előbb az építése is megkezdődik – például a Szovátai úton, az Ürmös utcán, a Diófa utcán, az Eperfa utcában. 

-A közösségi közlekedés és a parkolás a program harmadik lába. Új parkolóhelyek hol valósulhatnak meg?

-A városközpontban és környékén jelent leginkább gondot a parkolás. Erre szakmai javaslatok kellenek. Felmerült már a parkolóház építésének kérdése. Szakemberek segítségével fogjuk felülvizsgálni a teljes parkolórendszert és közösen olyan megoldásokat keresünk, hogy megfelelő beruházással több parkolóhelyet tudjunk biztosítani. 

-Zajvédőfalakról is van szó a programban. Hol van szükség még ezekre?

-Az M7-es autópályán már megvannak azok a kijelölt szakaszok, ahol szükség van még zajvédő falakra. Készült terv és engedély is van rá. Ezekre most már „csak” a pénzt kell megszerezni.

-A közösségi közlekedés kapcsán mit tartalmaz a Késő Géza program?

-Készült egy komplett terv, hogy bővíteni kell a helyi útvonalakat. A Modern Városok Programban a pénzügyi keretek adottak az újabb buszok beállítására, amikor ezek a buszok megvannak, akkor lehet ezt megoldani. Az egyik feladat a körjárat sűrítése, illetve az M7-es környékén a közösségi közlekedés megoldása, valamint az érdligeti területek kiszolgálása.

-Mikor kezdődnek a munkák?

-A program szakmai kidolgozása folyik, de a megvalósításhoz szükséges pénzügyi forrásokat a Kormány tudja biztosítani. Ha a pénz megvan, lehet indítani a megvalósítást. Bízom benne, hogy a városnak olyan vezetése lesz októbertől is, amely az elmúlt években már megmutatta, hogy nem a miniszterelnök ellen küzd, hanem szót ért a Kormánnyal és olyan szakmai javaslatokat tud letenni az asztalra, amelyek megkapják a pénzügyi és politikai támogatást. Eddig 100 milliárd forintot hozott ez az együttműködés Érdre, bízom benne, hogy az útépítési programra is el tudja hozni a szükséges pénzt. Ez mindannyiunk érdeke, akik itt élünk Érden!

További cikkeink

További cikkeink

Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében óvodai dajka
Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében pedagógiai asszisztens

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email