Átlagos hétfő délelőtt. Nincs nagy tömeg az érdi bevásárlóközpontban, a parkoló sem zsúfolt, de azért folyamatosan jönnek-mennek az autók. Azért jöttünk ide fotós kollégánkkal, hogy képet kapjunk a parkolási helyzetről, ugyanis a hétvégén nagyon sok panasz érkezett erről az egyik közösségi oldalon.

Egy Lexus áll a sorompó előtt, ami nem nyílik. A vezető kiszáll, kérdésemre, hogy mi a gond, panaszolja, hogy nem tud kijutni.
„Kevesebb, mint fél órája parkoltam le, és most nem enged ki a sorompó. Jegyet meg nem adott a gép” – panaszolja. Visszaparkol egy üres helyre, elsétálunk a sorompóig, próbálunk jegyet venni, de a rendszer nem ad. Mint kiderül: nem csak az autó vezetőjének, másnak sem, a gombnak nincs funkciója, a gép ugyanis a rendszámot regisztrálja, és a belépés pillanatától számolja a bent töltött időt.

Ez persze sokaknak nem nyilvánvaló, nyomkodják a gombot, de hiába…
Van viszont egy olyan eszköz, amit tényleg nyomogatnunk kell, de csak akkor, ha fél óránál többet töltöttünk a parkolóban. Ez a jegyautomata a sorompóval szemben, a Spar üzlet falánál van. Ha végeztünk a vásárlással, odasétálunk, az érintőképernyőn beütögetjük a rendszámunkat, kifizetjük a parkolás díját (készpénzzel vagy kártyával), és ezt követően megyünk csak az autóhoz és állunk ki a parkolóból.

A Lexus gazdájával is megtettük ezt a kört, csakhogy neki nem volt fizetnivalója: a gép jelezte, hogy fél órán belül van, ingyenesen parkolt. Így aztán nekifutott (persze nem szó szerint) még egyszer a sorompónak, aztán még egyszer…
Végül rendőri segítséggel jutott ki. A fiatal őrmester több embernek is segített a szemünk láttára, akiknek nem sikerült kijutniuk. Hogy miért?
„Látható, hogy nem állnak elég közel a kamerához, nem ismeri fel az autót, illetve a rendszámot a gép” – magyarázta a rendőr, akihez sokan fordultak segítségért.
És persze a sor is gyorsan feltorlódott. Egy fiatalember, aki tán a harmadik-negyedik lehetett a sorban, megjegyezte, hogy neki ugyan nem kellene fizetnie, de lehet, hogy kifut a félórából, mire sorra kerül.

Rendőri segítséggel végül mindenki kijutott. Az őrmester még azt is megtette, hogy felhívta a szolgáltatót, így az is ki tudott menni, akit a rendszer díjfizetésre kötelezett volna, pedig állítása szerint csak tíz percet töltött bent.
Felhívtuk a parkolót üzemeltető Star Park céget, hogy mi lehet a megoldás erre a nemnyíló sorompó problémára. Azt a tanácsot kaptuk, hogy mindenképp figyeljünk a rendszámfelismerő kamera elhelyezkedésére és úgy guruljunk a sorompó elé, hogy érzékelhesse az autónkat.

„Múlt pénteken tesztüzemmel indítottunk, és a kijárati sorompót felhajtottuk. Ezért sokan nem álltak meg a kameránál, ami azért gond, mert a rendszer nem tudta kiléptetni őket, és folyamatosan számolta a parkolási díjat. Friss bérleteseknél volt még gond: az igénylésüket nem dolgozták még fel a kollégák, és esetükben ketyegett a parkolás. Az is előfordult, hogy valaki csak húsz percet töltött a parkolóban, de mivel az előtte haladó nem jutott ki a sorompón, a sorbaállás miatt túlcsúszott a félórás időkorláton” – sorolta.

A Star Park munkatársa hangsúlyozta: az autós minden ilyen esetben hívja fel a sorompónál feltüntetett telefonszámot, és ha jogos a reklamáció, kollégái kiiktatják az aktív parkolási díjat. Ez történt azokkal is, akik a pénteki tesztüzem ideje alatt úgy távoztak, hogy azt nem rögzítette a rendszer.

A szolgáltató képviselője egyébként bizakodó: „Most már egyre jobban beáll a rend, és hosszú távon nem lesznek ilyen problémák” – mondta.
Csőzik László polgármestert is kerestük az ügyben, aki elmondta: sajnos, ez magánterület, így a parkolással kapcsolatos gondok megoldása nem a város hatásköre, de kezdeményezte a Stop Shop vezetőségénél, hogy üljenek le megbeszélni a helyzetet, ugyanis több probléma is van a fent jelzetteken kívül. Egyik, hogy túl rövid az ingyenes időszak, a másik, hogy elvettek egy mozgássérült-parkolót, és a harmadik, hogy fizetőssé szeretnék tenni a vécét. Mindhárom pontban szeretnének pozitív eredményt elérni.