jardaepitesCSL3_221003

Fókuszban a gyalogosok, még több zebra épül Érden

jardaepitesCSL3_221003

Fókuszban a gyalogosok, még több zebra épül Érden

Önök kérdeztek, mi válaszolunk: mindent az új érdi átkelőkről, járdákról.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

A közeljövőben tervezett gyalogátkelőkről adott hírt február második felében az ÉrdMost. Cikkünkre nagyon sok hozzászólás, javaslat, kérés érkezett olvasóinktól. Ezeket összegyűjtöttük és továbbítottuk a Polgármesteri Hivatalnak,  László Ferenc, a hivatal kommunikációs vezetője pedig segítségünkre volt abban, hogy a hivatal szakembereitől válaszokat kapjunk az Önök felvetéseire. Most közzétesszük a válaszokat – természetesen a kérdésekkel együtt.

Legtöbben azt panaszolták, hogy a piros felfestésű zebrák esős időben nagyon csúsznak, és nincsenek rendesen megvilágítva. A hivatalhoz is érkeztek ilyen jelzések az utóbbi időben; a szakemberek megvizsgálták a kérdést, jogosnak találták, ezért a jövőben elhagyják a vörös aláfestést.

Ami a megvilágítást illeti: az új gyalogos átkelők kialakítását megelőzi egy tervezési eljárás, ennek során figyelembe veszik az előírások szerinti értékeket, és fénytechnikai számításokat végeznek. A megvalósítást követően fényméréssel igazolják az előzetes számításokat, és ha az érték nem megfelelő, módosítanak rajta.

Régebbi zebrák esetében, ha konkrét panaszt kap az önkormányzat, kivizsgálja azt, de csak akkor tehet bármit is, ha az adott úttest önkormányzati kezelésben van. Tudni kell, hogy számos úttest még belterületen is állami fenntartású.

Több hozzászólásban konkrét helyszínekről hiányolják a gyalogátkelőket olvasóink. Többen említették az Ercsi utat, ahol a temetőnél nincsen zebra.

Mint megtudtuk, az Ercsi út fejlesztésére, felújítására az önkormányzatnak kész tervei vannak, ebben szerepel megfelelő megvilágítással rendelkező gyalogos átkelőhely a buszmegálló után (Ercsi felé), a Júlia utcai tervezett parkolóba átvezetően. A kivitelezés a közeljövőben indulhat.

Zebrák épülnek a Vadlúd-Zámori csomópontjában is. A balesetveszélyes kereszteződés átépítésére régóta várnak az érdiek és a tárnokiak; most uniós támogatásból valósul meg a projekt, ami ősszel zárul majd. Ennek keretében mind a Vadlúd, mind a Zámori úton átvezet majd egy-egy gyalogátkelő.

A Kossuth Lajos utcán két kereszteződést szeretne átalakítani a közeljövőben a város. Az egyik a Kossuth-Szent István sarok – itt jelenleg a tervezési folyamatnál tartanak. Itt magától értetődően több zebrát is szeretnének kialakítani.

 

A Kossuth-Gárdonyi sarokra tervezett kereszteződés esetében pedig a kivitelezőt keresik, közbeszerzési eljárás keretében. e kereszteződés megújítása szintén zebrák kialakításával járna.

 

Régóta problémás szakasz a Tompa utca és a vasúti lépcső közötti rész a Bethlen utcában: a rosszul megvilágított kanyarban sokan kelnek át, a vonathoz menet/jövet. Sajnos, itt pont a beláthatóság hiánya miatt nem lehet zebrát kijelölni.

Az útügyi hatóság korábban vizsgálta ezt az utcaszakaszt, ahogy az önkormányzat szakemberei is, és megállapították: nem engedélyezhető itt egy zebra kialakítása, mivel a hatóság nem járul hozzá.

Egyik olvasónk a zebrák kapcsán megjegyezte: nem az átkelőktől lesz biztonságban a gyalogosok élete, hanem akkor, ha járda hiányában nem kényszerülnek gyerekekkel, babakocsival az úttestre – azaz először is járdákat kellene építeni.

Ezt természetesen a városvezetés is tudja, útnak is indítottak egy komoly járdaprogramot, és folyamatosan újítják fel a gyalogjárókat (Diósdi út, Budai út, Béke tér, Szabadság tér, Alsó utca, Felső utca, Edit utca stb.).

felsojardacsl1_210908

 

„Tudjuk jól, hatalma a lemaradás, megszámlálhatatlanul sok utcának – olykor főútnak – nincs járdája. Az új járdák építése sajnos igencsak forrásigényes, ugyanis – szemben a régiek felújításával – ezeket terveztetni kell, azaz nemcsak az építésük, a terveztetésük is komoly összegeket emészt fel” – hangsúlyozta László Ferenc.

 

Tegyük hozzá: nemcsak pénzt, hanem időt is: hónapok, olykor évek telnek el, amíg a terveztetéstől a közbeszerzéseken keresztül a kivitelezésig eljut a város. „Be kell tartanunk az előírásokat, különben elveszíthetjük az uniós vagy az állami támogatást. Ha kiírnak olyan pályázatot, amin indulni tudunk, mindig megtesszük: például állami támogatást kértünk a Tárnoki úti és az új Diósdi úti járda megépítésére is. Az utóbbi esetében jelentős önrészt vállaltunk, mert biztosra akartunk menni, de hiába, Érdre nem jött pénz ezekből a pályázatokból” – jegyezte meg a kommunikációs vezető.

diosdijarda_201110

„Önkormányzatunk helyzetét súlyosbítja, hogy az elmúlt 3 évben elvonták a forrásaink nagy részét. Már nem folyik be egy fillér sem hozzánk az érdiek által befizetett gépjárműadóból, azt a kormány a központi kincstárba irányította. Ez évente több mint 400 milliós kiesés nekünk. Megfelezték a helyi iparűzési adót az elmúlt két évben, amit részben, de nem egészben kompenzál a kormány. 2019-es választásokat megelőzően évente közel 700 millió forint működési támogatást kapott Érd, ám ezt 2020-től kezdődően megvonták tőlünk.”

jarda_200702

„És akkor még nem is említettük az rezsiár-robbanás és az infláció hatásait, amelyek jelentős mértékben, százmilliós tételben apasztják a forrásaink. Természetesen takarékoskodunk, amennyire csak lehet – ez a kormány határozott elvárása az önkormányzatok felé –, de idén még nehezebb lesz a helyzetünk, hiszen a gazdasági válság miatt az adóbevételeink is csökkeni fognak” – zárta szavait.

Fotók: Ádám Katalin, ÉrdMost archív

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email