Electric,Green,Car,Isolated,On,The,White,Background,-,3d

Zöld utakon

Electric,Green,Car,Isolated,On,The,White,Background,-,3d

Zöld utakon

Érd fosszilis kibocsátása két fontos részből tevődik össze: a fűtésből eredő kibocsátásból, ami százötvenezer tonna évente, és a közlekedésből, ami harmincezer tonna.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Nem véletlen, hogy a város nemrég elkészült klímastratégiájában fontos szerepet kap a közlekedés zöldítése.

 

Nincsenek ipari telepeink, sem olyan hatalmas mezőgazdasági területeink, ahol a műtrágyahasználat során fosszilis anyagok szabadulnának fel. Nekünk tehát két dologra kell koncentrálnunk: a fűtésre és a közlekedésére” – mondta lapunknak Palkó Zsolt klímavédelmi és zöldváros-fejlesztési biztos.

Cikkünkben a közlekedést és annak zöldítését vesszük górcső alá – annál is inkább, mert nagyon magas azok aránya, akik gépkocsival közlekednek. Ami részben érthető is: a városon belüli közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala elmarad attól, ami egy megyei jogú városban elvárható lenne – mind a járatok számát, mind az átszállási lehetőségeket, illetve az ütemezést tekintve. A fővárosi vonatközlekedést illetően nem lehet okunk panaszra – csakhogy mint azt több, ezzel foglalkozó tanulmány is kimutatta, a Tárnoki út feletti részekről már nem éri meg Érd alsót, illetve Érd felsőt választani, inkább busszal vagy autóval járnak az emberek Kelenföldre. (Annál is inkább, mert – bár az utóbbi időben felsőn kedvező változások történtek – még mindig nem elég a P+R parkolóhely ezen a városközponti területen.)

Hogyan lehetne mégis megoldani, hogy a Parkvárosban élők ne autóba üljenek, ha Budapestre szeretnének menni?

Palkó Zsolt szerint a megoldás az lehetne, hogy a Törökbálintot is érintő győri vonalra megoldanák a ráhordást. Így egyébként Bicske, Tatabánya térsége is könnyebben elérhető volna közösségi közlekedéssel. „Nagyon fontos a közlekedési decentrumok létrehozása, hogy ne a városközpontban összpontosuljon minden. Az egyik ilyen pontnak Parkvárosban kellene lennie” – hangsúlyozta.

Bécsben például

„Könnyíteni, gyorsítani és zöldíteni kell az emberek mobilitását. Ehhez nagyobb rendszerben kell gondolkodnunk. A fő cél az autóforgalom csökkentése, amire persze több mód is kínálkozik. Sajnos, tudomásul kell vennünk a város sajátosságait: Érd domborzati viszonyai miatt a kerékpáros közlekedés kifejezetten nehéz, így ha bringával szeretnénk kiváltani az autót, az elektromos kerékpár jöhet napi szinten számításba.

Másik lehetőség az elektromos midibuszok beállítása – ezek sűrűn járnának, kisebb kapacitással. Ha megnézzük, sok csuklós Volánbusz egy-két utassal közlekedik, ami pazarlás. Az e-rollerek már megjelentek Érd utcáin, de még mindig vita övezi, mennyire jó ez a megoldás. Egy biztos: a rollermegosztó mellett szükség volna kerékpár- és autómegosztó szolgáltatásra is – természetesen kisméretű, elektromos autókra gondolok, amelyek a városon belül ideálisak. Ez utóbbi természetesen nagyobb befektetés, ráadásul gondoskodni kell a parkolásukról, tárolásukról, üzemeltetésükről is. A fentiek egyébként nagyon fontos elemei lennének a közlekedés zöldítésének” – mutatott rá Palkó Zsolt. Mint mondta, vannak olyan külföldi városok, amelyek a fentiek bevezetésében már élen járnak, Bécsben például teherhordó kerékpárokat is lehet bérelni, így a családi bevásárlásokat is lehet két keréken intézni.

A hangsúly nemcsak a kölcsönözhetőségen, hanem az elektromos meghajtáson is van: a karbonmentes közlekedésre kellene törekedni. Palkó Zsolt utalt arra: a jövő egyik megoldása lehet a folyékony hidrogénhajtású, üzemanyagcellás közlekedés, ugyanis így nem lenne szükség akkumulátorra, ugyanakkor az ilyen irányú fejlesztések nem igazán haladnak előre, mert bár olcsó előállítani, és relatíve egyszerű lenne bevezetni, a hagyományos olajipar akadályokat gördít elé.

„Az elektromos autókkal az a probléma, hogy az akkumulátoruk lassan tölthető, a hatótáv kicsi, az elhasználódott akkumulátorok pedig egyelőre komoly környezeti terhet jelentenek” – tette hozzá Palkó Zsolt, megjegyezve: ugyanakkor jelenleg nincs jobb és gyorsabb megoldás a környezet- és klímabarát közlekedés megteremtésére, mint az elektromos és akkumulátoros megoldások. Szinte az egész autóipar elkötelezte magát mellette, és mivel a hidrogéncellás technológia gyors sikere bizonytalan, klímavédelmi szempontból támogatni kell az akkumulátoros közlekedést, bízva abban, hogy felgyorsul az akkumulátorok környezetbarát fejlesztése, valamint a nagyobb hatótávok elérése és a tárolókapacitások növelése, alacsonyabb áron. Ez is egy kitörési pont lehet – akit pedig a magasabb ár riaszt el az elektromos közlekedéstől, annak lehetősége van használt elektromos vagy plug-in technológiás autó vásárlására.

Bicikliút

Térjünk vissza egy gondolat erejéig a kerékpárra: sokan azért nem választják ezt a közlekedési módot, mert a főutcákon nem mernek közlekedni, a mellékutcákban a nagy por miatt pedig nem szeretnének. Bicikliútból pedig kevés van a városban. „Érd útszerkezete, -struktúrája egyelőre nem kedvez ezek kialakításának. Megoldás lehetne, ha nem a főutakra vinnénk rá a biciklis közlekedést, hanem a mellékutcákra. Ez szerintem megvalósítható, akár felfestésekkel, de mindenekelőtt lakó-, pihenőövezetek kialakításával is. Így a nagy forgalom elől elvinnénk a kerékpárosokat. Érdemes tehát alternatívát keresni, mert akkor minden megoldható” – jegyezte meg Palkó Zsolt.

Érd ugyan nem került bele abba az uniós programba, amely száz város karbonsemlegessé válását segíti elő, de ígéretet kaptunk arra, hogy a pályázaton nem nyert városokat is segíteni fogják. Ahogy Palkó Zsolt fogalmazott: „Budapest, Pécs és Miskolc került bele a programba, ezen kívül hat város jelentkezett Magyarországról, köztük Érd. Elvileg mi is számíthatunk támogatásra.”

 

További cikkeink

További cikkeink

Az Érdi Kincses ÓvodaKutyavári Tagóvodája pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében pedagógiai asszisztens munkakör/feladatkör

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email