Ahol sosem csengetnek be

22_03_29_erdmost_nincskep

Ahol sosem csengetnek be

Legtöbben most rázódunk bele a digitális oktatásba. Van azonban olyan szülő is, aki évek óta otthon tanítja a gyermekeit.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Juditnak és Tibornak öt gyermeke van, a legkisebb két és fél éves, a legidősebb tizenöt. Öt éve már, hogy több iskolaváltást követően úgy döntöttek: otthon tanítják a gyerekeket – akkor még csak a két legidősebb volt tanköteles.

„Több ok miatt határoztunk így. Én szakmabeli vagyok, elvégeztem a tanítóképzőt, majd a némettanár szakot, a férjem gitártanár a zeneiskolában. Pedagógusként még nem éreztem annyira, amit szülőként már átéltem: hogy a jelenlegi iskolarendszer mennyire nincs a gyerekek igényeire hangolva. Sok a felesleges, nem életszerű tananyag; amit mi
felsőben tanultunk, most előfordul, hogy alsóban próbálják beletuszkolni a gyerekekbe” – emlékszik vissza a kezdetekre Judit. A Duna-parton sétálunk, egymástól biztonságos távolságban; az egész család itt van, a legidősebb lány kivételével. Míg mi beszélgetünk, a nagyobbak vigyáznak Samura, aki önfeledten rohangál az ösvényen. Az erdő még kihalt így kora délelőtt.

„A férjem délután tartott órákat, így a saját gyerekeivel jóformán csak este találkozott, amikor ők még (sokszor sírva) leckét írtak. Ez nem családi élet. Úgy éreztük, ezt lélekből így nem lehet csinálni; szerettünk volna több időt tölteni a gyerekekkel, nyugalomban, úgy, hogy az időnket mi osztjuk be” – teszi hozzá Judit.
Ahogy Tibor visszaemlékszik, kellett vagy másfél év ahhoz, hogy beálljon az itthoni rendszer. Nekik is sokat kellett tanulniuk, képezniük magukat.Most főleg Judit foglalkozik a gyerekekkel, akik délután zeneiskolába jártak. Hárman Tibornál gitároznak.

„Nagy előnye az itthoni tanulásnak, hogy a gyerekek sokkal inkább részt tudnak venni az életünkben. Bevonjuk őket a házimunkába, részesei lesznek a napi életvitelünknek. Három évig volt kiskertünk, paradicsomot, egyéb zöldségeket ültettünk, és ebből ők is kivették a részüket. Most is nagyon sokat segítenek a ház körül; a kamaszokat persze nehezebb erre rávenni, de a kicsik nagyon lelkesek” – mondja Tibor, megjegyezve, míg régebben természetes volt, hogy a gyerek a szülők körül sertepertélve sajátította el az apa mesterségét, illetve a ház körüli munkákat, ma már ez nincs így, a gyerekek nem látnak bele a szüleik életébe. Tiborék családjában azonban a gyerekek ott vannak akkor is, amikor apa zenél, és akkor is, amikor odakint fúr, farag, szerel.

Kaptunk azért bírálatokat is a gyerekek szocializációs fejlődésével kapcsolatban, de én úgy gondolom, hogy a nagycsaládnál egészségesebb és jobb szocializációs közeget még senki nem talált fel – ezt a Jóisten adta. Az iskolán kívül is léteztek és léteznek közösségek.

– véli Judit.

„Nyilván nem úgy épül fel a társadalmunk, mint régen – csakhogy ez az új rend most összeomlani látszik. Át kell gondolnunk az életvitelünket, megállnunk a nagy rohanásban. Az élet most kikényszeríti a változást – és mi hisszük, hogy ez a jövőnk, a széttaposott családi élet javát szolgálja” – hangsúlyozza Tibor.

Az otthoni tanulás nagy előnye Tibor szerint, hogy a kisebb gyerekek sok mindent ellesnek a nagyobbaktól, anélkül, hogy azt tanítani kellene nekik, ráadásul az őket érdeklő dolgokra fókuszálva haladhatnak. „Az egyik lányunk például ötévesen már olvasott, Sámuel pedig rendszeresen odajön, ha gyakorlok, bele-belepenget. Így kezdődik a gyerekek hangszertanulása” – teszi hozzá Tibor. Az otthontanulás hátránya ugyanakkor, hogy a szülőknek nagyon kevés a magánélete, ráadásul a nagyobb gyerekektől érkező kritika is keményebb, hiszen nemcsak mint szülők, hanem mint tanárok is kapják. „Mindig ott vagyunk a nagyító alatt” – fogalmaz az apa.

Lehet kritizálni bennünket, hogy sok mindent rosszul csinálunk. De egy biztos: nekünk sosem lesz lelkiismeret-furdalásunk amiatt, hogy keveset foglalkoztunk a gyerekeinkkel. Azt, hogy sokat vagyunk, voltunk együtt, talán majd csak akkor értékelik, ha ők is felnőttek lesznek.

A mostani helyzetre visszatérve: mi önként, lélekből választottuk az otthonoktatást, míg a többi szülőnek ez kényszerből, hirtelen alakult így. Ugyanakkor hozhat ez jót is, ha meglátják a helyzet szépségeit – és ha nem lesznek gúzsba kötve. Az a kérdés, hogy az iskolák mennyire veszik komolyan a tananyagot, és mennyire nyúlnak bele a családok amúgy is felfordított életébe. Ha ez a nehéz, bezártsággal súlyosbított helyzet a tanulmányi követelmények miatt még stresszesebb lesz, az megnehezíti a szülők és gyerekek életét. Tudomásul kell venni, bizonyos élethelyzetekben nem a mateklecke az első. Szerintem nagy szükség lesz arra, hogy a szülők nagyobb szabadságot kapjanak. Így is komoly időbeosztást kell kialakítaniuk a családoknak – sok türelemre van szükség, nekünk is sokára sikerült” – jegyzi meg Judit. „Figyelembe kell venni, hogy több gyerek mellett nagyon nehéz dolga van a szülőknek, főleg, ha még dolgoznak is” – teszi hozzá. Tibor szerint az, hogy megváltozik az oktatás formája lehetőséget teremt arra, hogy megtaláljuk azokat a területeket, ahol a gyermekeink a legjobban, legkönnyebben fejlődnek. Bízik benne, hogy ez is személyre szabottabbá fogja tenni a tanulást. Azt tanácsolja a szülőknek, vonják be a mindennapi tevékenységekbe, házimunkába a gyerekeket is, meglátják majd, mennyire ügyesek, milyen gyorsan tanulnak, fejlődnek. „Fantasztikus látni, ahogy egy gyermek felcseperedik. Persze, a legnehezebb időszak is, de nem adnám semmiért. Örüljünk, hogy tanúi lehetünk”– teszi hozzá.

További cikkeink

Az Érdmost Kultpodcast vendége volt Kovács Dániel színész, az Álomvándorok Társasága oszlopos tagja, aki elmesélte, mit is jelent pontosan, hogy a 14 éve Érden működő

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email