A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a napokban kiadta az idei Médiapiaci Jelentését, amiben – többek között – a magyar lakosság aktuális médiafogyasztási szokásairól olvashatunk.
A több mint kétszáz oldalas tanulmány például külön fejezetben foglalkozik az ifjabb nemzedékek ilyen jellegű attitűdjével. Ebből megtudhatjuk, hogy a 13-17 és 18-29 évesek naponta átlagosan csak 133, illetve 144 percet töltenek tévézéssel, szemben az országos átlaggal, ami 289 perc.
Az adatok azt is mutatják, hogy a televíziózás visszaesése a fiatalok körében 13 éves kor környékén válik szembetűnővé, amikor a gyermekcsatornák helyét az online tartalomfogyasztás veszi át.
A rádióhallgatás terén is hasonló tendenciákat figyelhetünk meg. A 15-19 évesek 2022-ben átlagosan 64%-kal kevesebb időt töltöttek rádiózással, mint négy évvel korábban. A 20-29 évesek pedig harmadával kevesebbet, szemben a 2019-es adatokkal.
A nyomtatott napilapok, folyóiratok és magazinok terjesztési számai évek óta csökkennek, a 15 évnél idősebb magyarok már csak 44,2%-a olvas rendszeresen nyomtatott újságot, a fiatalabb korosztályok körében ez az arány még alacsonyabb.
Az online médiafogyasztás előretörésében is kulcsszerepet játszanak a fiatalabb korosztályok. Kis túlzással, ami nem érhető el az okostelefonon, az számukra nem is létezik.
A 8-15 éves korosztály tagjai átlagosan napi 234 percet, azaz naponta csaknem 4 órát töltöttek 2022-ben az okostelefonjuk képernyője előtt. A jelentés rámutat, hogy az életkorral egyenes arányban nőtt a készülékhasználat átlagos ideje is.
Megfigyelhető, hogy a fiatalok a telefonjukon párhuzamosan használják a különböző platformokat, formátumokat és tartalmakat, melyek használata folyamatosan beépül a napi rutinjukba.
Ezek a változó médiafogyasztási szokások jelentős szerepet játszanak abban, hogy a teljes népességet tekintve is tovább emelkedett az internetezéssel töltött idő. 2022-ben a magyarországi internethasználók 58%-a töltött napi átlagban 3 óránál is többet a képernyő előtt.
Szintén érdekes, amit a hírfogyasztás és az információszerzés terén fedezhetünk fel. A 15-75 éves korosztály alig 4%-a használja mind a négy különböző médiatípust, 24%-uk három, 44%-uk pedig kettőt választ, míg 23% tájékozódik egyetlen forrásból. Ugyanakkor a megkérdezettek 3%-a egyáltalán nem használ semmilyen médiatípust a világ eseményeiről való tájékozódásra.
Az NMHH jelentésében a felsoroltakon túl is sok érdekességre lelhetünk. A tanulmány elemzi a mozi- és filmpiac fejleményeit, a közterületi hirdetési piac alakulását. Továbbá, a fő fejezetek tematikájához illeszkedő rövidebb írásokat is közöl, amelyek egy-egy érdekes jelenséget, friss trendet vagy egyedi kutatást mutatnak be.
Néhány példa ezek közül: „Mekkora a kultúra súlya a tévéképernyőn?”, „A Spotify, a YouTube és a magyar rádiók zenei kínálatának összevetése”, „BeReal: az egyetlen őszinte közösségimédia-platform”, „A magyarok nagyon bíznak a közösségi médiában”, „Bizalom a hírforrásokban és az álhírek megítélése”, „A 8–15 évesek applikáció-használata”.