A hajó július 16-án rajtolt Németországból, 24 fős legénységével végighalad a Dunán a Fekete-erdőtől egészen Románia keleti határáig, összekötve a Duna menti római örökséggel is rendelkező településeket.
A negyedik századi római hajót egy nemzetközi projekt keretében a Friedrich Alexander Egyetem munkatársai szakemberek (régészek, hajóácsok, építészek, településtervezők) segítségével készítették. A teljes életnagyságban megépített lusoria típusú őrhajó hossza 18 méter, szélessége 2,8 méter, a súlya pedig hat tonna – közölték.
Az EU által finanszírozott és az állam által társfinanszírozott, az Élő Dunai Limes (Living Danube Limes) elnevezésű Interreg Duna Transznacionális Program 10 ország 19 partneri közreműködésével valósul meg.
A projekt célja, hogy az egykori Római Birodalom határvonalaként funkcionáló Dunát összekötő útvonalként értelmezze. Ennek része egyebek mellett a Duna menti római emlékek kutatása és kortárs hasznosítási lehetőségeinek feltárása.
A projekt pillérei a kutatás és oktatás, a Duna-menti múzeumok klaszterizációja, a fenntartható turizmus és az átélhető történelem, amelyet a Műegyetem részéről a BME Építészettörténeti és Műemlékvédelmi Tanszéke koordinál, amelynek tudományos munkatársával, Kovács Gergővel beszélgettünk a Bundáskenyérben.
A római hajóról korábban ITT írtunk.