A Google igyekszik biztonságossá tenni a közlekedést

Az autós útvonaltervezések nagy része már nem az autókba integrált vagy a külön használt GPS-kütyükkel történik. Ezt a Google igyekszik is kihasználni és minden lehetőséget megragad, hogy az okostelefonos Google Térképet még több újdonsággal vértezze fel.

Ha beülünk az autóba és ismeretlen helyre indulunk, akkor az útvonal megtervezését már általában otthon megtesszük. Erre a legjobb megoldás az okostelefonos Google Maps, melyben az így megtervezett útvonalat el is menthetjük, így a kocsiba ülve induláskor már nem is kell bajlódni a címekkel.

Sőt, ha nem akarjuk a mobil internetünket használni, akkor az így lementett útvonalat akár le is tölthetjük még este otthon wifi segítségével a telefonunkra. Így aztán menet közben offline is navigálhatunk.

Miután a Google erősen piacvezető szerepet tölt be (nem csak) az autós navigálás területén, nem csoda, hogy az autókba épített hiper-szuper multimédiás egységek is már inkább abban merülnek ki, hogy okostelefonunk képét tükrözhetjük az autó kijelzőjére, vagy jobb esetben már maga a jármű Android Auto funkcióval érkezik.

És akkor azt még nem is említettem, hogy ugye a Google Térkép mellett ott van a Waze is, mely szintén a Google berkein belül segíti az autósokat.

A Google figyeli a balesetveszélyes utakat

A Google pár hete jelentette be következő nagy fejlesztését, mellyel navigációja megpróbálja majd leterelni az autósokat a balesetveszélyesnek tűnő utakról. Az ehhez szükséges adatbázist mi magunk, közlekedők szolgáltatjuk majd, mint minden eddigi esetben is, amikor például a Google a térképen az utak forgalmának sűrűségéről informál minket. 

Az új funkció például azt figyeli, melyik úton vagy útszakaszon gyakoribb az átlagnál a vészfékezéses esetek száma. Az így összegyűjtött adatok alapján az ilyen útszakaszokat idővel potenciálisan veszélyesnek fogja titulálni, és megpróbálja biztonságosabbnak tűnő utakra terelni róluk a járművezetőket.

A Google az elemzéseket a telefonokba szerelt szenzorok által generált adatokból tudja értelmezni. Ilyenek például a gyorsulásmérők és a giroszkópok, melyek segítenek meghatározni, hogy mikor következik be hirtelen lassulás, mely lehet egy potenciális vészfékezés is. 

Ugyanakkor azt maga a Google is elismeri, hogy kizárólag a szenzorokra támaszkodni kockázatos dolog, pusztán azért, mert sok olyan körülmény létezhet, mely hirtelen fékezés hatását érzékeltetheti. Ilyen lehet például az is, ha valaki egyszerűen bedobja a telefonját a pohártartóba. Ezt érzékelheti a telefon úgy is, hogy vészfékezés történt, mely hamis következtetéseket generálhat.

Az ebből fakadó hamis riasztásokat és pontatlan információkat a Google egy intelligens rendszer segítségével dolgozza fel. Ha egy hirtelen fékezést jeleznek a telefon érzékelői, a Google új AI-alapú rendszere megnézi, hogy mi történt pontosan a Google Mapsen és feltérképezi, hogy hirtelen lassul-e az útvonal mentén a forgalom.

A többi közlekedő autós információi alapján és a mesterséges intelligencia segítségével a Google rövid időn belül képes lesz kiszűrni a balesetveszélyes útszakaszokat.

A Google szerint ha sikerül megfelelően implementálni a funkciót, és persze a sofőrök megfogadják a navigáció tanácsait, akkor évente több millióval is csökkenhet a vészfékezések száma, ezáltal pedig kevesebb lehet a balesetek száma is.