22_03_29_erdmost_nincskep

Hagyomány és kreativitás

22_03_29_erdmost_nincskep

Hagyomány és kreativitás

A március 15-iki rajzpályázatnak olyan régi hagyományai vannak a művelődési központban, mint annak, hogy ezeknek az alkalmi rajzoknak előszeretettel választott főszereplői Petőfi, Kossuth és persze huszárok minden mennyiségben. De miért is lenne ez másképp, hiszen a pályázatot az 1848–49-es forradalom és szabadságharc emlékére írják ki évről évre, s amely iránt az érdeklődés töretlen: idén 227 pályázat érkezett, 69 Érdről, a falakra 122 rajz került ki a zsűri – Regős Ágnes képzőművész, rajz- és médiaszakos tanár, Dózsa-Tóth Sarolta vizuális nevelőtanár – döntése alapján. Három korcsoportban összesen 13 díjat osztottak ki a bírálók.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

A pályázat hagyományokról szól ugyan, de ez nem jelenti a megszokottnál való leragadást, a falakra került rajzokon látszik, hogy az alkotók gyakran képesek elszakadni a megszokottól, keresik a téma feldolgozásának új lehetőségeit mind a gondolati tartalom, mind a technikák és az anyaghasználat terén.

Megnyitójában Regős Ágnes is a kreativitást emelte ki, ami nagyon leegyszerűsítve nem más, mint konkrét produktumokat létrehozó folyamat, amelynek lényege az újszerűség és az eredetiség. A kreativitásnak, mint alapvető személyiségbeli képességnek a társadalmi jelentőségét mi sem bizonyítja jobban – hívta fel a figyelmet a szakember –, mint az a megfellebbezhetetlen tény, hogy a tudomány és a technika összes vívmánya, ahogy a művészeti alkotások összessége, tehát minden, amit az emberiség a fejlődése során létrehozott, a kreativitás eredménye. Igaz, korábban e képességet csak az igazán tehetségeseknek, a művészetben vagy a tudományban kimagaslót alkotóknak tulajdonították. Ma már azonban elfogadott, hogy mindenki lehet kreatív, sőt, ezt el is várják mindenkitől: kreatív munkatársakat keresnek a cégek, kreatív eszközöket lehet vásárolni, de főzni is kreatívan illik már. És ebből egyenesen következne, hogy az oktatás is ilyen felnőtteket neveljen, de Regős Ágnes úgy látja, hogy ez nem mindig sikerül, pedig régen bizonyított, hogy a kreativitás megfelelő pedagógia módszerekkel fejleszthető, főleg, ha abból indulunk ki, hogy az aktivitásra és az alkotásra való hajlam az ember egyik meghatározó sajátossága, s minden gyermek potenciális erőforrásokkal rendelkezik ezen a téren. Ahogy ez a pályázatra érkezett munkákon is látszik, például az: milyen hatása lehet, ha a pedagógus megmutatja a gyerekeknek, hogy nem csak ecsettel vagy ceruzával lehet alkotni, hanem szívószállal, gombbal, fonallal és egy sereg más anyaggal is, s ennek nyomán olyan képek születhetnek, amelyek a megszokottól eltérően szólnak a megadott témáról. 

DÍJAZOTTAK
1. korcsoport (6-10 éves): 1. Korbai Gergely (Kápolnásnyék), 2. Tóth Géza (Báránd), 3. Menyhárt Zsombor (Zenta, Szerbia), különdíj: Tuza Csaba (Dorog) és Böde László (Zenta, Szerbia).
2. korcsoport (11-14 éves): 1. Kanda Virág (Debrecen), 2. Kovács Zsófia (Dorog), 3. Babos Kíra (Szombathely), különdíj: Rácz Lili (Debrecen), Kovács Eszter (Debrecen) és Pető Diána (Érd, Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola)
3. korcsoport (15-18 éves): 1. Süli Hanna (Gyomaendrőd), 2. Szőnyi Panna (Komárom)

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email