ajandekozaspixabayAK

Nem tetszik az ajándék? Ezt érdemes tudnia, ha visszavinné

ajandekozaspixabayAK

Nem tetszik az ajándék? Ezt érdemes tudnia, ha visszavinné

A kereskedő még blokk ellenében sem köteles visszavenni a hibátlan terméket.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Van-e olyan boldog földi halandó, akinek soha nem okozott csalódást karácsonyi ajándék? Valószínűleg nincs. Nekem két karácsonyomat is szomorúra színezte egy-egy ilyen eset.

Az első alkalommal még gyerek voltam, nagyon vágytam egy tévéfocira, és a mai elektronikus játékok szocialista őse meg is érkezett a fa alá – gyári hibásan… Egész este próbáltuk beüzemelni, hasztalan, és de messze volt az újév, amikor reklamálni lehetett.

A másik eset már felnőtt koromban esett meg, várva vártam egy könyvsorozat friss kötetét, helyette az ajándékozó az előző részt vette meg, ami már megvolt.

Ez, persze, csak bosszúság, és a könyv, edénykészlet, pulcsi visszavihető, cserélhető – legalábbis mi így hisszük.

Csakhogy a valóság más. A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete részletesen foglalkozik a karácsonyiajándék-visszavivős (aki tud erre valaki szebb, jobb kifejezést, írja meg) esetekkel.

Engem is meglepett, de a cikk szerint már 20 éve nincs olyan szabály, ami arra kötelezné az üzleteket, hogy egyébként hibátlan árut visszavegyenek. Szerencsére egyre több üzlet követi azt a külföldi modellt, hogy visszaveszik ezeket a termékeket is, (fontos!) nyugta ellenében.

Az egyesület összeállított egy táblázatot is arról, hogy a nagyobb kereskedőknél mi az erre vonatkozó gyakorlat. Az általuk vizsgált ötven üzlet 30-60 százaléka visszaveszi a használatba nem vett árucikket, a vételárat pedig visszaadják, de előfordulhat az is, hogy levásárolhatóvá teszik a visszavitt termék árát.

Vizsgálatuk szerint a ruházati áruházak, valamint a hiper- és szupermarketek száz százaléka, illetve – némi megkötéssel – a parfümériák és barkácsáruházak is nyitottak a pénzvisszafizetésre, míg a könyvesboltokban egyáltalán nem jellemző ez a lehetőség.

Kérdés az is, hány napig vihetjük vissza a terméket. Itt nagyon nagy a szórás: a három naptól a 730 napig is terjedhet ez az időszak, de van olyan üzlet is, ahol nem szabnak időbeli korlátot. A leggyakoribb a harminc napos határidő.

Ahol nincs mód a pénz visszakérésére, vagy a levásárlás/utalványra cserélés lehetőséget választjuk, szintén lényeges lehet ennek határideje. A szórás itt is 3 nap és 2 év között alakul, a többség itt is a harminc napot biztosítja.

Fontos, hogy vannak olyan termékek, amelyeket nem cserélnek/vesznek vissza, higiéniai okokból (például alsónemű, fülhallgató), és sokszor nem él a cserelehetőség vagy visszavétel akkor sem, ha olyan termékről van szó, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, illetve a személyére szabtak – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédő Alapítvány, amely kitér az online vásárolt termékek esetében biztosított elállásra is.

Az interneten megrendelt termékekre 14 napos indokolás nélküli elállási joga van a vásárlónak függetlenül attól, hogy kiszállítással vagy személyesen vették át azt.

Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók a hazai e-kereskedőknek 14 napon belül visszaadhatják a terméket, ám a visszajuttatás költsége ez esetben őket terheli (hacsak a bolt ezt nem vállalja át). Ilyenkor a kereskedő visszafizeti a vételárat.

Tudni kell, hogy az elállási jog sem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik, pl. koncert- vagy fesztiváljegy, élelmiszer, kibontott csomagolású CD, DVD, szoftver vagy letöltött számítógépes programok esetén.

Az elállási jogot sajnos nem minden eladó esetében tudjuk érvényesíteni, ezért is hangsúlyozzák a hatóságok, érdekvédelmi szervezetek oly sokszor, hogy csak megbízható, elérhető kereskedőt válasszuk, akinek a neve, székhelye, adószáma, elektronikus levelezési címe, további elérhetősége (például telefonszám vagy elektronikus bejelentőlap) fel van tüntetve a weboldalán.

Ezek elengedhetetlenek, ha bármely okból szükséges a kapcsolatfelvétel, panaszügyintézés. Nélkülük a vásárló nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem fogja tudni érvényesíteni fogyasztói jogait.

Panasz esetén érdemes először a kereskedőhöz fordulni. Abban az esetben, ha a problémát nem sikerül a vállalkozásnak orvosolnia, vagy azzal a fogyasztó nem ért egyet, számos intézményhez fordulhat segítségért, például a lakóhelye szerint illetékes járási hivatalhoz.

Ha a kereskedő internetes vásárlás esetén nem fogadja el a fogyasztó elállási szándékát, békéltető testülethez vagy bírósághoz fordulhatunk.

És mi a helyzet a garanciával, jótállással, szavatossággal? Ezt is jó tudni, hiszen van, amikor nem egy kifogástalan, csak nem passzoló terméket szeretnénk visszavinni, hanem egy sérült, hibás, nem működő árucikket.

2021 január 1-től teljesen új, a vásárlók számára kedvezőbb jótállási szabályok vonatkoznak a legtöbb termékre. Az új szabályok a drágább gépekre jóval hosszabb garanciaidőt biztosítanak, és nem mellékesen a fenntarthatóbb gazdaság térnyerését is elősegítik.

Arra ösztönzik ugyanis a gyártókat, hogy megbízható, hosszú ideig jól működő gépeket hozzanak forgalomba, ezzel is csökkentve az elektronikus hulladékok mennyiségét.

Az új, sávos jótállás:

A 10-100 ezer forintért megvásárolt termékekre legalább 1 év jótállást kell vállalni.

A 100-250 ezer forintért megvett termékek esetében legalább 2 év a garancia.

A 250 ezer forintnál drágább termékek esetében minimum 3 év a jótállási idő.

Fontos, hogy minőségi kifogás esetén a vásárlástól számított egy éven belül nem  vásárlónak, hanem a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája a gyártáskor keletkezett-e, vagy nem rendeltetésszerű használatból ered.

A vételárat bizonyos esetekben a szavatossággal érintett termékeknél (ilyenek pl. a ruhák, cipők, 10 ezer forintnál olcsóbb műszaki cikkek) vissza lehet kérni már az első javítás vagy csere után.

A szavatosságot nem szabad összekeverni a jótállással (azaz hétköznapi nevén a garanciával).

A szavatosság lényege, hogy az eladó vállalkozás „szavatolja”, hogy olyan terméket értékesített, amelynek nem volt olyan hibája, amely csak az eladás után, a későbbi használat során derült ki. (Ezt egyébként sokszor rejtett hibaként szokták emlegetni.)

A jogszabályi előírások szerint a szavatosság alapvetően két év, az első hat hónapban az eladó vállalkozásnak kell szakvéleménnyel bizonyítania, hogy a hiba nem gyári eredetű. Amennyiben szakértői véleményre van szükség a vita elbírálásához, akkor annak költségeit az első hat hónap során az eladó vállalkozásnak, az azt követő időszakban pedig a vevőnek kell fizetnie.

Négyféle megoldás van a szavatossági igény érvényesítésére: 1. a termék javítása, 2. a termék cseréje, 3. árleszállítás, 4. szerződéstől való elállás, ami a vételár visszatérítésével jár. Javítás vagy csere esetén a terméknek a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a szavatossági igény elévülése újból kezdődik.

Részletesebben a szavatosságról itt olvashatnak.

Fotó: Pixabay

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email