delikorvasut11_20210223_0

Elkezdték a déli körvasút harmadik vágányának megépítését

delikorvasut11_20210223_0

Elkezdték a déli körvasút harmadik vágányának megépítését

Mit jelent ez az érdiek számára? Csupa jót hosszú távon, illetve alkalmanként több kalamajkát a befejezésig.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Január közepén elkezdődött a déli körvasút fejlesztésének következő üteme, amely a vasúti pálya átépítését kettőről három, néhol négyvágányosra bővítését célozza, jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM).

Mit jelent a dél-budaiak számára, akik ellenezték a projektet amiatt, hogy sok fát kell kivágni? A hazánkban szokásos eljárást: a tiltakozás jogállamhoz nem méltó elfojtását.

És mit jelent Érdnek?

Jó lesz, hogy Ferencváros és Kelenföld állomások között megújul a vasúti pálya, és két új vasúti megálló létesül: Nádorkert néven Budán, Közvágóhíd elnevezéssel Pesten. Az összekötő vasúti hidat már korábban újjáépítették, és két vágány helyett három halad át rajta, de a fák védelme miatt a Kelenfölddel való kapcsolat nem tudott létrejönni. Novemberben azonban megszületett a döntés, hogy a lakossági tiltakozást legyűrve a projekt megkapja a környezetvédelmi engedélyt.

A munkálatokkal kapcsolatban az ÉKM, illetve a MÁV a lakosság megértését, türelmét és bizalmát kéri, amire szükség is lesz, hiszen most először zárt mobilkerítés épül, majd a MÁV területén található növényzetet vágják ki. Ezt követően olyan fák is sorra kerülnek, illetve jó esetben megkísérelik az átültetésüket, amelyek a töltés oldalában, a Hamzsabégi park szélén találhatók. Ezeknek, illetve a Bartók Béla út és a Szerémi sor közötti fáknak a pótlására mintegy 2000 előnevelt fát kell ültetnie a kivitelezőnek.

A most bejelentett munkálatok hétfőn kezdődnek. A zárt mobilkerítés építése a tervek szerint február 7-ig tart, akárcsak a bozót- és cserjeirtás, illetve a gyomfák kivágása MÁV-területen.

A minisztérium közleménye hangsúlyozza, hogy a déli körvasút fejlesztésének célja, hogy a vasút, mint a leginkább fenntartható és környezetbarát közösségi közlekedési mód Budapesten, az elővárosi, valamint az országos és a nemzetközi forgalomban is versenyképes alternatívája legyen az autózásnak. A beruházás révén javulnak a közlekedési kapcsolatok, csökken a zajterhelés, az illegális és balesetveszélyes átjárási útvonalakat pedig új, biztonságos átjárók váltják fel.

A déli körvasút fejlesztéseként tervben van egy különszintű vasúti keresztezés Ferencváros állomás területén és egy zöldfolyosó Budán, a sínek mentén, végig a Dunáig.

A déli körvasút projekt kétségkívül hozzájárul az agglomerációs közlekedés fejlesztéséhez és Budapest szűk vasúti áteresztő-képességének javításához, Érdnek tehát kifejezetten jó, erősíti meg Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke. Ugyanakkor nem biztos, hogy most ez a legidőszerűbb és legfontosabb vasúti fejlesztés, hiszen számos probléma van a vasúti közlekedésben, elsősorban azokat kellene megoldani, hangsúlyozza a szakember.

„A MÁV nagyon nehéz helyzetben van, most zártak be tíz mellékvonalat. Az Érdről vonattal közlekedők számára már az is minőségi javulást jelentene, ha több emeletes vonat járna ezen a vonalon. A harmadik vágány jelentőségét csökkenti az is, hogy megépítésének a környezetvédők tiltakozása ellenére Dél-Buda egy fontos zöldfelülete látja kárát, holott lehetőség lett volna a megvalósítás környezetvédelmi szempontú áthangolására. Az is sajnálatos, hogy a kapacitások jelentős részét leköti majd a teherfuvarozás, miután nem sikerült a Magyarország keleti és nyugati határa közötti gyors összeköttetést megteremtő V0 vasútvonalat időben és megfelelő módon megépíteni. Hozzáteszem, önmagában egy vasútvonal megépítése nem csökkenti az autóforgalmat, ugyanis a ráhordást is biztosítani kell, hiszen nem mindenki a vasút közelében lakik.”

A Levegő Munkacsoport adatai szerint az agglomerációból a fővárosba irányuló személygépkocsi-forgalom meghaladja a napi 300 ezret, ebből csak az M1-M7 irányban a kétirányú forgalom meghaladja a 70 ezer járművet, ebben a tehergépkocsik is benne vannak. Mivel a déli körvasút harmadik vágányának megépítésével több vonatot lehet átengedni a Dunán, remélhetően újabb járatokkal sűrűsödik az Érden átmenő Z40-es vonatcsalád a pusztaszabolcsi vonalon, és újabb közvetlen vonatok is járhatnak majd Érd és Pest különböző részei között. Ennek örüljünk. Már csak el kell vergődnünk valahogyan a vonatokig.

Fotó: archívum; Nemzeti Közlekedési Központ

További cikkeink

További cikkeink

Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében óvodai dajka
Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében pedagógiai asszisztens

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email