M0-deli-szektor-forgalom-5

Fizetős lehet a teljes M0-s

M0-deli-szektor-forgalom-5

Fizetős lehet a teljes M0-s

Rengeteg változás várható az útdíjszabásra vonatkozó szabályoknál.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Több útszakasz lesz fizetős, a buszoknak nem e-matricát kell vásárolniuk, a teherautóknak pedig megváltoztatják az útdíj mértékét és egy új díjkategóriát is kapnak – írja a hvg.hu a változtatásokról szóló tervezet kapcsán.

Pénteken került fel a tervezet a kormány honlapjára, mely szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium teljesen átírná az útdíjak szabályait. Ennek megfelelően a következő útszakaszok válnának fizetőssé január elsejétől:

  • az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
  • az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
  • az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
  • az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
  • az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
  • és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

A következő térképen zölddel vannak jelölve azok a szakaszok, amelyek ugyan még ingyenesek, de január 1-től fizetőssé válhatnak.

A tervezet kitér arra is, hogy az autóbuszokra az eddigiekkel ellentétben nem kell majd e-matrica váltani, hiszen a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométeralapú e-útdíj szabályait alkalmaznák ennél a járműtípusnál is.

A 3,5 tonna feletti teherautók útdíjainak szabályait is átalakítják a tervezet szerint. Esetükben átalakítanák az útdíjszabást, bevezetnék a levegő- és zajszennyezésre, illetve szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó külsőköltség-díjat.

m0
Torlódás az M0-s autóúton

A 2013-ban elfogadott útdíjtörvény lehetőséget ad a külsőköltség-díj kiszabására, ennek a mértékét – egészen mostanáig – 0 forintban határozták meg. Ezt a környezetvédelmi besorolás, a tengelyek száma, az igénybe vett utak jellege, illetve a megtett kilométerek száma alapján szabhatják majd ki. A teherautók tekintetében ez azt jelentené, hogy a gyorsforgalmi utakon kicsit kevesebbet, a főutakon viszont többet kellene fizetni.

Amennyiben kész törvény lesz a tervezetből, az 2024. január 1-jén lép hatályba, a buszokra az új szabályozás azonban csak február 1-től vonatkozna. Itt található a teljes tervezet, amelyet társadalmi vitára bocsátottak, a javaslatokat, észrevételeket szeptember 1-ig fogadják be. Azt azonban még nem lehet tudni, hogy ezeket milyen mértékben veszik figyelembe a törvény megalkotásánál.

 

forrás: hvg.hu, fotó: ÉrdMost archív

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email