A környező országok viszonylag gyorsan reagáltak a koronavírus megjelenésekor, és a fertőzés visszaszorítása érdekében úgy döntöttek, bezárják az iskolákat. Bár minden szakértő elismeri, hogy a koronavírus-fertőzésnek a gyerekek immunrendszere ellenáll, csakhogy míg ők lábon kihordják a betegséget, közben észrevétlenül megfertőzhetik a leginkább veszélyeztetett korosztályt, a nagyszülőket.
Szerdán Gulyás Gergely miniszter még azt nyilatkozta, ha bezárnák az iskolákat, a tanulóknak évet kellene ismételniük. Az aznap elfogadott kormányrendeletben a kormány magához vonta az iskolák bezárásáról való döntés jogát. Pénteken reggel Orbán Viktor a tanárok fizetés nélküli szabadságáról beszélt ugyanebben a helyzetben. A két legnagyobb pedagógus-szakszervezet az iskolák bezárását követelte, és cáfolta mind Orbán, mind Gulyás állítását.
Sok találgatás született, miért nem hajlandó bezárni az iskolákat a kormány, a legtöbben azzal magyarázták az intézkedés hiányát, hogy ha 1,2 millió iskolás gyerek egyik szülője kiesik a munkából, akkor a „Magyarország jobban teljesít”szlogen végképp érvényét veszti. A szülők mindenesetre elvesztették türelmüket, és petíciót indítottak az iskolabezárásokért. Végül péntek estére elérkezett a nagy fordulat, a miniszterelnök bejelentette: bezárják az iskolákat, tantermen kívüli digitális munkarend veszi kezdetét március 16-ától.
Az igazgatóknak továbbra is be kell járniuk az iskolákba, a tanárok pedig akár otthonról, akár az iskolából végezhetik az oktatást digitális eszközökkel. Ez ugyan a miniszterelnök szerint is „lehet, hogy döcögni fog”, mivel a távoktatás feltételeit még nem teremtették meg. A kormány különféle akciócsoportokat hozott létre, az oktatással foglalkozó csoport élére Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár került, aki szombaton kiadta a digitális oktatás módszertani ajánlását az iskolák számára. Ez főleg a tanári és szülői körökben sokáig csak szitokszavak kíséretében használt e-Kréta alkalmazására épít.
Hogy ki hogyan értelmezi vagy épp gyakorolja a digitális oktatást, nagyon változó lehet. Az Index cikke szerint Dániában például vannak iskolák, ahol csak képet kell küldeni e-mailen az elkészített házi feladatokról. Romániában és Horvátországban különböző internetes oktatási platformok mellett a köztévében terveznek tanórákat közvetíteni.
Mi a helyzet itthon? A vészhelyzet bejelentését követő sajtótájékoztatón megkérdeztük Aradszki András országgyűlési képviselőt, működőképes lehet-e a távoktatás iskolabezárás esetén. Véleménye szerint az elmúlt 10 évben a kormány sikeresen kiépítette az ehhez szükséges infrastruktúrát az iskolákban. „Az eszközpark az iskolák oldaláról adott, a szülői oldal viszont kérdéses.” Bár szerinte Érden és környékén jól állnak az ország többi részéhez képest anyagilag és infrastrukturálisan a családok.
Megkérdeztük a tanárokat is. A Nemzeti Pedagóguskar véleménye nem túl biztató az Eduline szerint. „A köznevelés nincs felkészülve rá, hogy online tartsák a diákokkal a kapcsolatot. Ez tíz év múlva lehet reális.” Érden akadt olyan pedagógus, aki elmondta, hogy 30 éves pályafutása alatt most először kénytelen erre az útra térni, és fogalma sincs, mi hogyan fog működni. „Eddig az ehhez szükséges infrastrukturális kiépítés nem történt meg. Persze használtuk például a Facebookot, de inkább csak üzenetküldésekre.” Végül volt olyan válaszadónk is, aki azt mondta, a legnagyobb gond nem a digitális technikával van, hanem azzal, hogy az iskolájába járó gyerekek nagy része nem tud meleg ételhez jutni az iskolán kívül.
Sárközi Márta tankerületi igazgató éjszakába nyúlóan ötletelt a pedagógusokkal és intézményvezetőkkel a lehetséges új módszerekről. „Eddig is mindent megoldottunk, most is megbirkózunk a helyzettel. A kérdés inkább az, a szülők hogyan oldják meg” – nyilatkozta.
Megkérdeztük hát a szülőket is. Örültek a távoktatás bejelentésének, bár, hogy lesz-e például fizetésük, dolgozhatnak-e otthonról, azt még nem mindegyikük tudta. „A munkáltatóm keresi a lehetőséget arra, hogy otthon folytassam a munkámat. Akár talál rá megoldást, akár nem, én döntöttem. Számomra a családom egészsége és az élet védelme fontosabb, mint a munkahely.”
A távoktatással kapcsolatban meglepően optimisták voltak a megkérdezett szülők. „A tananyag követése szerintem jól megoldható távoktatásban (lásd magántanulók vagy megváltozott tanrend szerint tanulók esete), internet bevonásával, összevont vizsgákkal.”
A digitális munkarend kapcsán mindenesetre mindenki megmozdult: tankönyvkiadók tették ingyenesen hozzáférhetővé az iskolák számára digitális oktatási csomagjaikat, videómegosztók és digitális platformok ajánlották fel segítségüket. Laptopokat és tableteket gyűjtenek a rászoruló gyerekeknek, hogy ők is tudjanak otthonról tanulni.
Egy optimista pedagógus így nyilatkozott: „Engem ez a helyzet doppingol, hiszen meg kell oldani az oktatást. Nem állhat meg az élet, a gyerekek jövőjéről van szó! Bízom a kollégáimban, akik rendkívül kreatívak, és várom a segítséget, bárhonnan is érkezik!”