parkolás

Július 1-jétől fizetős a fővárosi P+R parkolók használata

parkolás

Július 1-jétől fizetős a fővárosi P+R parkolók használata

Nincs okuk az ingázóknak siratni az ingyenes kelenföldi parkolás megszűnését. Elmagyarázzuk, miért.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Pénzbe kerül az érdiek által előszeretettel használt Kelenföldi pályaudvar mellett levő Őrmező P1, P2, valamint az Etele tér P1, P2 parkolók használata is. Ezek a 4-es metró beruházása keretében létesültek, uniós támogatással, összesen 1453 várakozóhellyel.

Az EU-s támogatás feltétele az volt, hogy a parkolók öt éven át térítésmentesen üzemeljenek. Ez az időszak a négy P+R parkolóra vonatkozóan 2022. november 17-én véget ért, és a Fővárosi Közgyűlés úgy döntött, hogy július 1-jétől fizetni kell az autósoknak. Az indoklás szerint, mivel azt tapasztalták, hogy a parkolókat nemcsak P+R, hanem üzleti célokra is használták, valamint a környékbeliek is ott tárolták az autóikat, a díjfizetés bevezetésével tehát a parkolók valóban P+R funkciót tudnak majd betölteni. Ilyenformán tehát az intézkedés az agglomerációból ingázók érdekeit szolgálja.

A használat díja nem horror magas összeg: 6 – 22 óra között alkalmanként 350 forint, 22-től 6-ig óránként 105 forint.

A közlekedéssel foglalkozó civil szervezetek – például a Közlekedő Tömeg – régóta javasolják a díjfizetés bevezetését. Arra hivatkozva, hogy az eredeti cél – a budapesti belváros forgalmának csökkentése – nem teljesülhet, ha hely hiányában nem lehet megállítani Budapest kapuiban a naponta ingázók áradatát.

„Az 1500 parkolóhely kihasználtsága még az éjszakai órákban is jelentős – írta posztjában a civil szervezet 2018 szeptemberében -, tapasztalataink szerint 30-40%-os. A tárolt járművek között egyaránt találunk autókereskedésből hely hiányában kiszorult eladó autót, pizzafutárt és hasonló, üzleti vállalkozás céljából tartott gépkocsit, illetve a szomszédos lakótelepek lakóinak járműveit.”

Ennek ellenkezőjéről pedig az ott lakók számoltak be a kommentekben, miszerint a lakótelep parkolóit viszont a P+R utasok autói foglalták el. A keresztbefoglalás nyilván természetes velejárója egy ilyen helyzetnek. 2018-ban többen javasolták a helyzet megoldására, hogy a kerület vezessen be fizetős parkolást a nem ott lakók számára, de ez nem valósult meg.

A civilek azt is javasolták, hogy „amennyiben az adott jármű 2:00 előtt hajtott be a parkolóba, és reggel 7:00 után hagyja el azt, úgy a parkolásért 1500 Ft felárat fizessen. Ezzel minden járműtulajdonos ösztönözve lenne arra, hogy még a reggeli csúcsforgalom előtt elhagyja a parkolót, helyet adva azok számára, akiknek az valóban készült: a metróhoz érkező ingázóknak.” Ez a javaslat sem valósult meg végül.

A kommentelők közt persze több volt, aki méltánytalannak tartotta a fizetőssé tételt. Akadt, aki arra hivatkozott, hogy ilyenformán túl drága mulatság volna munka után beülni egy sörözőbe a kollégákkal, hiszen az autó olyankor másnap délutánig ott parkol, ahol előző nap reggel maradt.

Az biztos, hogy Budapestre beautózni nem gazdaságos a dugók és a drága parkolás miatt. Az ingyenes P+R parkolás lehetővé tételével az volt a szándék, hogy ha már autóval indulnak el sokan, a főváros határainál legyen lehetőségük letenni azt. Ez azonban inkább vonzotta, mint távol tartotta az autókat. A fővárosba ingázók körében a közösségi közlekedést illetve az autót használók aránya 40 : 60 százalék, az elfogadható ennek a fordítottja lenne. Az utóbbi években a fővárosba autózók száma nem hogy csökkent volna, de jelentősen nőtt. Felmérések szerint naponta több mint 300 ezer autó az agglomerációból indul el, és oda is tér vissza. Érthető, hogy a főváros próbál lépéseket tenni a forgalomcsillapítás érdekében. Kérdés, hogy az érdiek számára ez mennyire tolerálható.

Érden elég jó lehetőség van arra, hogy vonattal és busszal járjanak be Budapestre a munkavállalók. A város területének legnagyobb részén 8-10 perc gyalogló távolságon belül elérhető a közösségi közlekedés. A buszok csúcsidőszakokban sűrűn járnak, a vonatok szintén – ütemes menetrend szerint, két vasútvonalon -, ezekkel olyan gyorsan lehet a Kelenföldi pályaudvarhoz eljutni, amivel az autó egyszerűen nem versenyképes. Ráadásul Kelenföldön hagyni a gépjárművet immár kb 7000 Ft plusz költséget jelent havonta.

Minden abba az irányba mutat tehát, hogy az autók maradjanak szépen otthon, és Érden belül a közösségi közlekedésre, valamint kerékpárra szálljanak át az emberek. Ez sok esetben csak a szokások megváltoztatását jelentené, és igen jót tenne Érd levegőjének, valamint csillapítaná a belváros forgalmát. Utazás közben lehet ügyeket intézni, olvasgatni, nincs „dugóstressz”. Akik pedig továbbra is autóval szeretnének Budapestre ingázni, mostantól könnyebben találnak Kelenföldön fizetős és őrzött parkolóhelyet.

Ami az érdi P+R parkolást illeti, mind a városközpontban, mind az érdligeti állomásnál meg lehet állni (az előbbi esetben ez nem könnyű és nem is ideális), az érdi és a tétényligeti megálló azonban szinte üres. Ugyanez vonatkozik a kerékpártárolásra is, hozzátéve, hogy hely van ugyan, a kerkpártámaszok minősége azonban kifogásolható.

Mindent egybevetve nem látunk igazán nyomós érvet arra, hogy az érdiek sirassák az ingyenes kelenföldi parkolás lehetőségének elvesztését. Várjuk az ezzel kapcsolatos véleményeket.

Fotó: Közlekedő tömeg FB-oldala; ÉrdMost; Pixabay

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email