22_03_29_erdmost_nincskep

A gázpedállal állnak bosszút

22_03_29_erdmost_nincskep

A gázpedállal állnak bosszút

A közlekedés a társadalom tükre. Kürti Istvánnal, az Érdi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetőjével, valamint Budiás Jánossal, a Budiás Autós-Motoros Iskola tulajdonosával Érd közlekedési kultúrájáról, és a közlekedési morál helyreállításának lehetőségeiről beszélgettünk.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Kürti István elmondta, hogy az Érdi Rendőrkapitányság területén nem jellemzőek az olyan típusú bűncselekmények, mint a büntetőfékezés vagy a leszorítás, de a vizsgálati szempontból hozzájuk tartozó, környező autópályák területén találkoznak ilyen esetekkel.  Hozzátette, a büntetőfékezés közúti veszélyeztetés, ami már bűncselekményi kategória, és autópályán, 130-160 km/h-s tempónál borzasztó veszélyes, hiszen nem tudhatjuk, hogy a mögöttünk lévő autó hogy fog reagálni.

„Közlekedési morál szempontjából oda kéne eljutni, hogy minden tekintetben segítjük egymást, ne az úton próbáljuk megoldani a bosszúságainkat és ne az autót használjuk erre!”

Budiás János, a Budiás Autósiskola tulajdonosa szerint örök szabály, hogy a közlekedés a társadalom tükre. Sokat jár az érdi utakon és azt tapasztalja, az emberek egyre türelmetlenebbek, akár az oktatójárművekkel szemben is

 „Sokszor a gázpedállal állnak bosszút a napi sérelmeikért, kudarcaikért, ami egyáltalán nem helyes.”

Mint mondja, hiányzik a tolerancia vezetés közben is, és bár kétségtelen, ahhoz, hogy valaki szándékosan lefékezzen a másik autós előtt, vagy letolja, leszorítsa az úton, bizonyos habitus is kell, de ez a cselekmény sokszor abból ered, hogy feszültek és idegesek a sofőrök.

„Nekünk, közlekedési szakembereknek óriási a felelősségünk, hiszen ez a hivatásunk és kötelességünk tájékoztatni a tanulókat arról, hogyan kell kulturáltan közlekedni, de később a társadalom formálja őket.”

Kürti István azt is megemlítette, most, hogy itt a jó idő, egyre több kétkerekű jármű van az utakon, akikre különös figyelmet kell fordítaniuk az autósoknak. Nem vagyunk felkészülve a motorosok és kerékpárosok jelenlétére, elszoktunk tőlük a hideg hónapok alatt. 

Most már újra köztünk vannak, folyamatosan nézzük a tükröt, és figyeljünk rájuk. A kerékpárok minőségileg változtak, már nem azok a régi, lassan haladó vidéki biciklik vannak az utakon, hanem profi versenyzőknek beillő kerékpárosokkal találkozunk, akik viszonylag nagy tempóval tudnak közlekedni. Gyakori eset, hogy egy jobbra kanyarodó autó összeütközik az út szélén szabályosan közlekedő kerékpárossal.”

Nem mehetünk el szó nélkül a körforgalmak használata mellett sem.  Budiás János kiemelte, az volna a legfontosabb, hogy egymásra figyelve autózzunk.

„Nem nagy dolog elvenni a lábamat a gázpedálról, hogy beférjen a várakozó autó. A közlekedésnek folyamatosnak kell lennie, használjuk kevesebbszer a féket, és ritkábban adjunk hirtelen gázt, ez környezetvédelmi szempontból is fontos.” 

Kürti István úgy fogalmazott, bár a szabályozás egyértelmű, a körforgalomban közlekedőnek van elsőbbsége, de egymásra odafigyelve lehetne kulturáltabban közlekedni.

„Az úgynevezett cipzár elvet kellene követni, ami azt jelenti, hogy az oldalsó járművek közül mindenki egyet beenged, így folyamatos lehetne a közlekedés, és nem kéne minden járműoszlopnak mindig megállnia és újra indulni, hiszen ez lassítja a közlekedést.”

Hozzátette, hogy kicsit nagyobb térközöket kellene hagyni és nyugodtan lemondhatunk olykor a saját elsőbbségünkről.

Budiás János szerint a közlekedési morál helyreállítása hosszú folyamat.

„Fel kell nőni egy olyan generációnak, amely már az óvodában kezdi a közlekedési kultúrával való ismerkedést, és az iskolában is szorgalmazni kéne ennek oktatását. Mi oktatók akkor már olyan tanulóvezetőt kapnánk, akinek van némi ismerete a közlekedési kultúrával kapcsolatban.”

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email