Egy átlagos, őszi hétköznap délután hirtelen taxira lett volna szükségem. Én naiv, először a taxidrosztnál próbálkoztam, de mivel egyetlen autó sem állt a taxiknak fenntartott területen, elkezdtem hívogatni az érdi szolgáltatókat. Ötöt hívtam fel egymás után. Négyen vették fel, egyik sem vállalta a fuvart. (Az ötödik tizenkét óra múlva hívott vissza.) Hogy miért nem vállalták? Egyikük Százhalombattán dolgozott, a másik foglalt volt épp, a harmadik Pesten dolgozik, de csak éjjelente.
Az utat végül megoldottam busszal, de a kérdés nem hagyott nyugodni: mi történt az érdi taxikkal? Miért nincs egy sem a droszton, és miért nem tudok hívni nemhogy éjszakára, de már nappalra sem autót?
Arra is gondoltam, hogy csak én jártam így. Pechem volt. Vagy csúcsidő. Megkérdeztem hát olvasóinkat az ÉrdMost facebook-oldalán, nekik mi a tapasztalatuk az érdi taxikkal. Sokan, sokféle élethelyzetet meséltek el, amikor taxira lett volna szükségük, de… A történet szinte mindig úgy végződött, hogy nem kaptak autót.
Íme pár sztori, a teljesség igénye nélkül:
Amikor sürgős: „Nekem a múltkor a hatodik telefonra jöttek ki (előtte mindegyik elutasított, nem dolgozik, fuvarja van stb.). Autó szervízben volt, családtagom lett rosszul, érte kellett volna mennem. De nem tudtak küldeni senkit sem.”
Amikor rád esteledik: „Négy taxist hívtam fel, akik ’0-24-ben állnak az érdi pógárok rendelkezésére’. 20:30-kor senki sem vette fel a telefont, és még csak vissza sem hívott. Úgyhogy: vagy van autód, vagy este 8 után megszívtad, és mehetsz gyalog.”
Amikor mozgáskorlátozott vagy: „Mozgáskorlátozottként az állapot már évek tulajdonképpen az, hogy nincs taxi, pláne, ha valami segédeszközt is kellene vinni (pl. összecsukható rollátor). Az ár már korábban is horror volt.”
Amikor bulizol: „Ha elmegyek iszogatni valahova Érden belül, komoly logisztika, hogy jutok haza. Múltkor Martonvásáron voltunk (messze a vonattól). Felhívtam több taxist. Mindenki Pestről jött volna egy vagyonért.”
Amikor környezettudatos akarsz lenni: „Úgy gondoltam, nem terhelem még egy autóval az érdi utakat, mivel munkába gyalog járok, minden mást meg megoldok busszal. Na de az elég kellemetlen, amikor az ember beteg, ne adj isten, nem tud járni, mert kiment a bokája, és el kéne menni orvoshoz. A 3 telefonszámból, amit talál az ember a neten, 2 fel se veszi, az egy, aki felveszi, nem tud jönni pár órán belül, szóval, ha valami bajod van, akkor jóccakát.”
Amikor önzetlenül segítesz: „A Shell kútnál lerohadtam a kocsival éjjel, mire nekiáltam volna taxi után kutakodni, két nagyon cuki fiatalember felajánlotta, hogy hazavisz bennünket, el is fogadtuk, jót beszélgettünk. Olyan is volt, hogy itt a csoportban keresett valaki taxist, nem talált, és mivel idős hölgy orvoshoz akart bejutni, végül én ültem kocsiba, vittem el saját költségemen, nyilván nem fogadtam el érte semmit.”
Többen azt javasolták, hogy hívjunk applikáción keresztül taxit valamelyik autómegosztó szolgáltatótól. „Bolt mostanában ritkán jár erre, de kifogható, múltkor viszont az Uber 10 perc alatt kiért, abból több kocsi van errefelé. Többi társaság és a helyi taxi esélytelen” – írta egyik olvasónk.
Ezzel csak az a baj – vetették ellen többen – hogy az autómegosztók appjain keresztül nem rendelhetünk előre, megadott időpontra autót. Szóval ez a rendszer sem tökéletes…
Van viszont egy megoldás, ami mindent visz:
„Én úgy szoktam csinálni, hogy rendelek egy pizzát, és a futár némi borravalóért hazavisz.”
És igen, ez tényleg működik, állítja olvasónk, aki arra buzdít, próbáljuk csak ki, és majd meglátjuk, milyen jó fejek a futárok.
Aki nem vágyik pizzára, budapesti taxitársaságtól is hívhat autót.
Ilyenkor jó tudni: ha csak Érden belül szeretnénk mozogni, mondjuk lejutni a szakrendelőbe (azért ezt a példát választottam, mert a minap láttam megállni egy Főtaxit a Romics előtt), akkor bizony kiszállási díjat kell fizetnünk, ha az autó Budapestről érkezik értünk.
A kiszállási díj nem fix összeg – tudtuk meg az egyik budapesti szolgáltató diszpécserétől –, attól függ, mennyit mutat a taxióra, amit a Budapest határát jelző táblánál kapcsolnak be a sofőrök.
Ha Érdre hívjuk az autót, de a fővárosba utazunk, nincs kiszállási díj (érdemes megjegyezni, hogy a Liszt Ferenc repülőtér is Budapestnek számít, legalábbis a Főtaxi segítőkész diszpécsere szerint). Fővárosból jövő taxinál számítanunk kell arra is, hogy idő, amíg az autó kiér értünk. Így ha előre tudjuk, hogy szükségünk lesz rá, jobb előre, időpontra megrendelni a szolgáltatást.
De miért, kérdezik joggal olvasóink, miért kell nekünk a fővárosból hívni autót? Nem éri meg Érden érdi taxit üzemeltetni?
Itt is a kereslet-kínálat elve működik – mondta erre vonatkozó kérdésemre az egyik érdi taxis. Átlagos hétköznap délutánon beszélgettünk telefonon. „Ma be van állítva négy autónk, és ön az első az elmúlt három órában, aki telefonált” – jegyezte meg.
Szerinte az a gond, hogy a Bolt, az Uber, illetve a fővárosi taxik fölözik le a forgalmat.
„Pár éve jöttünk Érdre, több autóval. Egy rendelet szerint Érden csak érdi taxis szolgáltathat, Budapesten csak budapesti. Ha tehát a fővárosból egy pesti taxi hoz haza valakit, amikor felszabadul az autó, nem vehet fel Érden másik utast. Ennek a kikötésnek nagyon egyszerű oka van: az érdi taxis Érden adózik, a budapesti pedig a fővárosban” – magyarázta taxisunk.
Félreértések elkerülése végett: telefonon, applikáción bárhonnan hívhatunk taxit, Százhalombattáról, Ercsiből, Budapestről, ahonnan teszik. De a droszton csak érdi taxi állhat és vehet fel utast, és fővárosi taxi nem közlekedhet városunkban szabad jelzéssel. Elvileg.
„Sajnos, ezt a rendeletet sokan nem tartják be, ezért a megrendeléseink 70-80 százalékban visszaestek. Így kiszedjük Érdről az autóinkat, és átküldjük Budaörsre, Törökbálintra, Diósdra és Budapestre” – fűzte hozzá.
A taxihelyzetre rákérdeztünk a városrendeszetnél is. Mint megtudtuk, a taxisok területekre szereznek engedélyt, és Érden valóban csak az érdi székhelyűek kaptak zöld utat. A megyében egyébként csupán pár olyan település van, ahol csak helyiek szolgáltathatnak, máshol nincs ilyen kikötés.
Mint megtudtuk, a városrendészet munkatársai azt ellenőrzik a droszton, hogy az ott álló taxisnak van-e az önkormányzat által kiadott közterület-foglalási engedélye.„Hétköznaponként 8 és 16 óra között két alkalommal kanyarodunk arra, de még érdi taxi sem áll ott, nemhogy idegen” – tették hozzá.
Hozzátartozik, hogy a városrendészet csak munkaidőben dolgozik, és csak a droszton ellenőriz, akkor is csak a közterület-foglalási engedély meglétét. A máshol várakozó taxisokat esélyük sincs elkapni.
„Érdre hozhat bárki utast, nyugodtan állhat és várhatja az ügyfelet bármelyik sarkon. Az applikációk még könnyebbé teszik a dolgot: a taxis megáll valamelyik kis utcában, és amikor valaki az interneten keresztül járművet keres, simán megtalálja. Nekünk nincs jogunk applikációkban ellenőrizni senkit, ugyanis nem nyomozó hatóság vagyunk” – tette egyértelművé a helyzetet a városrendészet.
Vonjuk hát le a konklúziót: Érden a hagyományos drosztos taxizásnak befellegzett, telefonon a fővárosból érdemes hívni autót, de számolnunk kell a kiszállási díjjal. Ha ezt elkerülnénk, használjuk az autómegosztók applikációit. Vagy rendeljünk pizzát, és bízzunk benne, hogy a futár hazavisz.