22_03_29_erdmost_nincskep

Boldogság, gyere az iskolába!

22_03_29_erdmost_nincskep

Boldogság, gyere az iskolába!

Három napos ingyenes, akkreditált pedagógusképzésben részesülhetett - egy országos áruházlánc támogatása jóvoltából teljesen ingyen – az érdi Bolyai János Általános Iskola teljes tantestülete. Ami még talán nem lenne olyan nagy szó. Csakhogy az alsós tanítók és felsős tanárok azt sajátították el a Jobb Veled a Világ Alapítvány képzésén, hogyan lehet megtanítani a boldogságra a gyerekeket az iskolában, a boldogságórák keretében.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

2012-ben az ENSZ közgyűlése határozatban rögzítette, hogy „az emberi lét alapvető célja a boldogság keresése”, és felszólította a tagországok kormányait, hogy igyekezzenek olyan intézkedéseket hozni, amellyel növekszik lakosainak boldogságindexe. Közben az Egészségügyi Világszervezet egyik friss felmérése szerint 2020-ra a depresszió lesz a legnagyobb népegészségügyi probléma.

-Nagyon fontos, hogy már gyermekkorban megtanítsuk a pozitív életszemléletet, hiszen a gyerekeknek is rengeteg problémával kell megküzdeniük nap, mint nap, még ha ezek kisebbeknek is tűnnek a mieinknél – magyarázza a három napos képzést vezető Dezső Anita, a Jobb Veled a Világ Alapítvány boldogságóra trénere. – A boldogságórák nem problémamentes életmodellt állítanak a fiatalok elé, hanem egyik céljuk éppen az, hogy megmutassák a diákoknak: igen, problémák léteznek, de meg lehet őket oldani – teszi hozzá a tréner.

A pozitív pszichológiára épülő, és az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának munkatársai által kidolgozott módszertan már egészen óvodáskortól az érettségiig nyújt kapaszkodót a pedagógusoknak, hogyan lehet a gyerekekben tudatosítani azokat a technikákat, amivel derűsek és boldogok, kiegyensúlyozottak lesznek, vagy épp megértőbbek és figyelmesebbek társaikkal és szüleikkel. Az órához megjelentek könyvek, munkafüzetek, kártyák, színezők, és még egy tucatnyi segédlet, amelyekkel a gyerekek életkorának megfelelően dolgoznak fel olyan témákat, mint például a hála, a boldogító jó cselekedetek vagy a megküzdési stratégiák.

-Ez az 5. tanév, amikor hivatalosan zajlik a program, és 100.000 gyerek, 6000 pedagógus csatlakozott a programhoz az elmúlt öt év alatt – mondja Dezső Anita. – Már három éve méri a képzés eredményeit az ELTE Pozitív Pszichológia Tanszéke, és ezek magukért beszélnek. A boldogságórákon résztvevő gyermekek önbizalma nőtt, társas kapcsolataik bensőségesebbé, jobbá váltak, és fejlődött problémamegoldó képességük is. Az egyik kisfiú úgy fogalmazta meg a tapasztalatait, hogy mióta boldogságóra van náluk, azóta beköltözött a szeretet a tanterembe. A gyerekek nagyon érzik ennek a pozitív erejét, és ők maguk kérik, hogy legyen megint boldogságóra. Ez pedig biztosan hatással van a szüleikre is, hiszen most már egyre több felnőtt keres fel bennünket azzal, hogy nekik mikor tartunk ilyen programot – teszi hozzá a tréner.

Paraszthy Ildikó, a Bolyai tanítója, aki elsőként végezte el a képzést még korábban, már két éve tart boldogságórákat az osztályának Tapasztalata szerint a diákok imádják ezeket az órákat, mert bár kötetlenebbek, de a mindennapi életük során felbukkanó kérdésekre vagy épp nehézségekre kaphatnak itt válaszokat, illetve stratégiákat. A program csökkenti a tanulók szorongását, miközben erősíti önbizalmukat, így nemcsak kiegyensúlyozottabbá válnak, de az iskolában is jobban teljesítenek.

A tanító ott jártunkkor büszkén újságolta, hogy mivel helyben van a továbbképzés, ezért rengeteg kolléga: 16 pedagógus vesz azon részt. A tanároknak pedig nagyon jó visszajelzései vannak a programról, úgy érzik, igazán hasznos időtöltésnek bizonyul ez a három napos továbbképzés, ami alatt rengeteg új, a tanórákon is hasznosítható technikát és módszert sajátíthatnak el.

-A boldogságot nem csak különálló órán lehet tanítani, a boldogságórák elemei bármilyen szakórára bevihetőek és felhasználhatóak, etikaórán adja magát a téma, de vannak például boldog matematika órák is. Csak a tanár kreativitása szabhat határokat annak, hogy az ő osztályában ezt hogyan tudja alkalmazni – teszi hozzá a pedagógus.

A Jobb veled a Világ Alapítvány boldogságóra trénerei januárban 15 intézményben tartottak továbbképzéseket, ezek egyike volt az Érdi Bolyai János Általános Iskola. A képzésen részt vevő pedagógusok a tanfolyam végén oklevelet kapnak, és a második félévben valószínűleg még több osztályban és még több óra keretébe kerülnek majd be az itt elsajátított módszerek.

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email