Üzembe helyezték a világ egyik legokosabb autópálya-szakaszát, írja az ITBUSINESS című informatikai újság. Az M1-es és M7-es autópályák közös, budaörsi szakaszán kiépített digitális rendszer alapvetően egy mintaprojektnek tekinthető, amivel a közúti közlekedés jövőjét próbálják modellezni, mondják a szakértők.
A mindössze 800 méternyi útszakaszra 39 különböző műszert helyeztek el, amik valós időben figyelik a járművek mozgását a pálya mindkét oldalán, és az így keletkezett információkat folyamatosan egy szuperszámítógépbe továbbítják.
A kihelyezett műszerek, mint például radarok, lézeralapú távérzékelők, hőkamerák, és különböző látószögű optikai kamerák, nem mellesleg pedig a mesterséges intelligencia segítségével létrehozták a útszakasz teljes digitális leképezését – más néven a „digitális ikert“ -, aminek köszönhetően olyan adatokhoz lehet jutni, melyekhez másképp nem.
„A digitális iker alkalmas arra, hogy olyan információkkal is ellássa a közlekedésben résztvevőket, amelyeket az adott járművek saját szenzorok hiányában, vagy elhelyezkedésük miatt képtelenek szolgáltatni. Ily módon távolabbi vagy takarásban zajló eseményekről is pontos információkat nyújthat a közlekedésben résztvevőknek, melynek nyomán kiszámíthatóbbá és biztonságosabbá válhat a haladás, javulhat a reakcióidő, ami végső soron a balesetek számának csökkenésében is tetten érhető lesz“
– derül ki a cikkből.
Ahogy azt is megtudhatjuk, hogy ez a megoldás a vezetőtámogató, önvezető rendszerek tesztelésére is lehetőséget biztosíthat. És egyáltalán, az itt szerzett tapasztalatokat „a jövő közlekedésének alapját képező intelligens forgalomirányítás infrastruktúrájának a nagyobb léptékű kiépítésénél“ is fel tudják majd használni.
Az egyébként most még csupán 800 méternyi szakasz néhány hónapon belül 1500 méteresre fog bővülni, jegyzi meg a szerző.