22_03_29_erdmost_nincskep

„Mintha egy gyufásdobozon kéne táncolni”

22_03_29_erdmost_nincskep

„Mintha egy gyufásdobozon kéne táncolni”

Tóth Ferenc műrepülő hatodszor védte meg világbajnoki címét a vitorlázó műrepülők viadalán. Emellett pedig utasszállító gépeket is vezet. Vele beszélgettek munkatársaink az ÉrdFm 101.3 Bundáskenyér című műsorában.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Tóth Ferenc elmondta, hogy míg a vitorlázó repülőknek az a céljuk, hogy minél hosszabb távol minél gyorsabban tegyenek meg, míg náluk, műrepülőknél az a feladat, hogy egy bizonyos légtérben, az úgynevezett boxban lerepüljék azokat a figurákat, amiket meghatároz e nemzetközi zsűri.  Ez egy 1000X1000X1000 méteres terület.

„Az győz, aki a legszebben, legpontosabban tudja teljesíteni ezt a programot. Az első alkalommal úgy érzi az ember, mintha egy gyufásdobozon kéne táncolnia.”

A műrepülő azt is elmondta, az is nehéz ebben, hogy másképp lát az ember, amikor vízszintesen repül és másképp, amikor függőlegesen, ezért nem könnyű felmérni, hogy épp hol helyezkedik el.

A verseny az hét-tíz nap, és ez stresszt tesz az emberre, úgy látta az ellenfelein, hogy ők fejben nem voltak ott. Folyamatos készültségben kellett lenni az időjárási körülmények miatt, napokig nem repültek, de bármikor jelezhették, hogy indul a verseny.

Tóth Ferenc egyébként utasszállító gépeket is vezet. Mint mondta, a koncentráció, a pontosság mindkettőnél ugyanolyan fontos, a különbség az, hogy amikor az ember műrepül, akkor arra az 5-6 percre fókuszál, az utasszállító vezetésénél pedig több órán át figyelnie kell.

„A cél mindkét esetben az, hogy biztonsággal leszálljon és biztonsággal felszálljon.”

Arról is kérdezték őt kollégáink, hogy az utasszállító vezetése közben, tudja-e kamatoztatni a műrepülés során szerzett tapasztalatait. Mint mondta, a műrepülés nagyban segíti őt abban, hogy a repülési készségét ne veszítse el, mert az utasszállítókat az idő nagy részében a robotpilóta vezeti.

„Ha esetleg valami történik, akkor ez a képesség tud abban segíteni, hogy a nehéz helyzetből kijöjjek.”

A pilóta az utasszállítók műszerfalának rejtelmibe is bevezette a hallgatókat. Kiderült, bár tudja, hogy a rengeteg kapcsoló közül mi, mire való, de akad köztük olyan, amit még sosem kellett használnia.

„A szimulátorban, amin gyakoroljuk a vészhelyzeteket és a különleges helyzeteket, ott minden kapcsolót és gombot használunk.”

A szimulátorokon fél évente vizsgázniuk kell, emellett pedig folyamosan tréningeken vesznek részt, hiszen azt a tudást, amit egyszer megszereztek, folyamatosan szinten kell tartani.


 

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email