22_03_29_erdmost_nincskep

Arcok a fesztiválok sűrűjéből

22_03_29_erdmost_nincskep

Arcok a fesztiválok sűrűjéből

Kelemen Gergő fotográfus bulik sűrűjében – klubokban, de leginkább fesztiválokon – örökített meg hangulatokat, és nagy számban arcokat, amelyek egy jellegzetes szubkultúráról árulnak lényegesen többet, mint ami első ránézésre látszik.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Ezekből a képekből – villanásokból – rendezett kiállítást Flahes címmel a fotográfusnak a Szepes gyula Művelődési Központ az Érdi Napok nyitányaként.

A képek elsődleges hatása a meghökkentés, ami még azokat is magával ragadhatja, akik amúgy elborzadnak a látványtól, a polgárpukkasztó külsőségektől, az alkoholmámortól, a betépett függőktől, s mindattól, amit ez képvisel. Maga a fotográfus is azt gondolja: „Biztosan mindenkinek ismerős a helyzet: sötét, füst, tömeg, zaj, villogó fények, fülledt meleg, alkoholszag, gyöngyöző verejték, eufórikus hangulat. Az érzés, mely folyamatosan ott tart, maradni kényszerít. Bármennyire logikusnak is tűnik a menekülés, ennek még inkább a sűrűjébe kell keveredni, el kell viselni, élvezni ezt az állapotot – a maximumra kell járatnunk magunkat, mintha kötelezve lennénk rá. De vajon miért? Ezt megmagyarázni szinte lehetetlen. Akkor és ott ez valamiért fel sem merül bennünk.”

De éppen ez, a beszippantás szinte elkerülhetetlen élménye, ami arra készteti a fotók szemlélőjét, hogy mélyebbre kíséreljen meg nézni, hogy az extrém figurák mögött meglássa jelenséget, az általánosíthatót és az elemezhetőt.
Tulajdonképpen erre, az elemzésre vállalkozott maga a kiállítás, aztán Balázsovics Mihály, aki a tárlat megnyitást vállalta magára, s végül erre tett kísérletet – Tollár Mónnika moderálásával – Wolf Katalin művelődésszervező, Majer Balázs szenvedélybeteg-segítő, Nagy Zsolt addiktológiai konzultáns és természetesen az alkotó, Kelemen Gergő egy értelmező beszélgetésben.

Azt leszögezhetjük: egyiküknek sem volt könnyű dolga. Pedig valamilyen formában mindannyiuknak köze van ehhez a világához, Wolf Katalin például hasonló fesztiválrendezvényeken dolgozva tanulta a szakmát, s nem véletlen („Nem akartam többé ezt a szörnyeteget etetni”, hogy aztán a közművelődés békésebbnek látszó vizeire evezett, a két szakértő pedig szakmájából adódóan kerül folyamatosan kapcsolatba a tárgyalt jelenségekkel, Kelemen Gergő is munkafeladatként csöppent a bulik világába, megrendelésre készítgette a partifotókat, miközben rájött, hogy mit és hogyan is lehetne – saját szemszögéből – fölmutatni ebből a világból. Kétségtelen, és persze természetes, hogy neki volt a legnehezebb dolga, hiszen értelmezni valamit mindig egyszerűbb, mint megcsinálni. Különösen ilyen helyzetben, amikor a „megcsinálás” nem kevés kommunikációs képességet is igényel, hiszen nem lehet a kamerát csak úgy valakinek a képébe tolni – márpedig ezek a képek éppen a hatás kedvéért olyan objektívvel készültek, hogy szinte érintésnyi közelségben kellett lenni a „modellekkel” – , különösen nem olyan valakinek, aki már a mámor ködén át szemléli a világot. (Bár a fotográfus tapasztalata szerint olykor éppen ők voltak a leglelkesebben pózolók.)

A beszélgetés tehát óhatatlanul jutott el a megállapításig, , hogy a fotókon látható partiréteg évek óta hatalmas és egyre inkább burjánzó iparágat működtet és tart fenn a „saját szórakoztatására”. És tegyük hozzá: a szervezők nem csekély hasznára!Valójában az általuk rendszeresen és lelkesen látogatott úgynevezett popkulturális, összművészeti fesztiválok programok minősége, színvonala másodlagos, a részvétel a fontos és nem az ami a színpadokon történik. Ez az intézményesített, legalizált, szükségszerű fogyasztás azonban önmagában csapda, amely magába zárja egy „soha-fel-nem-növő” generáció tagjait, akiknek az élete arról szól, hogy két fesztivál között eljárnak dolgozni, hogy megkeressék a pénzt, amit a következő alkalommal el lehet költeni, s akiknek a fesztiválozás már életformájává vált. 

Csoda-e ha Kelemen Gergő fotográfiáit nézve, s utána a beszélgetést meghallgatva sokan aggódva csóválják a fejüket, s titokban arra gondolnak: lehetséges, hogy mindez semmi nyomot nem hagy társadalmunk arculatán?
 

További cikkeink

További cikkeink

Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében óvodai dajka
Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében pedagógiai asszisztens

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email