Kürti Istvánnal, az Érdi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetőjével beszélgettünk.
Melyek Érden a leggyakoribb közlekedési kihágások?
Ha a bűncselekményeket nézzük, akkor az ittas járművezetés. Területünkön éves szinten több száz ilyen eset fordul elő. Jóval kevesebb a közlekedési baleset – a halálos kimenetelűeké elenyésző volt a 2021-es esztendőben, súlyos sérüléssel járó pedig mintegy húsz, harminc volt. Közúti veszélyeztetésből, közlekedésbiztonság elleni bűncselekményből azért már több van: ezek főleg a vasutat érintik, például letörik a sorompót, követ helyeznek el a síneken. Nem hagyható ki a sorból a bódult járművezetés és az eltiltás hatálya alatti vezetés sem, ezek mind bűncselekmények. A szabálysértések közé tartoznak az enyhébb kimenetelű közúti balesetek, amelyekből már több van: a várakozás, megállás, parkolás szabályait több száz esetben szegik meg évente Érden. Az előzéssel és a kanyarodással, valamint az elsőbbségadással kapcsolatos szabályok be nem tartása és a sebességtúllépés is gyakori. Utóbbi esetben azokból van több, amelyek szabálysértésnek minősülnek.
A térfigyelőkamera-rendszer ilyen értelemben is segíti a rendőrség munkáját?
Érd elég jól lefedett, és így nagy hasznát vesszük a kameráknak, ha például valaki elhagyja egy baleset helyszínét. Segítségükkel felismerhető a rendszám (és így az is, ha lejárt az autó műszakija, vagy ki van tiltva a forgalomból), sőt gyakran az elkövető személye is beazonosítható.
Említette az imént, hogy gyakoriak a KRESZ-be nem tartásából adódó balesetek. Lehet ennek az az oka, hogy kevés a közlekedési tábla, illetve a felfestés?
A forgalomtechnikai szabályozással nincs baj a városban, inkább az a gond, hogy a központban kevés a parkolóhely, és ebből több konfliktus, illetve szabálytalanság is adódik.
A közlekedési szabályokat mennyire ismerjük?
Az esetszámok – több száz szabálysértést vizsgál az igazgatásrendészeti osztály – azt mutatják, hogy jó lenne frissíteni ezeket az ismereteket, mert az emberek nem ismerik kellően a KRESZ-t. A főbb szabályok 1975 óta nem változnak, érdemes elővenni néha a könyvet, és utánaolvasni annak, amiben nem vagyunk biztosak – például: lehet-e járdán parkolni, be lehet-e állni a mozgáskorlátozottak helyére.
Egyre többször tapasztalom Érden, hogy egyesek a főutak kereszteződései közelében úgy állnak fel az útpadkára, hogy a keresztutcából kikanyarodók szabad kilátását akadályozzák. Ez azért több mint bosszantó.
Igen, de mivel ez nem szabálytalan, nem tudunk mit tenni. A jogszabály nem fedi le ezt a helyzetet, így az lenne az optimális, ha a parkolók odafigyelnének arra, hogy ne tegyék beláthatatlanná a kereszteződést.
Említette, hogy a forgalomtechnikai szabályozással nincs baj Érden. Azaz van elegendő tábla – és ezek láthatóak is –, és a felfestésekkel sincs gond?
Ezek rendben vannak. Persze, egyes mellékutcák aszfaltozása miatt megváltozó forgalmi rendhez való alkalmazkodás problémás lehet egyeseknek, de csak addig, amíg meg nem szokták az arra közlekedők. Sok helyen táblákat is kihelyeztek, hogy felhívják a figyelmet a változásra.
Érd a körforgalmak városa. Márpedig ezek jelentősen lassítják a közlekedést.
Igen, és ez jó. Így kevesebb az olyan, keresztirányú közlekedésből adódó helyzet, ami súlyos balesettel végződne. Persze, az autók feltorlódnak, egyidejűleg több szabály is érvényesül, sokfelé kell figyelni – ilyen például a tescós körforgalom. De ahogy tapasztaltuk, ezt is megszokták már az emberek.
Vannak Érdnek olyan pontjai, ahol több baleset történik, mint másutt?
Kifejezett gócpontok nincsenek, de azt azért tudjuk: a Vadlúd–Zámori utak vagy épp a Törökbálinti–Szövő utcák kereszteződésében elég sokszor van baleset. Így van ez az Iparos–Riminyáki–Bajcsy-Zsilinszky utakon is, mivel itt nagyon nagy az átmenő forgalom: több mint tízezer jármű megy végig ezen a tengelyen egyetlen nap alatt. A Balatoni úton még ennél is több, tizenhétezer. Értelemszerűen a közlekedési konfliktusok is gyakoribbak ezeken a helyeken.
A mellékutcák közlekedéséről mit mondhatunk?
Ha földút van, porzik, és aszfaltot szeretnének a lakók, ha aszfalt van, azon túl gyorsan haladnak, ezért sebességcsökkentést kérnek az ott élők. Az lenne az optimális, ha mindenki úgy közlekedne más mellékutcákban is, mint ahogy a sajátjában szokott, mert ami nálam zavaró, az máshol is az. Oda kellene figyelnünk egymásra, és nem csak e tekintetben: vigyázzunk arra is, hogy a kerítésünk előtt lévő növényzet ne akadályozza a kilátást, a közlekedést. Ahol ez a közútkezelőre tartozik, ott mi is jelezni szoktuk a problémát, ha a tudomásunkra jut.
Kerékpáros szempontból mennyire veszélyes a város?
Érden, ha kerékpárral szeretnénk közlekedni, azt a közutakon kell tennünk, kevés a kijelölt bicikliút. Ugyanakkor nincs sok kerékpáros balesetünk, és ami nagyon jó, hogy a kerékpárosok egyre jobban ügyelnek a biztonságukra: aki főutakon kerékpározik, az figyel arra, hogy legyen lámpa a kerékpáron, ő maga pedig bukósisakot, láthatósági ruházatot visel. A „falusi kerékpározás” egyre kevésbé jellemző Érd főútjain.
A gyalogosokkal mennyire vagyunk előzékenyek?
Gyakran tartunk fokozott ellenőrzést a gyalogátkelőhelyeknél, és ezek alapján elmondhahttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg: e téren nincsenek nagyobb gondok. Sajnos előfordul, hogy a zebránál gázolnak el gyalogost, de ritkán. 2021-ben is volt ilyen eset: egy idős hölgyet ütöttek el, komoly következményekkel. Figyelni kell nemcsak az autósoknak, hanem a gyalogosoknak is, mert ahogy mondani szoktam, elsőbbségünk akkor van, amikor azt ténylegesen meg is adják. Ha azt láhttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg, hogy az autós nem fog lassítani, nem lépek le az úttestre, még akkor sem, ha a zebránál állok.
Mi a helyzet az autófeltörésekkel?
Nagyon kevés a gépkocsilopás, illetve -feltörés a területen. Néha-néha előfordul, persze. Ezt is elkerülhetjük azzal, hogy nem hagyunk értékes dolgot látható helyen az autóban.
Az elmúlt években javult vagy romlott a közlekedési morál, már ha egyáltalán változott valamit?
Hiszen több az aszfaltos út, és több a beköltöző is, nagyobb a forgalom a városban. A balesetek száma évek óta stagnál (a 2020-as év volt ez alól a kivétel, mert az a járványhoz köthető lezárások miatt kiemelkedően sikeres volt ebből a szempontból). Ugyanakkor mi, rendőrök úgy érezzük, romlott a helyzet: több a büntetőfékezés, a „majd én megmutahttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg”- attitűdből adódó probléma, és szaporodnak azok az esetek is, amikor a vétkes elhagyja a baleset helyszínét anélkül, hogy vállalná a felelősséget és az okozott kárt. Türelmetlenebbek vagyunk, nincs bennünk tolerancia, és ezt rendőrként akkor is így látjuk, ha a számok nem mutatják.