Élet cukor és búzaliszt nélkül

Az egészségesebb táplálkozáshoz vezető út első állomását a búzaliszt és a cukor elhagyása jelentheti, ráadásul néhány felesleges kilótól is megszabadulhatunk. Simon Csenge dietetikustól további részleteket tudtunk meg.

„Fontos szem előtt tartani, hogy ha az étkezéseink nagy részét az egészségtudatosság határozza meg, akkor nem gond, ha néha becsúszik egy-egy sütemény a barátokkal vagy a családdal, hiszen nem ettől fog meghízni az ember. A fogyás alapelve, hogy kalóriadeficit jöjjön létre, vagyis több kalóriát égessünk el, mint amennyit beviszünk.”

Leginkább a hozzáadott cukrot érdemes kerülni, és elsőként ajánlatos a kávéból elhagyni, hiszen talán ez jár a legkevesebb lemondással. Sokan használják a szacharint és az aszpartámot, mindkettő a mesterséges édesítőszerek csoportjába tartozik. A szacharinról egy időben elterjedt, hogy rákkeltő, de kis mennyiségben nem okoz problémát a fogyasztása. Sütemények készítésekor érdemes gyümölcsöket használni az édesítéshez, például a datolya vagy a banán tökéletes erre, de kísérletezhetünk nyugodtan a különböző édesítőszerekkel is. Bár ezek a termékek jóval drágábbak, mint a kristálycukor, némelyik sokkal jobban édesít, így kevesebbet kell használni belőle. A dietetikus tapasztalata szerint igen népszerű az eritrit-stevia keverék, amely négyszeres erősségű édesítőszer, ebből negyedannyit kell használnunk, mint a cukorból. „Az eritrittel egyébként önmagában érdemes vigyázni, mert hő hatására elbomlik, de az imént említett kombinált verzió sütéshez is kiváló. A xilitet (ismertebb nevén nyírfacukrot) sokan használják, de ettől nem lesz annyira édes a sütemény.

Számolni kell azzal is, hogy a legtöbb édesítőszernek van utóíze, így próbálgatni kell, ki melyiket tudja legkönnyebben megszokni.

Bár én roppant boldog voltam, mikor óvodás korú kislányom elkezdte fogyasztani a mézes citromos teát, ám a dietetikus szerint ennek nem kell annyira örülnöm. Ugyan a méz kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a cukor és valamivel a cukortartalma is alacsonyabb, viszont még így is energiabomba, például fogyókúra szempontjából egyáltalán nem előnyös. Szóval ha valaki elhagyja a cukrot, semmiféleképpen se mézzel helyettesítse, figyelmeztet a szakember.

Hogy a búzaliszt mivel pótolható az nem is olyan egyszerű kérdés. Az ugyanis nem működik, ha az alapreceptből egyszerűen kivesszük és ugyanannyi teljes kiőrlésű liszttel pótoljuk. „Kísérletezgetni kell, nagyon nehéz ugyanazt az állagot elérni, ez saját tapasztalat is. Sokat kell próbálkozni, mire sikerül a számunkra megfelelő íz és állag elérése.”

Első körben használhatunk teljes kiőrlésű lisztet a búzaliszt helyett, de oda kell figyelni, mert lehet, hogy több vizet vesz fel, és bizony az íze is más lesz. A legjobb egyébként, ha olyan receptet keresünk, amit előttünk már más kipróbált.” Kiváló opció lehet sütéshez a zabliszt is, ha pedig csak sűríteni szeretnénk az ételt, kipróbálhatjuk a rizslisztet is. Használhatunk graham és tönkölybúza lisztet is, de ezekre is érvényesek a fenti állítások.

forrás: Érdi Újság/Szabó Réka Nikoletta