22_03_29_erdmost_nincskep

Óvatos nyitás, felelős páciensek

22_03_29_erdmost_nincskep

Óvatos nyitás, felelős páciensek

Két érdi orvossal beszélgettünk arról, hogyan alakult a betegforgalom március közepétől április végéig, illetve az elmúlt két hétben. Mint elmondták, a betegek nem az újranyitás óta sem rohamozták meg a rendelőket, de az ovi, bölcsi beindulásával nőhet az esetszám a gyermekorvosoknál.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Dr. Atzél Klára háziorvos Érdligeten praktizál, praxisa viszonylag kicsi (mintegy 1400 páciens), a napi betegforgalom normál időszakban 30-40 között mozog. „Március utolsó két hetében nagyon intenzív volt a rendelés, főként a szokásos gyógyszereiket kérték az emberek telefonon, mivel nem tudták, mire számíthatnak. Rengeteg gyógyszert halmoztak fel hirtelen, emiatt két nap alatt nehéz helyzetbe kerültek a gyógyszertárak, nehézkes volt az utánpótlás, így hamar átálltunk mi is az egyhavi gyógyszerírásra az amúgy engedélyezett háromhavi helyett, és a patikák is csak ennyit adtak ki. Áprilisban aztán szép lassan lecsillapodott a helyzet, megnyugodtak a kedélyek, a rendelői telefonos forgalom is visszaesett. Természetesen az elmúlt két hónapban nem csak recepteket írtunk, telefonon igyekeztünk diagnosztizálni, látatlanban vagy fotó alapján gyógyítani az akut betegségeket” – jegyezte meg a doktornő, hozzátéve, sokan éltek a telefonos konzultáció lehetőségével. A vonal gyakran foglalt volt, ezért nem volt könnyű elérni a rendelőt. Mivel a páciensek e-mailben is felvehették (felvehetik) a kapcsolatot a doktornővel, többen is választották ezt a lehetőséget. Ez az orvosnak is jobb, hiszen a megkereséseket, kéréseket jobban tudja ütemezni.

„Van a járványnak pozitív hozadéka is. Eddig rengetegen idegenkedtek az e-recepttől, ragaszkodtak a felírási igazoláshoz, azaz a papírrecepthez. Most egy csapásra megértette az ország, hogy működik az e-recept. Remélem, a járványhelyzet után végre működni fog a meghatalmazási rendszer az e-receptek kiváltásához, mert a mostani gyakorlat – hogy más is kiválthatja a gyógyszereket a taj-szám ismeretében – ugyan nagyon kényelmes, de visszaélésekre ad lehetőséget. Sokan elkezdték használni az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) lakossági portálját, lekérdezik a saját leleteiket, nem terhelik ezzel az egészségügyi szolgáltatókat” – tette hozzá.

Arra a kérdésünkre, hogy milyen gyakran igényeltek a páciensek koronavírustesztet, Atzél Klára úgy fogalmazott: „időnként felmerült az igény, hogy két hete köhögök, koronavírustesztet akarok, de eleinte annyira szigorú volt az eljárásrend, hogy szinte senkinek nem lehetett az alapján tesztet kérni – elég sokáig volt egy országlista, és csak az onnan érkezőket lehetett vizsgáltatni”. A betegszám igencsak lecsökkent a rendelőben, személyesen hetente 2-3 beteget vizsgált a doktornő, általában friss hasi panaszokkal. „Napi 1-2 beteg jelent meg a rendelőmben, volt, aki azért, mert nincs telefonja, és volt, aki a pár hetes laborleletét vagy a vérnyomásnaplóját hozta.”

Május 4-e óta sem változott a helyzet, nem jött több beteg. „Volt, aki azért telefonált, hogy időpontot szeretne, ám a részletes kikérdezés során kiderült, hogy valójában nem kell eljönnie, telefonon is meg tudjuk beszélni a problémát, láhttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg az EESZT-ben a leletet, zárójelentést, amit meg akar beszélni velem. A panaszait meghallgahttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg így is, és terápiát is javaslok rá. Persze volt olyan is, akit a kikérdezés után behívtam, mert úgy ítéltem meg, EKG vagy fizikális vizsgálat szükséges.” A betegek általában betartják azt a szabályt, hogy bejelentkezés nélkül nem jönnek a rendelőbe. „Egyelőre azt tapasztalom, hogy még mindig főleg az akut panaszaikkal keresnek a páciensek, óvatos még mindenki, nagyon helyesen.”

A megkérdezett gyermekorvos is úgy látja, a szülők szabálykövetőek, betartják az előírásokat. „Telefon rengeteg van, beteg kevésbé, hiszen két hónapja otthon vannak az iskolások, óvodások, bölcsődések. Naponta húszenynéhány esetem van, beleértve a telefonos konzultációt, receptfelírást, csecsemő-tanácsadást is. A gyermekbetegségek szezonjában 50-70 gyermek is megfordul naponta a rendelőmben, most a személyes találkozások száma pár esetre csökkent. Ennek az is oka, hogy a felső légúti fertőzések, amelyeket a gyerekek a közösségből hoznak haza, most megszűntek, de ahogy az ovi, bölcsi beindul, számítunk az esetszám-növekedésre – még akkor is, ha csak öten vannak egy csoportban. Szakrendelésre most csak igazán indokolt esetben küldjük tovább a gyermeket, amit lehet, házon belül megoldunk – gégészeti, bőrgyógyászati problémákra gondolok elsősorban. A csecsemő-tanácsadás most is működik, a kötelező védőoltások beadására pedig nagy hangsúlyt fektetünk, hogy ne legyenek elmaradások. Nagyon jó, hogy mi is felírhatunk e-receptet, mert eddig csak papíralapút állíthattunk ki. A szülők is örülnek, hogy ezért nem kell külön bejönni” – jegyezte meg a doktornő, hozzátéve, továbbra is telefonon konzultálnak a szülőkkel, a problémás eseteket természetesen behívják, előre egyeztetett időpontban. 
 

További cikkeink

További cikkeink

Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében óvodai dajka
Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében pedagógiai asszisztens

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email