pistol-160119

Most tesztelnek minket: ársapkát vagy üzemanyagot kér a nép?

pistol-160119

Most tesztelnek minket: ársapkát vagy üzemanyagot kér a nép?

Mi folyik itt? Üzemanyag annyira nem, magyarázkodás annál inkább.  

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Vajon aminek épp most tanúi vagyunk, az átmeneti logisztikai probléma, vagy az ellátás összeomlása? A MOL pár napja azt nyilatkozta az ATV híradójának, hogy a tartálykocsik folyamatosan úton vannak, és az exportra szánt üzemanyag mennyiségét korlátozzák a hazai ellátás biztosítása érdekében. Ettől még – ahogy azt a kutaknál láthatjuk – üzemanyag hol van, hol nincs, de inkább nincs. Baj viszont van.

Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint Magyarország külső forrásból már nem kap üzemanyagot a hatósági ár miatt. Ebből már középtávon is óriási probléma lesz, mert a korábbi forrásaink máshol fognak értékesíteni. Importra akkor számíthatunk, ha elfelejtjük a 480 forintos ársapkát. Egri szerint egy tőzsdén jegyzett termék árára szabad piacgazdaságban sapkát tenni: „nonszensz”. Az ellátás a kormányon múlik, de szerinte az árstop feloldása előtt úgy látszik, hogy össze kell dőlnie az országnak.

Mindeközben a kormány hallgat az árstop fenntartásáról. A Miniszterelnökség az ATV híradójának kérdésére azt felelte: januártól már csak bizonyos feltételek teljesülése esetén tudják fenntartani a hatósági árat. Csak akkor, ha az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalan, a százhalombattai finomító pedig folyamatosan működik. Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője szerint a százhalombattai finomító jelenleg 60 százalékos kapacitáson működik – írja a vezess.hu.

Két napja, kedden összeült az Energia-veszélyhelyzeti Operatív Törzs. Hogy mi történt, arról lapzártánkig nem jött ki hír. Annyit tudunk, amennyit Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő a Facebook-oldalán megosztott az országgal. „A belföldi ellátás biztonsága és megfizethetősége továbbra is kulcskérdés, a magyar kormány pedig a magyar családok érdekeiért dolgozik minden fórumon.” Egyébként pedig mindennek az oka Brüsszel és az „elhibázott szankciók”. Kivételes jelenségnek lehettek tanúi a poszt olvasói: eltűntek a „lelkes rajongók” – legalábbis nem veszik a bátorságot, hogy lelkendezzenek.

Annál többen vannak, akik nem annyira lelkesek a jelenlegi helyzetben. Felemlegetik például, hogy az üzemanyaghiány „magyar probléma, az ellenségnek titulált EU-ban nincs készlethiány”. Hozzáteszik, hogy „sem a gázt, sem az olajimportot (ami hozzánk közvetlenül az oroszoktól jön) nem érinti semmilyen szankció. Mindkét termék esetében Szíjjártó külügyminiszter többször elmondta, hogy hosszútávú szerződésekkel nagy mennyiségek vannak lekötve nagyon olcsón. Hogy lehet akkor, hogy mégis ekkora gondok vannak?”

Mert hogy gond van, azt egyértelműen jelzik a benzinkutak előtti sorok, és a nafta – ami ugye nincs. Megkérdeztünk érdi benzinkutakat, hogy állnak a készleteik. Tízből hét föl sem vette a telefont.

Egy Tárnokhoz közeli kis kútnál korlátozásmentesen lehet tankolni az ársapkás benzint is – egyelőre. Üzemanyagot a MOL két hete egyáltalán nem szállít – hiába kötöttek ellátási szerződést –, és erre a hétre már a korábbi állandó partner, az OMV is csak korlátozottan. A kiszolgálást a múlt héten betárazott készletből tudják biztosítani. Rendelni annyit tudnak, amennyit a forgalmazó előre jelez, a mai rendelést már előzetes információ hiányában kellett leadni.

A Shell egyik töltőállomásánál azt a tájékoztatást kaptuk: „nem tud 95-öst tankolni nálunk, tegnap még kaptunk, az mára elfogyott, és nincs hírünk az utánpótlásról.”

A Lukoilnál hasonló a helyzet, csak 100-as benzint tudnak kiszolgálni. A Szajkó utcai kútnál azt mondták: „most még van”.

A megoldás – úgy tűnik – az ársapka levétele lesz, ami szakértők szerint nagyságrendileg további 5%-kal növelheti az inflációt.

Fotó: Pixabay illusztráció, ÉrdMost archív

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email