lime1_220721

Gurul vagy begurul? – Gyűlölik és szeretik a Lime-rollereket Érden

Senkit nem hagy hidegen a városban egy éve működő szolgáltatás: van, aki a rendetlen rollereseket átkozza, más életmentőnek tartja a közlekedési alternatívát. Úgy tűnik, a zöld roller az érdi városkép része marad – az önkormányzat és a Lime együtt próbál megoldást találni a szétdobált járművek problémájára.
Koncz Tamás

 

„A lehető legnagyobb baromság volt beengedni a városba! (…) szanaszét dobálják!” (….) „Nekem nagyon sokszor életmentő, mert nincs autóm, és ezzel időt tudok spórolni” – gyökeresen eltérő vélemények érkeztek a Lime-rollerekről az Érdmost.hu Facebook-oldalán feltett kérdésünkre, de a rollerszolgáltatás kapott hideget-meleget az egyik nagy helyi Facebook-csoportban, az Érden láttam-hallottamban is. A zöld kétkerekűeket tehát gyűlölik vagy szeretik, a jelek szerint senkit sem hagynak hidegen: ellenzői szerint a rossz minőségű érdi utakon, járdákon magukra és másokra is életveszélyt jelentenek a hangtalanul suhanó rolleresek, a támogatók viszont, mint az érdi tömegközlekedés és autózás valódi alternatívájaként ünneplik az e-rollereket.

A helyzetet az sem könnyíti meg, hogy bár a rollermegosztó cégek hazai megjelenése óta három év telt el, az e-rollerek használatára máig nincs érvényes szabályozás Magyarországon. A KRESZ nem ismeri a járműtípust, és bár a rendőrség olykor segédmotorkerékpárként kezeli a rollereket, teljesítményük alapján inkább a kerékpár-kategóriába tartoznak – így az sem világos, hogyan lehet büntetni a velük elkövetett szabálytalanságokat. Különleges szankciós jogkörökkel pedig természetesen az érdi önkormányzat sem rendelkezik.

Tesztidőszak

A városban egy éve elérhetőek a Lime járművei, ám ez a szolgáltató és a városvezetés szerint is csak tesztidőszaknak számított. „Az önkormányzat leginkább arra volt kíváncsi, mennyiben egészíti ki ez a szolgáltatás az autós és közösségi közlekedést. Az eddig rollerekkel megtett 56 ezer kilométernyi utazás is azt igazolja, van rá igény” – mondta lapunknak László Ferenc, az érdi önkormányzat kommunikációs vezetője.

Emlékeztetett rá, hogy a rollerek megjelenése előtt Csőzik László a közösségi médiában indított szavazást arról, kell-e az érdieknek a Lime jelenléte – akkor 1300-an voksoltak mellette, és 225-en ellene, a támogatók pedig ma is sokkal többen vannak László szerint. A pozitívnak érzett visszajelzések miatt tehát a rollermegosztó marad, sőt, úgy tudjuk, egy másik cég, a Tier is megkereste a városvezetést, hogy szeretnének megjelenni Érden.

Lapunk a Lime-tól és az önkormányzattól is kapott adatokat a szolgáltatásról: így tudtuk meg, hogy az említett 56 ezer kilométer 39 ezer utazás között oszlott meg, és hogy a felhasználók így átlagosan 1,4 kilométert utaztak a járművel, hat percen keresztül – és minden rollerezőre átlagosan 1,4 utazás jutott.

Az is kiderült, hogy a Lime-rolleresek főleg a városközpontban, a két vasútállomás térségében gurulnak, de gyakran megfordulnak a parkvárosi Kádár utcában is.

A Parkváros különösen az utóbbi időben lett felkapott terület a Lime szempontjából, ezt Irmai Krisztián, a vállalat magyarországi képviseletének munkatársa is megerősítette lapunknak. Mint elmondta, jelenleg 150 rollert üzemeltetnek Érden, és ha igény van rá, bővíthetik is a járműparkot. „Az azonban nem célunk, hogy teljesen »elárasszuk« a várost, figyelünk a lakosság igényeire”– mondta Irmai.

Bár az önkormányzat szerint a többség elégedett a bérelhető rollerekkel, lapunknak sokan panaszkodtak a felhasználók figyelmetlenségére, balesetveszélyes rendetlenségére is. „Szerintem egy nagyon jó kezdeményezés volt a roller bevezetése Érdre (…), csak sajnos az utak nem teszik lehetővé a normális közlekedést vele. Illetve a másik probléma, hogy nem tudnak rá egyesek vigyázni, nálunk pl. rendszeresen a villanyoszlopra vannak felakasztva (Sárd u.), szanaszét dobálva” – írta Fruzsina.

László szerint ez nagyon hasznos találmány és remek közlekedési eszköz – lesz majd, amikor a használói tudnak kulturáltan közlekedni vele. „Érden jellemzően az úttesten látni őket, máshol nem alkalmas – szerintem – az útburkolat (még!) ezeknek a járműveknek. 10-ből 6 rolleres megy, mint a töketlen egér, mintha sérthetetlenek lennének” – jegyezte meg a férfi, de sokan említették a bokrokba, árokba dobott, vagy akár a járda közepén leparkolt rollereket is.

A probléma a parkolóhelyek hiányából is adódik. Irmai Krisztián elmondta, a Lime a városvezetéssel együttműködve egyfajta hibrid parkolási rendszert szeretne kialakítani: a központban úgynevezett mikromobilitási pontokat alakítanának ki, ahol szabályosan le lehet parkolni a rollerekkel. „Akár 50-100 méterenként is érdemes lenne parkolózónát kijelölni. A város más zónáiban pedig maradhatna a szabad parkolás” – mondta a Lime képviselője.

Az utcán hagyott e-rollereket országszerte „juicerek”, azaz a céggel szerződésben álló vállalkozók gyűjtik be. Mint megtudtuk, a Lime-nak Érden egy ilyen logisztikai partnere van, de ez a cég gyűjti be Tárnokon, Százhalombattán is a járműveket. A szétdobált rollerek problémájáról szintén megkérdeztük az önkormányzatot. László Ferenc elmondta, a város most elemzi az elmúlt egy év adatait, a nemzetközi és hazai megoldásokat, hogy ősszel a közgyűlés elé vigye a rollerekre vonatkozó rendelettervezetét.

A városháza kommunikációs vezetője szerint több lehetőség is szóba jöhet, a már említett mikromobilitási pontok kijelölésétől a különböző jogcímen szedett közhasználati díjak megállapításán, a rollermentes zónák kijelölésén keresztül szabálytalanság esetén bírság kivetéséig. Azonban nem céljuk a bérlés visszaszorítása sem: Érd vezetése egyszerre szeretne környezetbarát és rendezett közlekedést. Az e-rollereknek van helye ebben a struktúrában, a tőlük várt bevételeket pedig visszaforgatnák a városi fejlesztésekbe. Tekintve, hogy az elmúlt időszak tesztidőszaknak számított, László Ferenc még nem tudott konkrétumot mondani a várható bevételekről – a rollermegosztó cégekkel folytatott városi tárgyalások azonban jelenleg is zajlanak.

Fotó: Draskovics Ádám

További cikkeink

További cikkeink

Erős a balatoni forgalom az M7-es autópályán a fővárosból kifelé. Érd és Kápolnásnyék között telített sávokban lehet autózni, szakaszosan torlódnak a járművek.

Reneszánszukat élik a bolhapiacok, garázsvásárok, és nem kell különösebb tudomány, hogy rájöjjünk, miért: egyrészt a kincskeresés izgalma, másrészt a tárgyak kézzelfoghatósága miatt, a siker

Ritka dolog, hogy a város polgármesterétől veheti át egy édesapa a lánya születési anyakönyvi

Facebook

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email