Idegen nyelv, pénzügyi ismeretek, matematika, biológia, történelem, idegen kultúrák – csak néhány azokból a témakörökből, amelyekből izgalmas videókat láthatunk a TikTok nevű közösségi felületen.
A videók között rálelhetünk Petőfi Sándorra, aki saját életéről tanít, egy 84 éves holokauszttúlélő néni az auschwitzi haláltáborbeli időket meséli el a videókban, de hasznos matek-tippeket, izgalmas fizikai és kémiai kísérleteket, sőt, autóvezetési tananyagokat is találunk a csatornák között.
Ennek ellenére, a magyar felnőttek döntő többsége, így a szülők is, egyelőre tartózkodóak a platformmal kapcsolatban. Ennek az oka valószínűleg, hogy a TikTok bugyuta táncikálós videókkal indult annak idején, és sokakban rögzült ez a kép.
„Mára azonban az építő jellegű tartalmak és a minőségi szórakoztatás vette át az uralmat, ráadásul a TikTok egyre szigorúbban szűri a káros vagy nem gyermekeknek való videókat is. Sokan nem tudják, de az alkalmazásban szülői korlátozó funkció is van, beállíthatjuk, hogy mit ne dobjon fel a gyereknek a feed, de azt is, hogy mennyit pörgetheti az app-ot naponta” – árulta el Soós Dávid, a TikTok Production tulajdonosa.
A tartalomgyártó cég szándéka, hogy megmutassa, a platformot értéképítésre is használhatjuk. Nem titkolt céljuk, hogy a felnőttekhez is közelebb hozzák ezzel a TikTok-ot, hiszen egy jól tájékozott, tiktokozó felnőtt a saját gyerekének is sokkal könnyebben segíthet eligazodni a közösségi média útvesztőiben.
Mint hangsúlyozta, minden hónapban újabb társadalmi szerepvállalás mellett elkötelezett tartalmat szeretnének publikálnak, mindig egy-egy sokakat érintő problémát boncolgatva.
A kampány első videójának témája az iskolai bántalmazás. Ugyanis az UNICEF Magyarország felmérése szerint a helyzet sokkal rosszabb, mint azt gondoltuk volna. A magyar tizenévesek 85%-a már legalább egyszer megtapasztalta az iskolai erőszak valamelyik formáját.
A bullying a mai világban még inkább elharapódzott, hiszen már digitálisan is áldozataivá válhatnak a gyerekek. „Sajnos a TikTok-on is jól látható, hogy minél több emberhez elérsz, úgy megszaporodnak a negatív visszajelzések, ezeket pedig meg kell tanulni kezelni már kiskorban is” – mondta el Soós Dávid, a TikTok Production tulajdonosa.
Mint azt Soós Dávid kiemelte, ő a tökéletes példa, hiszen gyerekkorában mindkét oldalt megismerte.
„Sokszor váltottam iskolát, ezért általában én voltam az új gyerek, akit szívatni kellett, egy idő után pedig átestem a ló túloldalára. Piszkáltak a nevem miatt is, az anyagi helyzetünk miatt is. Rossz volt az is, amikor engem bántottak, de a másik oldal is nagyon rossz volt”
– fogalmazott, egyúttal hozzátette, hogy az akcióval más cégeket is arra buzdítanak, hogy bátran kiálljanak a bullying ellen.
A TikTok népszerűsége egyébként az oldal 2017-es indulása óta töretlen. Egy friss felmérés szerint a 4 és 18 év közötti gyerekek naponta átlagosan 91 percet töltenek el rajta. A tiktokozó diákok több, mint 60%-a szerint a rövid videók segítenek a tanulásban és a házi feladat elkészítésében is, tehát edukációs céllal is pörgetik a feed-et, nem csak a szórakozás miatt.